מודיס: החוסן הכלכלי בישראל עומד למבחן בעקבות ההאטה בעולם

"דירוג האשראי של ישראל, A1, נתמך על ידי החוזק הכלכלי, המוסדי והממשלתי בה", כך נכתב היום בדו"ח דירוג האשראי השנתי של סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס. עם זאת, מזהיר הדו"ח מפני אתגרים חברתיים ופוליטיים משמעותיים אשר עלולים להוביל למיתון במשק הישראלי.

הדו"ח של סוכנות הדירוג הוא עדכון שנתי לשווקים, ואינו מהווה פעולת דירוג. דירוג האשראי של ישראל נקבע על פי ארבעה גורמים מרכזיים – כוח כלכלי, כוח מוסדי, חוזק פיננסי וממשלתי והרגישות לאירועי סיכון – כמו גם יחסי הגומלין ביניהם.

צילום: רויטרס

החוסן הכלכלי הגבוה של ישראל נתמך על ידי תוצר מקומי גולמי גבוה יחסית, של 31 אלף דולר לשנה בשנת 2011. עם זאת, חוסן זה עומד כעת למבחן בשל ההאטה המתרחשת במקביל בכלכלה העולמית. הדו"ח מציין גם כי בקצב ההתאוששות של המשק הישראלי מהמיתון העולמי בשנת 2009 חלה בפעם הראשונה מאז 2007 האטה, מגמה שנמשכה גם ברבעון הראשון של השנה.

בעוד במודי'ס מעריכים את כוחה המוסדי והפיננסי של ישראל כגבוה, מצוינים חוסר יציבות פוליטי ושחיתות בתור חולשות יחסיות לקבוצת הייחוס בטווח הדירוג שלה. הדו"ח מעריך את הסיכוי לאירועי סיכון כבינוני בהתבסס על הסיכונים הפוליטיים הפנימיים והחיצוניים אשר עומדים בפני המדינה. על פי הדו"ח יצרו מהפכות האביב הערבי לישראל באופן אירוני בעיות: ההתקוממות האלימה בסוריה והחששות לגבי תכנית הגרעין של איראן גרמו לממשלה לשמור על רמת הוצאות גבוהה עבור ביטחון, המהווה כ-15% מסך כל ההוצאה הממשלתית.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן