מוסק חשף את הדור הבא של התחבורה: חצי שעה בקפסולה מסן פרנסיסקו ללוס אנג'לס

הדור הבא של התחבורה: המיליארדר האמריקאי אלון מוסק חשף הלילה את חזונו למערכת התחבורה העתידנית "היפרלופ", שצפויה להגיע למהירות של 650 קמ"ש ו"לשלוח" אנשים מסן פרנסיסקו ללוס אנג'לס בתוך חצי שעה.

בפוסט שפרסם תיאר מוסק, מנכ"ל חברת המכוניות החשמליות טסלה, מערכת שאם תצליח, תבצע מהפכה אדירה בתחבורה הבינעירונית. אך קודם לכן התוכניות השאפתניות צריכות להתגבר על סוגיות של בטיחות ושל אמצעי המימון.

ההיפרלופ, אשר מוסק תיאר בעבר כהכלאה בין מטוס הקונקורד, מערכת שיגור טילים ושולחן הוקי אוויר, תעלה כ-6 מיליארד דולר ובנייתה תארך 10-7 שנים. בסופו של דבר, על פי התוכנית, היא תשנע יותר מ-7 מיליון אנשים בשנה בנתיבים העמוסים ביותר בחוף המערבי של ארה"ב.

מוסק, אשר בנה לעצמו שם כאחד ממקימי פייפאל לפני שהקים את חברת SpaceX וטסלה, מדמיין קפסולות שיוצאות כל 30 שניות בשעות השיא, ונוסעות במהירות של 650 קמ"ש בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו על מסלול מוגבה. הקפסולות נעות על "כרית אוויר" לאחר שהן נורות מה"משגר" שמתחת ומונעות באמצעות הנעה מגנטית.


מוסק | צילום: רויטרס

הנסיעה בין סן פרנסיסקו ללוס אנג'לס צפויה לארוך כחצי שעה, בהשוואה לשעה ו-15 דקות במטוס, 5 וחצי שעות ברכב וכשעתיים ו-40 דקות באמצעות מערכת הרכבות המתוכננת.

 

28 נוסעים יוכלו לנסוע בכל קפסולה, והמערכת תוכל להעביר גם כלי רכב, לפי מסמך בן 57 עמודים שפרסם מוסק באתר טסלה.

מוסק, אשר רמז בעבר על תקוותיו לבנות מערכת כזו, הציע את ההיפרלופ כאלטרנטיבה לפרויקט הרכבת הגדול הצפוי בקליפורניה, בעלות של 68 מיליארד דולר, שנמצא על שולחנו של המושל ג'רי בראון. בבלוג כתב מוסק כי ההיפרלופ יהיה בטוח יותר, מהיר יותר, זול יותר ונוח יותר.

אך לא כולם משוכנעים שמדובר ברעיון טוב כל כך. ג'ים פאוול, ממציא-שותף של רכבת הקליע ומנהל בחברת מגלב 2000, אשר מפתחת מערכות תחבורה במהירות גבוהה תוך שימוש בשדות מגנטיים, אמר כי המערכת תהיה פגיעה מאוד למתקפת טרור או תאונות דרכים.

"הבעיה הגדולה ברעיון היא צינורות לחץ נמוך", הוא אמר לרויטרס אחרי שבחן את ההגדרות של מוסק. "כל מה שטרוריסט צריך לעשות הוא לנסוע לאורך המסלול, לעצור בצד, לטמון חומר נפץ וכל מי שנמצא בצינור ימות", הוא אומר.

מוסק טוען שמכיוון שהצינורות יהיו בלחץ נמוך, אך לא בלחץ אפס, משאבות אוויר סטנדרטיות יוכלו להתגבר בקלות על דליפות אוויר. הוא ציין גם כי הקפסולות יוכלו להתמודד לחצי אוויר משתנים.

מוסק "שכח" גם לציין מספר משתנים לגבי העלות. פאוול אמר כי בשל סוגיות לחץ האוויר במערכת, נדרשת מערכת פיקוח הדוקה ומקיפה, מה שיכול להכפיל את העלות המשוערת של מוסק ל-12 מיליארד דולר.

שאלות פתוחות

שאלות גדולות נוספות שנותרו הן אם ממשלת קליפורניה אי פעם תאשר פרויקט בסדר גודל כזה, וגם אם חברות פרטיות יסכימו לקחת על עצמן את בנייתו. ראוי לציין כי התוכניות של מוסק עדיין לא נבחנו במציאות, והן תיאורטיות לחלוטין בשלב זה.

מוסק אמר כי הוא עסוק מדי בניהול חברת המכוניות החשמליות טסלה ויצרנית המשגרים Space X מכדי לבנות את ההיפרלופ בעצמו. הוסיף אמר כי התוכניות הן בקוד פתוח, והמשמעות היא שאחרים יוכלו לבנות את המערכת.

עם זאת, בשיחת ועידה שערך אתמול, אמר לעיתונאים כי הוא יכול להזניק את הפרויקט. "שיניתי מעט את החשיבה שלי במובן הזה", הוא אמר. "אולי אני יכול לסייע בהתחלה… ואז להעביר את הפרויקט למישהו אחר". הוא הוסיף כי יהיה מוכן להשקיע חלק מהונו הפרטי (המוערך על ידי פורבס ב-2.7 מיליארד דולר) בפרויקט, אך הוסיף כי בניית ההיפרלופ היא עדיפות נמוכה, שעה שהוא ממשיך להתמקד במיזמים האחרים שלו. הוא ביקש מהציבור לעזור ולשפר את העיצובים והתכנון.

כתבות נוספות בנושא:

הדור החמישי של התחבורה: אלון מוסק רוצה לשנות את העולם, שוב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן