מחפשים אלטרנטיבה: בני הנוער נוטשים את פייסבוק. לאיזה אפליקציות הם פונים?

מוקדם יותר החודש אישר סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דיוויד אברסמן, את חששות הרשת החברתית הגדולה בעולם: בני נוער, כנראה קהל היעד החשוב ביותר של כל כלי תקשורת מודרני, הולכים ונוטשים את הרשת. "אכן ראינו ירידה בכמות המשתמשים היומית, בין היתר אצל בני נוער" הוא הודה. גם מחקרים אקדמיים שונים, לרבות המחקר האחרון שנערך במרכז המחקר GlobalWebIndex הצביע על הירידה המתמשכת.

במחקר זה, אשר נערך לאחרונה בקרב בני נוער ב-30 מדינות ברחבי העולם, גילו החוקרים כי אחוז בני הנוער הפעילים בפייסבוק צנח ל-56% במהלך הרבעון השלישי של 2013 – לעומת 76% ברבעון הראשון של השנה. הירידה הגדולה ביותר נרשמה בקרב בני הנוער ההולנדיים, שם צנח אחוז הפעילים ל-52%. בארה"ב צנח אחוז המשתמשים ב-16% במהלך התקופה.

אך בני הנוער אשר נטשו את פייסבוק לא נותרים חסרי תעסוקה – אלא מעבירים את פעילותם החברתית ברשת לפלטפורמות אחרות. באופן לא מפתיע, הם מוצאים בעיקר אפליקציות אליהן ניתן לגלוש ממכשיר הסמארטפון שלהם. אך הנתונים המפתיעים באמת הם אלו המעידים על המהירות העצומה בה בני הנוער מסביב לעולם מאמצים את אותן פלטפורמות חברתיות חדשות.

על פי המחקר האחרון שפרסם GlobalWebIndex, שירות ההודעות הסיני WeChat הציג את הצמיחה המהירה ביותר בקרב בני הגילאים 16-19, כשמספר המשתמשים בו זינק בלא פחות מ-1,021% – כל זאת בין הרבעון הראשון לרבעון השני השנה בלבד.

אפליקציות נוספות אשר נסקו השנה הן אפליקציית שיתוף סרטוני הווידאו Vine (בבעלות טוויטר), אשר השימוש בה זינק ב-639%, והאפליקציה "פליקר" לשיתוף תמונות – אשר רשמה עלייה של 254%. אפליקציה נוספת לשיתוף תמונות – Snapchat – גדלה גם היא במהירות מרשימה: על פי המחקר, כ-10% מבני הנוער בעולם משתמשים בשירותיה – וכך הופכים אותה לגדולה יותר מלינקדין, WeChat או Vine בקרב אוכלוסייה זו.

הצעירים נוטשים. צוקרברג | צילום: רויטרס

"זה סיפור ברור למדי, בו המנצחים הגדולים מציעים מערכות הודעות סגורות (קבוצתיות או פרטיות) ושירותי שיתוף ווידאו ותמונות" אומר טום סמית', מנכ"ל GlobalWebIndex. "זה בהחלט יכול לפגוע בפייסבוק, שליבת השימוש בה מתבססת על שיתופי תמונות ומערכות הודעות שכאלו". "באופן כללי השוק כולו זז לכיוון הסלולר" המשיך סמית', "גם השימוש באפליקציה של פייסבוק רשם עלייה יפה (69%). מבנה הפעילות הבסיסי של פייסבוק משתנה".

האם לעליית כוחן של אפליקציות ההודעות המיידיות תהיה השפעה דומה גם על טוויטר? לפי סמית', כנראה שלא. לדבריו, רשת המיקרו-בלוגים אשר הונפקה בשבוע החולף בקול תרועה רמה מתפקדת ככלי מהותי לצריכת חדשות בזמן אמת בקרב הגולשים, ומצליחה להעלות את הקשרים בינה לבין שידורי טלוויזיה חיים – יתרונות אשר שירותי ההודעות הסגורות לא יודעים לספק.

אז האם נהיה עדים בקרוב לשקיעתה של האימפריה של מארק צוקרברג? קשה להאמין כי פייסבוק תפנה את הבמה המרכזית כל כך מהר, אם כי אין לזלזל בנתונים המעידים על נטישתם של בני הנוער את הרשת. בני הנוער הוכיחו כי הם לא חוששים להביט לצדדים ולחפש אחר שירותים אחרים – בנוסף ואף במקום פייסבוק. בכך, הם פותחים את שוק הענק הזה לרעיונות ולשחקנים חדשים – אשר ינסו לנגוס בעוד נתח משליטתה של פייסבוק – האימפריה השולטת בשוק, לפחות בינתיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן