מחיר התחרות: כך קרסה עסקת החלומות של אילן בן-דב

סוף הסיפור הזה היה ידוע מראש. בעקבות רבעון רווי הפסדים, אילן בן-דב עומד לוותר על השליטה בחברת הסלולר השניה בגודלה בשוק כיום. במסגרת המגעים, אותם מנהל בן-דב עם קבוצת האצ'יסון, צפויה חברת סקיילקס שבבעלותו, המחזיקה בחברת פרטנר, להימכר לקבוצת האצ'יסון הסינית. כמו כן, במקביל לעסקה זו, שפרטיה דווחו לבורסה הבוקר, צפויה סאני לרכוש מסקיילקס את פעילותה לייבוא ושיווק מכשירי סמסונג בישראל. 

במסגרת העסקה המקורית, בנובמבר 2009, רכש אילן בן-דב באמצעות סקיילקס את השליטה בפרטנר, שכללה 51.3% ממניותיה, מידי ADVENT , מקבוצת האצ'יסון תמורת 5.29 מיליארד שקל. את המניות רכש בן-דב במחיר המשקף 17.5 דולר למניה. עבור הרכישה והאפשרות לשלוט על ענק סלולארי בישראל, קיבל בן-דב הלוואה של 1.1 מיליארד שקל, כאשר הבטוחות, שהעמיד בן-דב להאצ'יסון כנגד ההלוואה, עמדו על 12% ממניות פרטנר.

בשנה הראשונה שלאחר מתן ההלוואה, שווי המניה זינק ביותר מ-44%, עד תחילת דצמבר 2010. שווי פרטנר הרקיע ועמד על יותר מ-11 מיליארד שקל ושווי הבטוחות שניתנו לבן-דב עמדו על יותר מ-1.3 מיליארד שקל. אולם כיום, נחתך שוויון של מניות פרטנר ביותר מ-64% והן מציגות ביצוע חסר מול המדדים המובילים (מדד ת"א 25 הניב למשל באותה תקופה יותר מ-13%). המצוקה במחירה של המניה מוביל לכך שהשעבוד שהעמיד בן-דב להאצ'יסון שווה היום כ-328 מיליון שקל, פחות מפי-3 מההלוואה המקורית שניתנה אז האצ'יסון.

בשנה וחצי שלאחר מכן, עסקי הסלולר בישראל הפכו לתחרותיים, רווייים ברגולציה ופחות רווחיים. בהתחלה היתה זו רפורמת דמי הקישוריות של השר משה כחלון אשר גרמה לפרטנר (וגם סלקום) לעתור לבג"ץ נגד הורדתן. בעקבות הרפורמה נכנסו שחקנים חדשים לשוק (הוט מובייל, גולן טלקום ורמי לוי), ששינו עד היסוד את יחסי הכוחות, ובפרט את המחירים לצרכן בענף כולו. התוצאות לא איחרו להגיע. מניית פרטנר איבדה מאז כמעט 75% תוך שנה וחצי ושווי השוק שלה נחתך ביותר מפי-4. בנוסף, האגחים של חברת האם, סקיילקס – אשר דרכה רכש בן דב את פרטנר, צנחו ותשואתן כיום נסחרות ב"תשואת זבל" (סקיילקס מסדרה ג' למשך נסחרת בתשואה של יותר מ-78%).


כתוצאה מהפסדים אלה, לסקיילקס הגיעה למצב בו היא מתקשה למחזר את חובותיה ברמות תשואה גבוהות כאלו. בנקודה הזו, הפך התהליך למכירת השליטה בפרטנר לבלתי נמנע מצידו של בן-דב, וזאת על מנת לעמוד בהחזר החובות של סקיילקס.

צילום: יוסי זליגר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן