מה יודע שוק המניות שאנחנו לא?

בשבוע שעבר, וביהעדר פרסומים מהותיים, נעו השווקים בציפייה לנאומיהם של יושב ראש הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, ושל יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בג'קסון הול. ברגע האחרון הבריז דראגי והנאום של ברננקי לא סיפק הרחבה כמותית. נוסף על כך, התפרסם למחרת נתון מנהלי רכש מאכזב מסין, והנה לכם הסבר מעולה לירידות הבוקר באירופה – אבל אירופה עולה.

ההסברים לעליות הבוקר מתרכזים בעיקר בציפיות לגבי המדיניות העתידית של הבנקים המרכזיים. אולם כמה זמן יכולים השווקים לעלות רק על סמך ציפיות? אם בישיבה הבאה של הבנק המרכזי באירופה ב-12 בספטמבר שוב לא יכריזו על רכישת אג"ח – האם יכול השוק להמשיך לעלות? כן! ומה לגבי ה-13 בחודש, בישיבת הבנק הפדראלי? אם לא תוכרז הרחבה כמותית שלישית, האם גם אז יכול השוק להמשיך לעלות? כן! איזה שוק מגניב!

שוקי המניות בארה"ב ובאירופה בראלי

הצמיחה איטית, שוק האבטלה בסבל, אירופה בבעיית חובות ושוקי המניות בעליות. האם שוק המניות יודע משהו שאנחנו לא יודעים? האם הוא אכן אינדיקציה לעתיד? אחרי כל כך הרבה שנים של סבל, קשה לדמיין ימים בהירים קדימה, אבל היו בטוחים שהם באים.

אם הכל משתפר, מה בכל זאת יכול להביא את הבנק הפדרלי להרחבה כמותית נוספת כבר בספטמבר?

בשבוע שעבר, לפני הסימפוזיון בג'קסון הול, פרטנו את הסיבות מדוע לא תושק תכנית הרחבה כמותית נוספת. אבל יכולתם לטעון, ובצדק, שלא הצגנו את הגורמים שכן משכנעים רבים כי לא רק שההרחבה הכמותית הנוספת הינה עסקה מוגמרת, אלא שהיא תקרה בתוך שבועיים. אז הנה כמה מהן:

1. הבנק הפדרלי אומר כי הצמיחה נותרה איטית באופן בלתי מתקבל על הדעת.
2. אינפלציית הליבה אומנם גבוהה, אך האינפלציה בשנה האחרונה הסתכמה ב-1.4% בלבד, מתחת לצפי של 1.6%.
3. אם הרפובליקנים ינצחו בבחירות, סביר להניח שהגירוי הפיסקלי יהיה נמוך, ושהממשל ינסה לקצץ בהוצאות. זה יכול להוריד ביקושים ומחירים, ולתמוך גם כן בהרחבה כמותית נוספת.
4. הבנק הפדראלי צופה כי צמיחת היצע הכסף הואטה ל-5.7% בשיעור של 52 שבועות מבסיס השינוי.
5. שוק הנדל"ן עדיין מקרטע וגם שוק התעסוקה.

מה כן חידש ברננקי בנאום בג'קסון הול?

ברננקי כאמור לא הכריז בפועל על תכנית הרחבה מוניטרית שלישית, אך גם לא סתם עליה את הגולל. כל זה לא חדש. החלק החדש יחסית בנאום של ברננקי הוא ניתוח העלות-תועלת שעשה לכלי המדיניות המוניטרית הלא קונבנציונאלית. בפרט, אמר ברננקי כי רכישת נכסים נוספים בהיקפים גדולים יכולה "לפגוע בשוקי ניירות הערך", וכי "הרחבות נוספות משמעותיות של מאזן הבנק הפדרלי יכולות להפחית את אמון הציבור ביכולתו של הבנק הבנק הפדרלי לצאת בהמשך בזמן המתאים בצורה חלקה מהמדיניות המרחיבה". הערכות סיכון אלו מעידות כי ברננקי רואה את הבעיות הפוטנציאליות של הרחבה כמותית נוספת, וכי יחליט לפעול בהרחבה כמותית רק אם התנאים הכלכליים ימשיכו להחמיר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן