מחכים לסערה: השווקים בעולם בפתחו של מיתון גלובלי נוסף

 

בשלוש השנים האחרונות ניתן לראות דפוס חוזר לפיו מתנהגות המערכות הכלכליות בעולם: אחרי שנה חזקה, ישנה היחלשות כלכלית לקראת חודשי האביב והקיץ. לאחר מכן, המשק שוב מראה התאוששות והמעגל חוזר על עצמו. דפוס זה הוביל את הכלכלה העולמית למשברי חוב קשים, כמו זה באיחוד האירופי. מצב זה מגביר את החשש בקרב כלכלנים רבים בעולם, כולל מקבלי ההחלטות בבנקים המרכזיים, הפוחדים מהתרחיש האפשרי של מיתון גלובלי נוסף. 

למרות שבעבר ננקטו צעדים די דררסטיים במטרה למנוע תרחיש אימים כזה, נראה כי לאחר שהאפקט שהם יוצרים בשווקים והביטחון שהם מחזירים למשקיעים חולף, חוסנן של כלכלות העולם הוא שברירי מאוד. כלכלנים ופרשנים בכל העולם שואלים את עצמם במידת מה של חוסר אונים, האם וכיצד ניתן לרפא את הכלכלה העולמית, הזקוקה כל הזמן לחילוץ, ועד כמה באמת היא מסוגלת להפגין חוסן מול כל המשברים שתוקפים אותה? על מנת לענות על שאלה זו, יש להתבונן בכמה מהשווקים המובילים בעולם:


אירופה 
– הגוש הכלכלי הגדול ביותר בעולם חווה כרגע התכווצות מהירה מאוד. שיעור המובטלים באיחוד האירופי כבר הגיע לשפל של 11% ומדד ה-PMI, המראה את מצבו של הסקטור היצרני, נמצא ברצף של 10 חודשים של קיטון ומצבו צפוי להחמיר בהמשך. בתוך כך, שתי הכלכלות החזקות בגוש, צרפת וגרמניה, לא יישארו חסינות מפני המכות הכלכליות למשך זמן רב. השינויים הגיאו פוליטיים, יחד עם המצב הרגיש של מערכות הבנקים באיחוד, מצביעים על כך שגם במדינות אלו יש סיבה לחשוש מן הבאות.


גרמניה לא תישאר חסינה זמן רב. ענני סערה מעל פרנקפורט | צילום: רויטרס


סין 
– גם בכלכלה החזקה באסיה, אשר רק לפני כמה שנים נראה היה כי היא עשויה להוביל את הכלכלה העולמית לצמיחה, ניכרים כעת סימני האטה. אמנם, ישנן תוכניות למתן תמריצים כלשהן, אך ממשלת סין התחייבה שלא מדובר בסדרי הגודל של התמריצים שניתנו לכלכלת המדינה ב-2009, שייצרו בפועל חוב והורידו את הייצור. 

הודו וברזיל 
– שני השווקים החשובים מראים גם הם האטה. התמ"ג בהודו הגיע השנה לרמה הנמוכה ביותר שלו מזה 9 שנים (קצב צמיחה שלילי של 1%-), בעוד ברזיל דווחה על שיעור צמיחה אנמי של 0.2% ברבעון הראשון של השנה. 

ארה"ב 
– למרות העובדה שנכון לעכשיו השוק האמריקאי נמצא עדין בצמיחה, אין לו די כוח כדי להתקיים באופן עצמאי לחלוטין ובכך להינצל מהמשבר הגלובלי הצפוי. למעשה, שוק העבודה האמריקאי מעולם לא יצא מהמיתון הקודם. אפילו אחרי ארבע שנים, שיעור התעסוקה עדין נמצא ב-3.6% פחות מהשיא הקודם שלו ב-2008. אין ספק שמדובר במצב חסר תקדים, שכן התאוששות של השוק בדרך כלל לוקחת כשנתיים, עד שהוא מגיע לשיא האחרון שנרשם. על פי הדיווח האחרון, ישנה עלייה בכמות העובדים במשרה חלקית וירידה במשרות המלאות, נתון המצביע על ירידה חדה בהכנסותיו של האמריקאי הממוצע. נתונים אלה מדאיגים במיוחד, לאור העובדה כי מדובר בכלכלה המבוססת על צריכה.


פתרון התמריצים שבו נקטו הבנקים המרכזיים בעולם במשבר הקודם אינו התשובה במקרה זה. מדובר בפתרון קצר טווח שלא מסייע לאף אחת מן הכלכלות הגדולות להגיע לחוסן שיאפשר לה התאוששות עצמאית. אמנם כיום, עם החמרת משבר החוב האירופאי והחשש הגובר ממיתון עולמי, נראה כי תמריצים כלכליים יצילו את המצב, אך בפועל מדובר בתרופה לסימפטום – ולא למחלה עצמה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן