מה מאיים על שלטונה של המפלגה הקומוניסטית בסין?

סין עלולה להתמודד בקרוב עם החרפת המצוקה הכלכלית במדינה, החמרת התסיסה בין קבוצות האוכלוסיה השונות ואפילו פריצת משבר שבסופו תאבד המפלגה הקומוניסטית את השלטון, כך טוענים מומחים מטעם הממשלה במדינה. לדבריהם, אם מנהיג המדינה החדש, שי ג'ינפינג, שצפוי לתפוס את מקומו כנשיא הרפובליקה בחודש הבא, לא יפעיל רפורמות כלכליות וחברתיות מרחיקות לכת, התוצאה עלולה להיות הרת אסון עבור הרפובליקה כולה. 

בדוח שפרסמו מומחים אסטרטגים מטעם ממשלת סין נכתב כי "המודל הכלכלי הנוכחי במדינה עלול להובילה למשבר חמור". עוד נכתב כי "בעשור הקרוב תהיה זו ההזדמנות האחרונה לחולל שינוי במדינה ואסור לנו לפספס אותה". על הדוח חתומים אנשי אקדמיה, מנהיגים חברתיים בכירים ומספר יועצים ממשלתיים ועסקיים. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בחודש הבא, בשעה שג'ינפינג יתפוס את מקומו כנשיא החדש צפויה סין להגיע לשיעור הצמיחה השנתי הנמוך ביותר שלה מזה 13 שנים. בנוסף, תושבי המדינה זועמים על השחיתויות שאפיינו את ההנהגה הקודמת ועל מחסור חמור בפתרונות למצב הבעייתי בתחום הרווחה. 

סין רוצה שינוי | צילום: רויטרס

תומכי הרפורמה יפעילו לחץ על המנהיג החדש להפחית באופן משמעותי את הזכויותיהן של חברות בבעלות ממשלתית, להקל את תהליך המעבר של כפריים לערים הגדולות, לתקן את המערכת הפיסקלית שמאפשרת לממשלות המקומיות להפקיע אדמות ומעל הכל להקטין את סמכויות הממשלה, אשר לטענתם מגדילים את הסיכונים שהביאו להאטה ההולכת ומחריפה בצמיחה.

נציגים של מפלגת השלטון אמרו כי על הרפורמה להתחיל משורשי הממשל ולהיות הדרגתית והוסיפו כי דמוקרטיה בסין היא בגדר רעיון רחוק ולא מציאותי. לדברי דנג יואן, עורך בעיתון הסטדי טיימס, המופץ במוסדות להשכלה גבוהה של המפלגה הקומוניסטית, "אמנם לא ניתן לפתור את כל המשברים בסין בתוך עשור, אך יש להתייחס לרפורמה כצעד נחוץ שמראה כי אנחנו נמצאים על המסלול הנכון לשינוי".

לדברי דנג מחזור השלטון הקרוב של המפלגה הקומוניסטית, הנמשך עשור, יהיה המשמעותי ביותר עבור סין. "השנתיים-שלוש הקרובות יהיו קריטיות עבור התפתחותה של המדינה". המגמה אותה החלה ההנהגה הנוכחית מובילה את סין לעבר פתיחות מחשבתית גדולה מבעבר. סין מתקרבת אל העולם המערבי מבחינה, תרבותית וכלכלית, אך כל העת מנסה גם לשמור על המסורת שלה. 

על מנת למנוע קריסה כלכלית וחברתית יהיה על מנהיג סין החדש להמשיך את מגמת הפתיחות אך בו בעת גם למצוא את האיזון שיגן על המדינה מפני חשיפה לגורמי סיכון רבים הקיימים במחסר עם מדינות המערב. בלימת ההאטה הכלכלית של סין תלויה במידה רבה בחדשנות, אשר תדרוש שינוי מחשבתי ותרבותי גדול. כעת נותר להמתין ולראות האם מסוגל ג'ינג פינג להוביל את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם בכיוון המהפכני הזה. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן