מזיזה הרים: סין מצאה פתרון יצירתי (ומסוכן) למחסור בקרקע

בקרבת העיר לאנז, בהרי מרכז סין, ממרחק שהעין יכולה לראות, הגבעות עקרות לגמרי. אך ככל שמתקרבים תמונה חדשה נגלית לעין, תמונה של עשרות מחפרים ומשאיות ענקיות הנוסעות בדרכים מאולתרות, נאנקות תחת העומס כאשר הן מחליפות אדמה ואבן ביריעות פלדה. מסכי עשן של אבק סמיך עולים באופק. דגלים בצבעים אדום, כחול וצהוב משמשים כסימוני דרך למאמינים הבודהיסטים שנוהרים לאזור זה שהיה בעבר טריטוריה טיבטית, עוד לפני שמשרטטי מפות סינים קומוניסטים החליטו לשנות את מיקום הגבולות. קולות דגלים אלו המתנופפים ברוח נשמעים כמו תפילת רחמים לאלים שיגנו על 'אמא אדמה' מהתוקפנות האיומה המתחוללת כאן.

סצנות נוספות דומות במידה רבה לזו, מתחוללות כעת בלפחות חמישה תחומים נוספים ברחבי סין, השייכים כולם ל'סין הצהובה' – אזור גיאוגרפי צחיח שמאפייניו מגבילים כמעט כל פעילות אנושית, כמו חקלאות, תקשורת, בנייה או תעשייה. הפרויקט הוא ניסיון ליצור קרקע ישרה עבור עיירות "הנדחסות" בין גבעות וצוקים, הזקוקות באופן נואש לעוד מקום. האתר לאנז לבדו, לכשיושלם, יעניק 250 קילומטרים רבועים של שטח לאכלוס.

המדענים הסיניים פיו לי, הואי צ'יאן וג'ינואה אמורים היו להיבהל מהעבודה שכמעט ולא בוצעו שום מחקרים מדעיים בעולם המכינים אותם לתוצאות המשימה הזו, אשר היא הראשונה מסוגה עבור המין האנושי, ולהשלכות השליליות הכבדות שהיא יכולה להביא עימה. באתר לאנז, מנסים ליישר 700 גבעות באמצעות חפירות באמצע גבוה ההר ושימוש בדינמיט.

נפרדים מהנוף ההררי? |צילום: shutterstock

האדמה המקורית באזור היא מסוג לס, אך האדמה באזור התקשחה במשך מיליוני שנים על ידי רוחות ומאפייני הטבע בסביבה. אזור מרכז סין נתון לעיתים קרובות לגשמים כה חזקים עד שהם מבתרים צוקים ועמקים גדולים וחזקים במיוחד. באזורי הבנייה החדשים, זרמי המים הפראיים הללו זורמים ללא כל הפרעה וכבר נגרמו באזור מספר הצפות ומפולות, אשר תוצאתם היא משקעים חוליים בתעלה החדשה שהוקמה על מנת להעביר מי שתייה לערים. 

בעיה נוספת איתה צריכה המדענים להתמודד כעת היא כי בימים סוערים, בהם הרוח נושבת בחוזקה, האוויר באזורי הבנייה הופך חום כתוצאה מעקירת האדמה והאבק שמצטבר. בלאנז העריכו המדענים כי בימים כאלו יש ריכוז של 49% חלקיקי אבק באוויר – חדשות לא טובות בכלל למצב הבריאותי הכללי באזור.

לבעיות אלו יש גם ביטוי כלכלי כבד. מנהלי הפרויקט שהשקיעו הו 16 מיליארד דולר צפו כי יחזירו את השקעתם בחזרה במהירות רבה, הם ציפו למשקיעים שנוהרים על משרדי המכירות שלהם, הלהוטים להקים באזור מגדלי מגורים ואזורי תעשייה. אך לדברי המבקרים, האזור יצטרך לפחות עוד עשור שלם לפני שיהיה ניתן ליישב אותו, ובסיס הקרקע יהיה בטוח מספיק לבנייה. עיכוב זה בהחלט עשוי לקרר את ההתלהבות בשוק בנוגע לפרויקט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן