“מה מציעים ל-45 אלף ילדים שיהפכו עניים, שיתגייסו בגיל 14?”

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בהשלכות של העלאת המע"מ על המשק. בפתח הדיון אמר היו"ר, פרופ' אבישי ברוורמן, כי המע"מ כבר עלה וכי כרגע אין לוועדה יכולת להשפיע על כך, אולם בכוונתה לבחון את השפעת הצעד על המשק ולבחון האם מדובר בחלופה היחידה.

הוא הוסיף כי אינו מציע להגדיל את הגרעון ב-2014 מעבר ל-3%, אך אמר כי גם באחריות תקציבית צריך לבחון חלופות אחרות. פרופסור ברוורמן ציין כי לפי נתוני הביטוח הלאומי תחולת העוני תעלה ב2% וביקש לברר האם נתונים מסוג זה נלקחים בחשבון בתהליך קבלת ההחלטה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הממונה על הכלכלה והכנסות המדינה באוצר, מיכאל שראל, אמר כי התוכנית הכלכלית בכללותה הנה מאוד מאוזנת. "ההשפעה שמגדילה את הנטל על השכבות החלשות היא בעיקר מקיצוץ בקצבאות הילדים, אבל יתר הצעדים מאזנים את זה,, אמר שראל. הוא הוסיף כי הניתוח של השפעת הצעדים על העוני הוא לטווח הקצר, כאשר בטווח הארוך אנשים משנים התנהגות בעקבות תמריצים כלכליים, אולם נציג אגף המחקר של הביטוח הלאומי, אורן הלר, אמר כי הוא לא רואה איך השינוי בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה צפוי לשנות את הממצאים באופן דרמטי.

ראש אגף מאקרו כלכלה ומדיניות בבנק ישראל, עדי ברנרד, התייחס למע"מ דיפרנציאלי ואמר כי מדובר במדרון חלקלק והוא פוגע ביעילות הגבייה. יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה לעומת זאת כי המע"מ היה מקסימלי בזמן שבנימין נתניהו היה שר האוצר ובזמן שיאיר לפיד הוא שר האוצר – וזה המשך של אותה מדיניות בדיוק. "על סמך מה אומרים שעוד שנתיים יהיה טוב? אי השוויון גדל, העוני גדל והכל קרה כתוצאה ישירה של מדיניות נתניהו מ-2003", טענה יחימוביץ'.

איציק שמולי | צילום: רויטרס

ח"כ איציק שמולי אמר כי הוא מנסה לקבל תשובה לשאלה האם נעשתה בחינה כמה עניים יתווספו או ייגרעו בעקבות התוכנית הכלכלית, וחווה התעלמות משר האוצר יאיר לפיד ומסגנו מיקי לוי. לדבריו, בזכות דו"ח הביטוח הלאומי אף אחד לא יוכל לבוא עוד שנתיים ולהגיד שהוא לא ידע מה המחיר. "החלופה היא לא הפקרות כלכלית, אלא אחריות. יציאה לתעסוקה זה לא פתרון שנכון לגמלאים למשל, ומה אנחנו מציעים ל-45 אלף ילדים שיצטרפו למעגל העוני, שיתגייסו בגיל 14?", שאל ח"כ שמולי.

ברוורמן הוסיף כי "יש חלופה אבל היא מחייבת מהפכה במערכת המיסוי הישראלי". הוא קרא לפשט את מערכת המס כך שכל אדם ישלם פעם אחת עבור סך כל הכנסותיו, ולא מס שונה עבור כל סוג של הכנסת – ומי שנתפס מעלים מס – שישלם ביוקר. "האוצר צריך להגיש תוכנית רצינית כי אחרת עוד שנתיים לא תהייה צמיחה", אמר פרופ' ברוורמן. 

מרכזת הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ גילה גמליאל, אמרה כי ועדת הכספים מצביעה על דברים פעוטים הרבה יותר, כמו העלאת מסים על דיסק חיתוך או צמיגים, אבל במקרה של העלאת המע"מ אין צורך באישור הכנסת אלא רק בהודעה. "התקוממתי והגשתי הצעת חוק שתחייב אישור ועדת הכספים, על מנת לגרום לפקידים לשכנע את חברי הכנסת", אמרה. ח"כ מיכל בירן הביעה תמיכה בהצעה ואמרה כי בינתיים נשאר רק לעורר את הציבור שנשאר אדיש.

ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי "ועדת הכלכלה קוראת לממשלה ולמשרד האוצר לבחון מחדש את העלאת המע"מ ולשמור על תוואי מס יציב. על הממשלה למצוא פתרונות מיסוי חדשים ופחות רגרסיביים לשמירה על יעד הגרעון. הוועדה דורשת מהממשלה להתייחס להשלכות הבלתי נסבלות של העלאת המע"מ על שיעורי העוני, השכבות החלשות, מעמד הביניים, המחירים והצרכנים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן