Search
Close this search box.
Forbes Israel Logo

מחקר: שתיית קפה עשויה לעזור לסובלים מדיכאון

קשה להבין את השפעת הקפאין על גוף האדם. על כל מחקר שמראה שיש לשתיית קפה השפעה חיובית, מגיע מחקר שמוכיח שמדובר בחומר מזיק. המחקר האחרון שפורסם מראה קשר בין שתיית 2-4 כוסות קפה ליום לירידה בשיעור המתאבדים בקרב מבוגרים.

המחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד פורסם לאחרונה במגזין לפסיכאטריה ביולוגית (The World Journal of Biological Psychiatry). מדובר למעשה בסקירה מורחבת של שלושה מחקרים בהם נבדקו הרגליי שתיית הקפה של 43,599 גברים ו-164,825 נשים. הנחקרים התראיינו בנוגע להרגליי השתייה שלהם אחת לכל ארבע שנים. 

במהלך תקופת המחקר התאבדו 277 בני אדם. מניתוח ממצאי המחקר עולה כי בקרב הנחקרים ששתו 2-4 כוסות קפה ביום, היה שיעור ההתאבדויות נמוך ב-50% מזה של אלה שלא שתו משקאות המכילים קפאין. בקרב אלה ששתו יותר מ-4 כוסות קפה ליום, לא נרשם שינוי בשיעור ההתאבדויות. 

צילום: ingimage/ASAP

עם זאת, ממצאי המחקר מציגים כמה בעיות: ראשית, החוקרים לא מצאו קשר סיבתי מובהק בין שתיית קפה לשיעור ההתאבדויות הנמוך. שנית, חלק ממשתתפי המחקר סבלו מבעיות רפואיות שונות במהלך תקופת המחקר, מה שיכול היה להשפיע על נטייתן להתאבדות, מה שהפך את המעקב אחר הקשר בין שתיית הקפה להתאבדויות לקשה יותר. 

אולם, ההיגיון הניורו-כימי מאחורי המחקר הוא נכון. ידוע שקפאין מחכה את השפעתו של האדנוסין – חומר כימי המופרש על ידי המוח שתפקידו לאזן את מערכת העצבים. ככל שמופרש יותר אנדוסין, כך פעילות מערכת העצבים פוחתת, עד שאנחנו נרדמים והגוף מאתחל את עצמו מחדש. 

על ידי חיקוי האנדוסין, הקפאין למעשה, מונע ממערכת העצבים לקבל פקודות שמפחיתות את פעילותה. כשזה קורה, המוח מייצר חומרים ממריצים כמו דופמין וגלוטומט ואנו חווים גירוי במוח הנותן את התחושות המקושרות לשתיית כוס גדולה של קפה.

תהליך זה עשוי להפוך קפה למעין "אנטי-דיפרסנט" שמסייע בהפחתת תחושת דיכאון במידה מסויימת. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן