מזגן out, דוד חשמלי in: מי המכשיר החשמלי היקר ביותר לשימוש?

סיום הקיץ ותחילתו של החורף טומנים בחובם יותר ממעבר פשוט בין עונות השנה. מדובר במעבר סימבולי משמעותי, אשר מסמל שינוי של ממש באורח החיים של כולנו, לא פחות. שינויי מזג האוויר משפיעים על מזג האוויר, על שעות העבודה שלנו, על הבגדים אשר אנו לובשים ועל האוכל אשר אנו אוכלים. הם משפיעים על כמות הספורט אשר אנו עושים, ואפילו על כמות הקפה שאנו שותים בכל יום. אך בנוסף לכל אלו, המעבר בין העונות מביא שינוי משמעותי נוסף: המעבר משימוש במזגן בימי הקיץ לשימוש בבוילר במהלך חודשי החורף.

קשה לשרוד במהלך הקיץ בישראל ללא מזגן. אזרחים רבים נוהגים להפעיל את המזגן לפרקי זמן ממושכים במיוחד, בשעות היום והלילה – למרות העלויות הכבדות אשר כרוחות בכך. מנגד, חודשי החורף בישראל, גם אם אינם קרים במיוחד, מחייבים לרוב גם את מי שברשותו קולט שמש להסתמך בעיקר על פעילות הדוד החשמלי, אם ברצונו להתקלח במים חמים.

אז מי משני המכשירים האלו צורך יותר אנרגיה, וכמה משלם האזרח הממוצע עבור כל אחד מהם? מבדיקה מיוחדת אשר נערכה לאחרונה בארה"ב, עולה כי ההבדלים בין ני המכשירים גדולים למדי. המזגן (בין אם מופעל על קירור בחודשי הקיץ או על חימום בחודשי החורף) הוא ללא כל תחרות המכשיר החשמלי ה"זללן" ביותר מבין מכשירי הבית, כשהוא אחראי על למעלה מ-40% מצריכת החשמל הביתית השנתית – כך על פי הסקר. במדינות מדבריות (דוגמת טקסס, וסביר להניח שבישראל המצב לא רחוק), בחודשי הקיץ היה המזגן אחראי על 70% מחשבון החשמל הממוצע. 

מסיכום הנתונים עולה כי החשמל הדרוש להפעלת המזגן עולה לבעליו כ-1,000 דולר מדי שנה. מנגד, הדוד החשמלי עולה מעט יותר מחצי, והחשמל הדרוש להפעלות עולה כ-600 דולר בכל שנה בלבד. פעילותו של הדוד החשמלי גוזלת 18% בממוצע מחשבון החשמל של משפחה בארה"ב, וגם הפעם סביר להניח כי בישראל המצב לא רחוק בהרבה.

"זללן" האנרגיה הכי גדול | צילום: shutterstock

ומה על יתר מכשירי החשמל בבית? למקום השלישי בדירוג ה"מכשירים הזללנים" מגיע הצמד "מכונת הכביסה והמייבש", אשר יחדיו צורכים חשמל בשווי של כ-300 דולר בכל שנה. כמובן שהדגמים החדישים יותר צורכים כמות נמוכה בהרבה של אנרגיה לעומת אלו הישנים, וחשוב לזכור כי מדובר בממוצע בלבד.

מכשיר חשמלי אשר נעדר מן הסקר הוא מדיח הכלים, אם כי סביר להניח כי הוא היה "מככב" במעלה הדירוג. בהיעדרו, יתר מכשירי החשמל אינם מתקרבים לנתונים שהוזכרו: מקרר ממוצע צורך כ-42 דולר בשנה בלבד, ומסך פלזמה ענקי חדש יצרוך חשמל בשווי 45 דולר. מחשב נייח יצרוך כ-36 דולר של חשמל בכל שנה.

גם מוצרי חשמל קטנים יותר וניידים נכללים בסקר. כך, למשל, מסתבר כי קפסולת משחקים של Xbox אחראית על צריכת חשמל גדולה יותר מאשר המחשב, והיא תזדקק לחשמל בשווי של 40 דולר בשנה. ומה על המכשירים הסלולריים? באופן מפתיע למדי, מסתבר כי למרות כמות השימוש האדירה אשר אנו עושים בהם, הם אחראים על חלק מזערי מסך האנרגיה אשר אנו צורכים. על פי הסקר, עלות החשמל אשר נזקקה להטענת הסמארטפונים לאורך השנה כולה הייתה נמוכה מדולר אחד. עלות הטענת מכשירי טאבלט, מנגד, האמירה והגיעה עד ל-1.5 דולר בשנה.

חשוב לזכור כל חיסכון באנרגיה מסייע רבות גם לאיכות הסביבה – וגם לכיס הפרטי שלכם. אך אם תרצו לחסוך, זיכרו כי הטענה של מכשיר הסמארטפון אינה משתווה אפילו למחצית השעה של הפעלת המזגן. גם הדלקת הדוד החשמלי, מסתבר, נשארת הרחק מאחור – כך שתוכלו להתקלח במים חמים ובמצפון שקט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן