מורה נבוכים: הרכישות הכי מעניינות שעשו לאחרונה 5 מהמשקיעים המובילים בעולם

יש משקיעים שנדמה כי כל מה שהם נוגעים בו הופך לזהב. ועדיין, זה לא אומר שלהשקיע באופן עיוור בהתבסס על צעדיו של משקיע כזה או אחר – אגדי ומצליח ככל שיהיה – זה רעיון טוב. הרי כל ניסיון התחקות אחר צעדיו יניב מידע באיחור של בערך 45 יום. ותמיד קיים הסיכון שעד שתקנו את המניה שהוא רכש, יחליט אותו המשקיע שהגיעה העת להיפרד ממנה. לאדם מן השורה אין דרך לדעת האם מהלך מסוים הוא חלק מאסטרטגיה נקודתית, או שמא רחבה יותר. לכן, אל תשמשו בהיסטוריית המסחר של הגורואים הגדולים כרשימת קניות – השתמשו בה כנקודת פתיחה למחקר מעמיק יותר.

לפניכם שישה משקיעים שנקטו לאחרונה צעדים מעניינים, ששווה לעקוב אחריהם:

משקיע אנרגטי: וורן באפט
האורקל מאומהה הימר על תחום האנרגיה – והרוויח בגדול

לא לחינם מכונה וורן באפט "המשקיע האגדי"; קריירת ההשקעות שלו היא בהחלט החומר שממנו קורצו אגדות. עם זאת, כמה מהבחירות שעשה לאחרונה, לא בדיוק תאמו את המסתורין שאופף אותו.
קחו לדוגמה את IBM. באפט הוסיף 2.6 מיליון מניות ברבעון הקודם לאופציה הגדולה ממילא שלו בחברה, שאותה בנה בקצב קבוע מאז שנת 2011. כיום זוהי אחזקתו השלישית בגודלה (12%) אחרי וולס פארגו וקוקה קולה.

עבור משקיע מדופלם כמו באפט, IBM נראית כמו בחירה תמוהה למדי. התשואות של חברת המחשבים הוותיקה נמצאות בירידה חדה, והידרדרו במשך 12 רבעונים. הירידה הזו התרחשה בתקופה של שלוש שנים שבה רוב כלכלת העולם רשמה צמיחה. נוסף על כך, הגדילה IBM את המאזן שלה במטרה לממן רכישה מחודשת של מניות. המהלך הזה סייע לשמור על הרווח פר מניה, אבל בהיעדר גידול ברווחים, מדובר בתעתוע בלבד.

משקיע בעל מגע קסם. וורן באפט | צילום: thinkstock

ובכל זאת, באפט לא איבד את מגע הקסם שלו. האורקל ניצל את "מכירת החיסול" בתחום האנרגיה, כדי לקנות בזול ובמהירות מניות של חברת הובלת וזיקוק הנפט הגולמי, פיליפס 66. הוא חיזק את האחזקה שלו ב־14% ברבעון האחרון, לאחר שהגדיל אותה בכמעט 6% ברבעון האחרון של השנה שעברה. כיום החברה נסחרת בשווי שוק העולה על 42 מיליארד דולר, והדיבידנדים המכובדים שלה (2.8%) נמצאים בעלייה. פיליפס 66 הגדילה את הדיבידנד שלה ב־12% ברבעון הקודם, וכמעט שילשה אותו מאז אמצע שנת 2012.

נהפוך הוא: דיוויד דרמן
אשף ההשקעות ידוע כמי שלא משקיע עם הזרם. ההימור שלו: מניות הנדל"ן והפיננסים

אשף השקעות הערך דיוויד דרמן ידוע בנטייתו לנקוט מהלכים המנוגדים לפעולות הרווחות בעולם הפיננסי. אם אתם מחשיבים את היכרותכם עם השווקים כמעמיקה, ומעולם לא קראתם את אסטרטגיות ההשקעה הקונטרריות של דרמן, כנראה שאתם לא רציניים כפי שחשבתם.

דרמן היה אחד ממשקיעי הערך בעלי השם הראשונים, אשר נקט גישה מערכתית כדי לשלב פסיכולוגיה שיווקית בתוך המתודות שלו, והוא מקור מהימן לעצה שקולה. החברה של דרמן מנהלת את קרן Dreman Contrarian Small Cap Value, כמו גם חשבונות שמנוהלים בנפרד.

אז מה דרמן קנה לאחרונה? אחת המניות שהוא סוחר בהן במרץ שייכת לענק הבנקאות הספרדי בנקו סנטנדר. את השקעתו בבנק החל בשנת 2010, מאז הגדיל את אחזקתו מ־111,820 ל־631,135 מניות ברבעון הקודם. יש לציין, כי מניות פיננסיות מרכיבות כ־29% מהאחזקות של דרמן, ומניות ספרדיות הן מהזולות בעולם.

תוספת מעניינת נוספת לתיק של דרמן היו מניות קרן הנדל"ן (REIT) מדיקל פרופרטיז טרסט. דרמן רכש 672,805 מניות ברבעון הקודם, במחיר ממוצע של 14.85 דולר למניה. כיום, אגב, המניות נסחרות במחיר של 13.87 דולר, כך שתוכלו ליהנות ממחיר טוב יותר מזה שהשיג דרמן, כמו גם לקצור דיבידנד של 6.4%.

מתחת לבלטות: ברוס ברקוביץ'
את מנהל ההשקעות המשופשף לא תשמעו אומר "אין עליי מזומן"

ברוס ברקוביץ' הוא מנהל קרן ההשקעות Fairholm, אשר שוויה הוא כ־5.7 מיליארד דולר. ברקוביץ' ידוע בניהול הריכוזי של תיק ההשקעות שלו. עשר ההחזקות המובילות של הקרן שלו מרכיבות כ־83% מהתיק. ניהול כזה נחשב ריכוזי במיוחד גם עבור קרן גידור אגרסיבית – על אחת כמה וכמה עבור קרן נאמנות אשר זמינה לציבור הרחב.

כדי לבצע השקעות ריכוזיות שכאלה צריך ביטחון עצמי בשמים ועור של פיל – אבל ברקוביץ' הצליח כנגד כל הסיכויים. למרות שנה קשה במיוחד ב־2011 – אז הפסיד כ־32% – הוא שבר את השוק לחלוטין במהלך 15 השנה האחרונות. כיום הקרן שלו חזרה לתשואה של 11.7% בשנה, תוך שהיא משאירה מאחור את מדד S&P 500, המדשדש בכ־4.2% בשנה.

ומה ברקוביץ' עושה כעת? האמת היא שהוא יותר מוכר מאשר קונה. ברבעונים האחרונים הוא נפטר מהמניות של AIG, שקנה במקור ב־2010. נוסף לכך, הוא צמצם את האופציות שלו בבנק אוף אמריקה, אשר כמו AIG, קנה בזול ב־2010.
היחידה מבין ההחזקות הגדולות של ברקוביץ' שנראה כי הוא לא הולך למכור בקרוב היא סירס הולדינגס. הרשת הקמעונאית מהווה כיום כ־20% מתיק ההשקעות של ברקוביץ'. למעשה, מאז 2012 הוא ממשיך להגדיל את האחוזים שלו בחברה באופן אגרסיבי. על אף שמדובר באיש שבהחלט יודע מה הוא עושה, במקרה הזה יהיה זה הימור ללכת בעקבות ברקוביץ': סירס הולדינגס נאבקת בסביבה קמעונאית קשה ביותר ולא בטוח שהיא תצליח להתחמק ממצוקה כלכלית אמיתית.

מה כן מומלץ ללמוד מתיק ההשקעות של ברקוביץ'? הוא מחזיק כיום כ־13% מהתיק במזומן. כמשקיע ערך הוא מעדיף לשמור כספים זמינים כדי שיוכל לנצל מכירות חיסול. זהו משהו שעל כולנו לקחת בחשבון, במיוחד כאשר השוק האמריקאי קרוב לשיאו.

השקעה בריאה: ביל אקמן
מנהל קרן הגידור המצליחה מחפש את ברקשייר הת'אווי הבאה בתחום התרופות

המיליארדר ביל אקמן עשה רעש כשהשווה את חברת התרופות הקנדית Valeant Pharmaceuticals לגרסה צעירה של ברקשייר הת'אווי של באפט, וקרא לשתיהן "פלטפורמות" עבור השקעות בעסקים אחרים.
בין שצדק ובין שלא, אקמן הוכיח שפיו וליבו שווים. קרן הגידור שלו, פרשינג סקוור קפיטל מנג'מנט, ביצעה בתחילת השנה רכישה מסיבית של מניות Valeant וה"פלטפורמה" של חברת התרופות הזו מרכיבה כיום יותר מ־26% מתיק ההשקעות שלו. כמו כן, אקמן נהנה מרווח פנטסטי בתקופה קצרה מאוד: ממחיר ממוצע של 177 דולר למניה בעת הקנייה היא טיפסה ל־227 דולר.

מחזיק ב-Actavis, שרכשה את אלרגן לפני טבע. ביל אקמן | צילום: יח"צ

האם המניה תמשיך לעלות? ייתכן. במצגת של אקמן בוועידת אירה סון, הוא טען שהחברה שווה 250 דולר למניה, או אפילו יותר. ובכל זאת, ואף על פי שאקמן הוא משקיע גאוני, יותר בטוח להמתין לנסיגה מסוימת לפני שמחליטים לעקוב אחריו בנקודה הזאת.

Valeant נכשלה בשנה שעברה בניסיונה לקנות את יצרנית הבוטוקס Allergan, שהייתה האחזקה הגדולה ביותר של אקמן עד לרבעון הנוכחי. במקום זאת, Allergan נרכשה בידי Actavis, שהיא במקרה גם האחזקה החדשה של אקמן (כ־2.7% מתיק ההשקעות).
אם יש חוט מקשר כלשהו בין ההשקעות של אקמן בשנה החולפת, הרי שהוא תחום הבריאות: יותר מ־40% מהקרן שלו מוקדשת כעת למניות שקשורות לבריאות ולתרופות.

בשליטה מלאה: מוניש פאברי
הגורו הריכוזי מאמין ש"זו לא הכמות, אלא האיכות", ודואג להחזיק בכל עת מקסימום 10 מניות

מוניש פאברי הוא חסיד גדול של וורן באפט וגורו נוסף עם מוניטין של ניהול תיק השקעות ריכוזי. בכל זמן נתון הוא יהיה הבעלים של 10 מניות, או פחות. ספרו "The Dhandho Investor״ הוא קלאסיקת השקעות מודרנית.

כמו ברקוביץ' מכר גם פאברי כמה מהאופציות הגדולות שהחזיק ברשותו במשך זמן רב, בהן רוב מניות סיטיגרופ וכל מניות בנק אוף אמריקה שהחל לצבור ב־2011 – בשני המקרים ברווח ניכר. מנגד, ביצע פאברי שתי רכישות צנועות ברבעון שחלף: הוא שילש את האופציה שלו בבית החרושת לברזל הקוריאני POSCO והעלה את האופציה שלו בחברת WL Ross Holding Corp (WLRH) בכ־26%.
סביר להניח שלא שמעתם על WLRH מעולם. ויש לכך סיבה. זו לא באמת חברה. WLRH היא בייסודה חברת "בלנק צ'ק", חברה ללא פעילות שמגייסת כסף מהציבור על סמך האמון שההנהלה תבצע עסקות טובות. או באופן רשמי יותר: "חברה לביצוע רכישות עם מטרה מיוחדת".

בקצרה, החברה היא מנוע עבור ווילבר רוס, המאסטר של שינוי מבני התאגידים, המשמש אותו כדי לקנות עסק לפי בחירתו, שאותו יוכל לתקן. אם הוא לא ימצא אחד כזה עד יוני 2016, החברה המחזיקה תתפרק והמזומן יוחזר לבעלי המניות. הפעולה הזו קלאסית לפאברי. אם הוא בראש – הוא מנצח, ואם הוא מאחור – הוא לא מפסיד יותר מדי.

מחיר הרכישות הממוצע של פאברי היה 1.04 דולר. בזמן כתיבת מילים אלו, נסחרת WLRH עבור 1.60 דולר. אם אתם רוצים לעקוב אחר פאברי, מומלץ לחכות לנקודת כניסה טובה יותר שתהיה קרובה ל־10 דולר. אם מאיזושהי סיבה המניה תצלול מתחת ל־10 דולר – קנו כל מניה שאתם יכולים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן