מחקר: עוגיות Oreos ממכרות כמו קוקאין ומורפיום

מחקר חדש מצביע על כך שהמוח מגיב לעוגיות Oreos הפופולריות ממש כפי שהוא מגיב לסמים – לפחות אם אתה עכברוש. המחקר גילה כי "מרכז העונג" של המוח מופעל ככל הנראה בתגובה לעוגיות כפי שהוא מופעל בתגובה לקוקאין ומורפיום.

המחקר אמנם נעשה על חולדות, אולם החוקרים סבורים כי הוא משליך גם על בני אדם, מה שעשוי להסביר מדוע לאנשים כה קשה לסרב לאכול שרוול שלם של עוגיות. המחקר, שיוצג בכנס השנתי של האגודה למדעי המוח בחודש הבא, גילה דבר נוסף: חולדות, כמו בני אדם, אוהבות ראשית לאכול את הקצפת שבמרכז העוגייה.

כדי לבחון את האופן שבו מגיבים בעלי החיים לעוגיות לעומת באופן בו הם מגיבים לסמים, אימן צוות המחקר את העכברושים לנוע בתוך מבוך. מצד אחד שלו המתינו עוגיות, ומצד שני פריכיות אורז. כפי שודאי שיערתם, החולדות שעטו לעבר העוגיות. התוצאות השוו לתוצאות של חולדות שאומנו עם מורפיום או קוקאין. נמצא כי לא משנה מה היה "החומר" שהוצע לחולדות (עוגיות, קוקאין, או מורפיום) הם בילו בערך את אותו שמך זמן בצד "הסם" של המבוך.


צילום: מתוך ויקיפדיה

נתוני התנהגות אלה אמנם אינם מפתיעים, אך החוקרים דיווחו גם על כמה תוצאות נוירולוגיות מעניינות: כאשר החולדות קיבלו עוגיות, הופק באזור המוח אשר ידוע בפעילותו בעת הנאה והתמכרות חלבון הנקרא c-Fos. "זה בעצם מיידע אותנו כמה תאים הופעלו באזור מסוים של המוח בתגובה לסמים או לעוגיות", מסביר פרופסור ג'וזף שרדר ממכללת קונטיקט, אשר הוביל את המחקר. "העוגיות למעשה הפעילו תאים באזור זה במוח יותר מאשר עשו הקוקאין או המורפיום, מה שעשוי להעיד כי שילוב הקסם בין סוכר ושומן עשוי להיות אפילו יותר ממכר מאשר סמים".

"המחקר שלנו תומך בתאוריה כי מזונות עתירי סוכר או שומן מגרים את המוח כפי שסמים עושים", אומר שרדר . "זה יכול להסביר מדוע אנשים מסוימים לא יכולים להתאפק מול מזונות אלה למרות העובדה שהם יודעים שהם רע להם".

המחקר עשוי אפוא להיות רלוונטי לגבי סוגיות בריאותיות – למשל לגבי העובדה כי מזונות עתירי קלוריות עלולים להיות ממכרים. היגמלות מהרגלי אכילה קלוקלים עלולה להיות דרמטית כמו היגמלות מסמים, אמרו המחברים.

"למרות שאנו מקשרים אוטומטית סכנות בריאותיות משמעותיות לנטילת סמים כמו קוקאין ומורפיום, מזונות עתירי סוכר ושומן עשוים להיות אפילו יותר מסוכנים בגלל הנגישות והמחיר הסביר שלהם", סיכם חבר צוות המחקר, ג'יימי הונוהאן. "בחרנו בעוגיות לא רק משום שהן עוגיות מהאהובות באמריקה, וטעימות מאוד לחולדות, אלא גם משום שמוצרים המכילים כמויות גבוהות של שומן וסוכר משווקים בכבדות בקהילות במעמד סוציו-אקונומי נמוך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן