מחנונים למנכ"לים: מה הקשר בין משחקי מחשב ויכולות ניהול?

לאחר כל החדשות על ההשפעות השליליות של משחקי המחשב על ילדים ומתבגרים, תמיד מפתיע להיתקל במחקר המציג את היתרונות שבהם. קבוצת חוקרים טוענת כי שימוש אינטנסיבי במשחקי מחשב, קשור להתפתחות דחיסות רבה יותר באזורים מסוימים במוח ("עיבוי קורטיקלי" בז'רגון של מומחי המוח).

החוקרים בחנו את מוחם של 152 מתבגרים, ששיחקו בקונסולות משחקים מספר שונה של שעות, אך בסך הכל כ-12.6 שעות בממוצע בשבוע. הממצאים הראו שמוחם של אלה ששיחקו הכי הרבה זמן, הראה את העיבוי הקורטיקלי הגדול ביותר בשני אזורים: המעטפת השמאלית הפרה-קדמית (DLPFC) ושדה העין הקדמי השמאלי (FEF).

אימון למוח. צעירים משחקים | צילום: רויטרס

האזור הראשון נחשב למרכז הפיקוד והשליטה של המוח. שם מתרחשת חשיבה ברמה גבוהה יותר, כמו לקיחת החלטות ושליטה עצמית. מחקרים קודמים הראו כי אזור זה במוח לוקח חלק משמעותי בעיבוד של החלטות מורכבות, בייחוד כאלה הכוללות שקילה של אופציות הכוללות השגת יעדים לטווח קצר עם השלכות לטווח הארוך. שם גם נעשה שימוש במשאבי הזיכרון של המוח – המידע שאנו שומרים "בהישג יד" על מנת לקבל החלטות.

האזור השני, ה-EFE, אחראי על עיבוד אינפורמציה מוטורית – ויזואלית, וקבלת החלטות כיצד להתייחס לגירויים חיצוניים. שם אנו מגבשים את התגובה המתאימה למה שקורה סביבנו. המונח "קורדינציית מוח-יד" הוא חלק מהתהליך המתרחש באזור זה.

ביחד, שני אזורים אלה מרכיבים את מרכז ניהול קבלת ההחלטות שלנו. דחיסות רבה יותר בהם (חיבורים רבים יותר בין תאי המוח) מרמזים על יכולת טובה יותר לשפוט משתנים מרובים עם השלכות קצרות וארוכות טווח.

המחקר אומנם לא מוכיח כי שעות רבות של משחק מובילות בהכרח לעיבוי הקורטיקלי, אך הוא מציג קשר חזק מספיק על מנת להעריך כי משחקי המחשב משמשים כמעיין התעמלות למוח. המחקר מראה למעשה כי מושגים כמו "אימון המוח" או "שמירה על כושר מוחי" הם בעלי פן פיסי ממשי ולא רק קונספטואלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן