מחקר מפתיע: כך תפחיתו את הסיכוי של ילדיכם לחלות באלצהיימר בעתיד

זו עובדה מוזרה אך מוכחת – מוחם של אנשים מסוימים נראה בניתוח שלאחר המוות כאילו לקו במחלת האלצהיימר, למרות שלא נראו תסמינים קליניים לכך במהלך חייהם. תופעה זו הולידה את ההשערה שטוענת כי לחלקים מהמוח יכולת טובה יותר להתמודד עם "תקלות במכונה": הם פעילים יותר לאורך כל החיים, כך שהם עמידים בצורה טובה יותר בפני תקלות והפרעות.

זה קשה כמובן להוכחה, אולם מחקר חדש שפורסם במגזין neurology מוסיף שמן למדורה, לאחר שמצא כביכול כי פעילות קוגניטיבית לאורך כל החיים – לא רק בבגרות, אלא גם בילדות – עשויה להוות מנבא חשוב בתפקוד הקוגניטיבי ובסיכון לדמנציה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

צוות המחקר בדק לגבי 294 אנשים מעל לגיל 55 באיזו תדירות עסקו בפעילות מוחית במהלך חייהם, מהילדות ועד ההווה. לאחר מכן נבחנו במבחנים קוגניטיביים, על מנת להעריך את תפקוד המוח שלהם לאורך 6 השנים בממוצע בהן נערך המחקר, יחד עם בדיקות נוירולוגיות. לאחר שהמשתתפים מתו, נבחן מוחם בנתיחה שלאחר המוות.

נמצא כי הירידה הקוגניטיבית בקרב הפעילים מוחית הייתה נמוכה בכ-15% מאשר בקרב האנשים שעסקו בכך פחות. מעניין לציין אף כי פעילות מוחית, גם בשנים המאוחרות וגם בשנות הילדות, הביאה לחסינות מסוימת מפני ירידה קוגניטיבית, שמה שעשוי להראות כי מה שאנו עושים כילדים יכול לתרום להתחזקות המוח מפני הזדקנות ואלצהיימר.

צילום אילוסטרציה: IngImage / ASAP

עובדה מעניינת נוספת היא כי מרבית האינדיקטורים שהיו מוכרים עד היום לירידה בתפקוד הקוגנטיבי היוו רק שליש מהמנבאים בניסוי האחרון, מה שמשאיר שני שלישים בלתי מוסברים. שני השלישים "הבלתי מוסברים" עשויים כעת להצביע כי מה שאנחנו עושים במהלך חיינו יכול להשפיע מאוד על התפקוד הקוגניטיבי שלנו לקראת סוף חיינו, ואולי אפילו להציע שליטה מסוימת על המצב.

"הבנה טובה יותר של הגורמים התורמים לשונות זו לא הוסברה עד כה על ידי הפתולוגיה הקשורה לדמנציה", אומר מחבר המחקר, רוברט ווילסון. "ויכולה להציע אסטרטגיות חדשניות לגבי עיכוב תחילת הבעיות בתפקוד הקוגניטיבי".

במילים אחרות, כמו ששמענו פעמים רבות כל כך, "השתמש בו או שתאבד אותו". או כפי שממליץ ווילסון – "מצאו תחביב כמו תפירה, צילום, או משחק. פעילות גופנית חשובה גם היא". כך גם נושא הבריאות הנפשית של האדם, שכן מתח ודיכאון נמצאו כקשורים גם הם לסיכון לחלות באלצהיימר. כמו תמיד, המוח הוא איבר לא פשוט, ונראה שהוא זקוק לאיזון טוב בין משתנים. ההתמקדות באלמנט אחד בלבד לא תבטיח דבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן