מחר ישוגרו שני לווינים ישראלים שנשלטים ישירות מהסמארטפון

שני לוויינים ישראליים אזרחיים שפותחו בתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ישוגרו לחלל ביום רביעי הקרוב, 15 בפברואר, למטרות מחקר של תופעות אקלים וניסויים רפואיים. מדובר בשני לוויינים זעירים בגודלם, שיאפשרו לחוקרים לקבל מידע ישירות לאפליקציה ייעודית בסמארטפון ולנתב את הניסוי בהתאם.

לוויין אחד מתוך השניים שישוגר הוא של חברת SpacePharma הישראלית. הלוויין, שמשקלו כ-4.5 ק"ג, יאכלס ארבעה ניסויים שיבדקו את השפעת תנאי חוסר הכבידה על חומרים. החוקרים על כדור הארץ יוכלו לקבל דרך האפליקציה הנלווית נתונים בזמן אמת כמו קרינה וטמפרטורה, ואף יוכלו לצלם דרכה תמונות מיקרוסקופיות. שיגור נוסף של החברה מתוכנן לשנה הקרובה. בעתיד מתכננת החברה להפעיל בחלל מעבדות המריצות לא פחות מ-160 ניסויים בעת ובעונה אחת. למידע נוסף על הלוויין ולצפייה בשעון העצר שסופר לאחור עד לשיגורו המתקרב לחצו כאן.

הלוויין המזערי של SpacePharma | צילום מסך: אתר החברה

לוויין בגודל של קרטון חלב

הלוויין השני שישוגר נקרא BGUSAT, ראשי תיבות באנגלית של "לוויין אוניברסיטת בן-גוריון בנגב", והוא פרויקט משותף לתעשייה האווירית ולמשרד המדע במסגרת משימה מדעית של האוניברסיטה. משקלו 5 ק"ג ומימדיו 30 על 10 על 10 ס"מ, כלומר בערך כגודלו של קרטון חלב. הלוויין מצויד במצלמות מיוחדות המסוגלות לזהות תופעות אקלימיות שונות ובמערכת בקרה שתאפשר בחירה של אזורי הצילום והמחקר. הלוויין יאפשר לחוקרים לקבל תמונות באיכות גבוהה, תמונות שבעבר נאלצו החוקרים לרכוש מלוויינים זרים ביוקר. סוכנות החלל הישראלית הקצתה סכום של כמיליון שקלים למימון מחקרים על בסיס התמונות שיגיעו מהלוויין.

הלוויין הזעיר ישייט בחלל ואת המידע ניתן יהיה לקבל ישר לסמארטפון | צילום: Fotolia

"ננו לוויינים מאפשרים פעילות בתחומי הנדסת חלל וחקר חלל בעלויות קטנות מאד ביחס למה שהיה מקובל בעבר", אמר סגן הנשיאה ודיקן למחקר ופיתוח באוניברסיטת בן-גוריון, פרופסור דן בלומברג. "דבר זה מאפשר לאקדמיה להשתתף באופן פעיל יותר בתחום ומעודד חדשנות ויזמות שמגיעות מחוקרים וסטודנטים".

בלוויין שולב לראשונה מחשב ייעודי, שפותח במיוחד על ידי מהנדסי התעשייה האווירית עבור ננו-לוויינים, והינו בעל יכולות מחשוב דומות לאלו של מחשבי הלוויינים הגדולים. מחשב זה ישולב גם בחללית של עמותת SpaceIL.

שני הלוויינים ישוגרו על גבי משגר של סוכנות החלל ההודית, אשר יישא עליו מספר שיא של 102 לוויינים נוספים מרחבי העולם.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

ככה כן בונים חומה: הסטארטאפ הישראלי Minute Media גייס 15 מיליון דולר

גוגל שילמה לבכירים בפרוייקט הרכב האוטונומי שלה יותר מידי, אז הם נטשו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן