Forbes Israel Logo

מחקר חדש: כל שעה של ישיבה מקצרת את החיים ב-21 דקות

ככל שתשבו יותר, תחיו פחות. מחקרים רבים שפורסמו באחרונה העלו את הרעיון העגום הזה, ומחקר חדש שפורסם החודש מספק גם הערכת זמן מדויקת – בכמה זמן בדיוק מתקצרים החיים בשל ישיבה ממושכת מול הטלוויזיה.

במחקר, שפורסם בגיליון אוקטובר של המגזין הבריטי לרפואת ספורט, השתמשו החוקרים במידע מסקר נרחב ומתמשך שנערך באוסטרליה על סוכרת, השמנת יתר וסגנון חיים, ועל הרגלי הבריאות של 12 אלף אוסטרלים בוגרים. בסקר נשאלו המשתתפים על בריאותם הכללית, מחלות קיימות, פעילות גופנית, עישון ותזונה, כמו גם כמה שעות ביום בילו בשבוע הקודם בישיבה מול מסך הטלוויזיה (הנושא כאן הוא כמובן לא הצפייה, אלא הישיבה בזמן הצפייה).

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לפי המחקר, בשנת 2008, בה בחרו החוקרים כנקודת ההשוואה שלהם, צפו המבוגרים האוסטרלים במצטבר ב-9.8 מיליארד שעות של טלוויזיה. באמצעות טבלאות אקטואריות ועדכונן על פי עישון, היקף מותניים, תזונה, אימון ומשתנים נוספים, בודדו החוקרים את האופן שבו זמן הצפייה בטלוויזיה חתך למשתתפים במחקר את תוחלת החיים. התוצאה: כל שעה של צפייה בטלוויזיה אחרי גיל 25 קיצרה את תוחלת החיים של הצופה ב-21.8 דקות. בהסתכלות רחבה יותר, טוען המחקר כי אדם בוגר שמבלה שש שעות בממוצע ביום בצפייה בטלוויזיה, צפוי לחיות 4.8 שנים פחות מאדם שלא מבלה בצפייה בטלוויזיה באופן קבוע.

הממצאים המטרידים ביותר במחקר זה ובמחקרים דומים אחרים הם שהתוצאה לא משתפרת גם אם מבצעים פעילות גופנית באופן שוטף. אם תשבו במשך שעות בכל יום – אתם נמצאים בסיכון גם אם תבצעו פעילות גופנית במשך שעה ביום.

מחקר אחר שפורסם לאחרונה בירחון "דיאבטולוגיה" סיכם תוצאות של 18 מחקרים שונים בהשתתפות 794,577 איש. לפי המחקר, האדם הבוגר הממוצע מבלה 70-50% מזמנו בישיבה. המחקר לא כלל רק זמן צפייה בטלוויזיה, אלא גם את הזמן שבילו הנחקרים בישיבה בעבודה.

החוקרים הצליבו את זמן הישיבה עם מספר בעיות בריאותיות, וגילו כי חשיפתם של אלה שישבו זמן רב לסוכרת הייתה גבוהה ב-112% מאלה שלא ישבו, הסיכוי שיפתחו מחלות לב עלה ב-147% על האחרים, והסיכוי שימותו מוקדם יותר היה גבוה ב-49%. כל אחת מהתוצאות הללו נשארה בעינה גם כאשר הנבדקים קיימו פעילות גופנית באופן קבוע.

אין בתוצאות הללו כדי לטעון שפעילות גופנית אינה חשובה – היא חשובה מאוד לבריאות הכללית. אולם, פעילות גופנית לבדה אינה מספיקה כדי לאזן את הנזק שנגרם לגוף מישיבה ממושכת במהלך רוב שעות היום.

כמה ישיבה זה יותר מדי? לפי המחברים של המחקר האוסטרלי, ישיבה של יותר מארבע שעות ביום מציבה אתכם בקטגוריית "סיכון". אלה חדשות לא טובות עבור רובנו, המבלים הרבה יותר זמן מארבע שעות במשרד, שלא לדבר על שעות הפנאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן