מחקר: משתמשים כבדים בפייסבוק? כנראה שאתם מאוהבים בעצמכם

משתמשים בפייסבוק ובטוויטר באופן קבוע? יש סיכוי שאתם נרקיסיסטים. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן בארה"ב, קיים קשר בין השימוש ברשתות החברתיות לבין מידת האהבה העצמית של המשתמשים.

במחקר, אשר בחן מאות נבדקים, קיבל כל נבדק "ציון נרקיסיזם" המבוסס על שאלונים ועל הערכת אישיות אשר ערכו החוקרים. בנוסף, נבדקה מידת השתתפותו ברשתות החברתיות השונות, לרבות כמות הפרסומים וכמות הזמן אשר מבלה הנבדק בכל רשת ורשת.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"בקרב סטודנטים צעירים, גילינו כי אלו אשר הוגדרו כנרקיסיסטים "צייצו" בטוויטר מס' פעמים רב יותר מאשר חבריהם. אך בקרב נבדקים מגיל העמידה מכל שכבות האוכלוסייה, גילינו כי הנרקיסיסטים נטו דווקא לפרסם יותר בפייסבוק", כך אמר אליוט פנק, אחד החוקרים אשר ערכו את המחקר, לאתר ה"סיינס דיילי". לדבריו, המחקר מראה כי צעירים ומבוגרים משתמשים ברשתות החברתיות בדרכים שונות בכדי לחזק את האגו שלהם ולנסות ולשלוט באופן בו אחרים תופסים אותם.

הנרקיסיסטים משתמשים יותר I צילום: Ingimage/ASAP 

אנשים בוגרים, מסביר פנק, כבר סיימו לגבש את מעגל המכרים והחברים שלהם, ולכן משתמשים ברשת החברתית בכדי לקבל את "אישורם" של המעגלים החברתיים המקיפים אותם. כך, פייסבוק משמשת את הנרקיסיסטים המבוגרים כמראה: "זה עניין של תפיסת העצמי, איך דמותך משתקפת, ובנוסף מאפשר לבחון כיצד אחרים מגיבים למראה זה".

לעומתם, ממשיך פנק, "צעירים עלולים להפריז בהערכתם את דעותיהם האישיות. באמצעות טוויטר, הם מנסים להרחיב את המעגלים החברתיים שלהם, ולשדר לקהל גדול ככל הניתן את דעותיהם האישות במגוון נושאים". אם פייסבוק משמש את הנרקיסיסטים המבוגרים כמראה, הטוויטר משמש את הנרקיסיסטים הצעירים כמגאפון. באמצעותו, הם מקווים, כמות גדולה של אנשים תיחשף לדעותיהם וכך יגדילו את מעגל החברים והמכרים שלהם.

משמש צעירים כמגאפון. טוויטר I צילום: רויטרס

החוקרים אמנם לא יכלו לקבוע בוודאות האם מידת הנרקיסיזם היא שהשפיעה על מידת השימוש ברשתות החברתיות או שמא ההפך הוא הנכון, אך אין ספק כי נרקיסיזם ושימוש נרחב ברשתות החברתיות הולכים יד ביד. לאור התרחבות השימוש ברשתות החברתיות, המחקר מעלה שאלות רבות אודות ההשפעות החברתיות האפשריות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן