מה תשתו? הכירו את תערוכת היין הנוצצת וינאקספו

מסיבות מהודרות בטירות בחבל בורדו והפלגות שמפניה לאורך נהר הגארון נשמעות לכם אולי מנותקות לחלוטין מארוחת הערב הצנועה שמצפה לכם היום. אך אם הארוחה הזו תכלול במקרה גם בקבוק יין, נראה שהקשר בינה לבין אירועי הפאר הצרפתיים הדוק משחשבתם. כל בקבוק, בין שנקנה בחנות או הוגש לכם במסעדה, עבר ידיים רבות לפני שהונח על שולחנכם, ובהם ייננים, מתווכים, יצואנים, יבואנים ומפיצים. כל בקבוק יין שאתם שותים הוא תוצאה של פגישות וטעימות רבות. וינאקספו (Vinexpo), אירוע הנערך מדי שנתיים בבורדו, הוא עבור יינות רבים נקודת הפתיחה של המסע, שסופו בגביע שלכם.

ביוני שעבר הצליח וינאקספו לכנס כ־50 אלף מבקרים, שהגיעו למחוז הצרפתי כדי לטעום יינות ומשקאות אלכוהוליים אחרים של לא פחות מ־2,350 מציגים מ־42 מדינות. האירועים האלגנטיים הנערכים בערבי התצוגה הם משעשעים, אך במהלך היום מדובר בתערוכת מסחר לכל דבר. לקוחות פוטנציאליים גומאים קילומטרים ביום בחלל התצוגה העצום, שבו לכל יקב ובית זיקוק, קטן כגדול, ישנה מטרה ספציפית: יקב צ׳יליאני המבקש לפצח את השוק האסיאתי, או מזקקה אירית שתרה אחר יבואן אמריקאי חדש. ישנם יקבים שבנו לעצמם ארמונות זעירים בתוך האולם הגדול, המשופעים באזורי טעימה מפוארים ובחללי פגישות, בעוד שלמותגים קטנים יותר עשוי להיות רק דוכן קטן ופשוט, חמוש במספר בקבוקים ובחיוך מסביר פנים. יקבים רבים חברו יחדיו באזור פעילותם, בשאיפה ליצור חלל תצוגה גדול יותר שימשוך, אולי, כמות מתעניינים רבה יותר.

מאבק על היוקרה

האירוע, שנוסד ב־1981, חוגג השנה 35 שנות פעילות. על אף שנחשב למעין מונופול, המפעל הצרפתי ניצב כיום הן בפני אתגרי עידן האינטרנט, המאפשר זמינות מיידית של מידע והתקשרות, והן מול תערוכות יין מתחרות, בעיקר פרוויין (ProWine) הגרמנית. כמעט כל בעל יקב, שיישאל על מידת הצלחתו בתערוכה, ישווה מיד בין הישגיו בווינאקספו לבין אלה שהיו מנת חלקו במקבילתה הגרמנית. מרבית המציגים מאמינים כי שתי התערוכות עודן חיוניות לעסקיהם, ואולם העלויות הכרוכות בהשתתפות בהן (דמי שכירות עבור שטח התצוגה, הוצאות נסיעה, לינה והובלת היינות) מביאות את העסקים הקטנים יותר להבין, שבקרוב לא יהיה מנוס מלבחור ביניהן.

נשיא וינאקספו גזבייה דה איזגיר חזה בהשתנותו של עולם היין לאורך העשורים האחרונים, כשעבד ביקבי הברון פיליפ דה רוטשילד בשנים 2010־1975, בתפקידו האחרון כמנכ״ל החברה. כיום הוא מופקד על וינאקספו, ואחת ממטרותיו היא לוודא שהמפעל עומד בדרישות בנות זמננו של תעשיית היינות. ״אני זוכר את התקופה שבה השוק האמריקאי היה בחיתוליו״, אומר דה איזגיר, ״אירופה שלטה בתחום, השוק האסייתי לא היה קיים, וכך גם זה של דרום אמריקה. כיום זהו ההפך הגמור. מחוץ לאירופה – ארצות הברית היא השוק המוביל. ליפן לא היה בעבר יין, וכיום זהו שוק מסורתי עבור היפנים. סין, שעד לפני חמש שנים לא היתה שחקן בתחום, היא כיום יצרנית היין השביעית בגודלה בעולם, וניצבת במקום החמישי כצרכנית. גם אפריקה הופכת היום לגורם משמעותי״.


שוק היינות מתרחב לכל העולם | צילום: אתר התערוכה

במסגרת המבנה החדש של עסקי היין, דה איזגיר רואה את וינאקספו כחשובה יותר מאי פעם. "באיזה מקום נוסף תוכלו לפגוש את כולם בחמישה ימים?", הוא שואל. "האלטרנטיבה היא להקיף את העולם. בשלב זה עדיין חיוני לפגוש אנשים פנים אל פנים כאשר מבקשים לסגור עסקאות". בנוגע למתחרים בפרוויין, דה איזגיר סבור כי המלוכה עדיין שייכת לחוויה המסופקת בבורדו. "יש מקום לכולם, אבל לנו הסגנון הייחודי שלנו. יש לנו את הזוהר והמסיבות שלא ניתן לחוות בשום מקום אחר בעולם".

פותחים דלתות

דרך אחת שבה ניתן למדוד את האפקטיביות של וינאקספו היא הדוגמה של גאורגיה. אף שלמדינה הסובייטית לשעבר ישנו המוניטין של יצרנית יין עתיקה, היא כמעט שלא ידועה בתחום בשווקים זרים רבים. "קיבלתי מכתב משר המסחר שלהם. הם ביקשו את עזרתנו", אומר דה איזגיר. בתגובה הוקם בווינאקספו חלל תצוגה במיקום מרכזי עבור קבוצה של יקבים גאורגיים, אשר קיבלו סיוע גם בקביעת פגישות עסקיות ובקבלת פרטי קשר של גורמים רלוונטיים. כעת, חודשים לאחר מכן, אלכסנדר צ׳חיידזה מייקבי Kakhetian Traditional Winemaking מסתכל על האירוע ברטרוספקטיבה ורואה בו הצלחה גדולה.

"זה היה ביקורו הראשון של יקב גאורגי בבורדו. וינאקספו פתח עבורנו את הדלת לשוק האירופי ולשוק האסיאתי", אמר צ׳חיידזה. "האירוע סייע לנו ליצור בסיס מוצק לשותפויות עתידיות. אנו מקיימים שיחות עם קנדה, סין ויפן, ונפגשים עם נציגים רבים מהעיתונות, המעוניינים לכתוב עלינו ולעזור לנו לחשוף את היינות הגאורגיים לעולם״.

פלורונס האלט מיצרנית היינות Domaine La Tour Boisée שבחבל לנגדוק הצרפתי, מציגה את היינות שלה בפביליון מיוחד שנבנה בתערוכה עבור יקבים אורגאניים, שבו מוזגים המציגים את תוצרתם על גבי שולחנות צנועים יותר. האלט רואה את השתתפותה בווינאקספו כהצלחה, אך בד בבד מעלה תהיות בנוגע לעתיד. ״וינאקספו עדיין מושכת אנשים שלא מציגים באף תערוכה אחרת באירופה, אבל האם האמריקאים ימשיכו להגיע? עבורנו, זוהי שאלה חשובה. עושה רושם שקניינים אירופאים כבר לא מגיעים כמו פעם".

תומס מוני, מנכ״ל מזקקת House Spirits האמריקאית, מדגיש מצידו כי התערוכה היתה רבת חשיבות עבור הקהל האירופאי שלו. לדבריו, "אירופה מציגה מפה מפוצלת מאוד, הכוללת מפיצים המכסים מדינות שונות, ובמקרים מסוימים אף ערים ספציפיות. הדרך היחידה להבין את השוק האירופי היא לפגוש מפיצים וקמעונאים באופן אישי".

וינאקספו הוותיקה אינה שוקטת על שמריה ומציגה גם חידושים, ביניהם הכרזה על "מדינת הכבוד" (השנה היתה זו ארה״ב, עם נציגות בולטת ממחוז נאפה שבקליפורניה), אפליקציית סמארטפון המספקת למציגים בתערוכה מידע ומפות, וכן הרצאות, הדגמות בישול ופוקוס מיוחד על טרנדים בעולם היין. בתערוכה האחרונה הושם הדגש על יינות מוגזים, יינות רוזה ויינות מתוקים. "כולם חשבו שיינות מתוקים הם עולם הולך ונכחד", אומר דה איזגיר, "אבל עכשיו שוב יש להם דרישה ברחבי העולם".

בשנים זוגיות וינאקספו מתקיימת באסיה. השנה יארחו את התערוכה הונג קונג (26־24 במאי), וטוקיו (16־15 בנובמבר). באירועים צפויים להשתתף כ־1,300 מציגים, בתקווה לרקום פגישות שיובילו להזדמנויות עסקיות בשוק האסיאתי הגדל בהתמדה. צרפת היא ספקית היין המובילה ליבשת אסיה, וכל מחוזותיה יהיו מיוצגים בתערוכות האסייתיות. אולם, "אורחת הכבוד" של האירועים תהיה דווקא איטליה, יצואנית היין הגדולה בעולם, אך רק החמישית בשוק האסייתי, לטענת המארגנים. נראה שכל עוד הרומנטיקה של היין זקוקה לעסקי המכירות, נכון לווינאקספו עתיד יציב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן