מטבע, כסף: מדוע מאמינים בארה"ב כי בחודש הבא יימכר אוסף בן 700 מטבעות בלבד ב-200 מיליון דולר?

מאז המצאת הכלכלה המודרנית משמשים המטבעות השונים כסימן מוסכם המייצג ערך כספי קבוע. בין אם הם עשויים מזהב, כסף, ארד או כל מתכת אחרת – ערכם של המטבעות השונים נקבע על ידי הרשויות אשר הנפיקו אותם לאורך ההיסטוריה, כשלאורך השנים האחרונות התרגלנו כולנו כי דווקא מטבעות המתכת הם בעלי הערך הכספי הנמוך יותר, בעוד (במרבית כלכלות העולם) את סכומי הכסף הגדולים יותר מייצגים דווקא שטרות הנייר.

בכלל, רבים מאמינים כי "עידן המטבעות" עומד לחלוף מן העולם כבר בעתיד הקרוב, ופיסות המתכת המוכרות לנו יהפכו לכל היותר למיצג ארכיוני, בעוד אנו נעבור להשתמש בארנקים ווירטואלים בלבד, אשר לא יצריכו אותנו לסחוב את המטבעות, לבחור באיזה מהם להשתמש, ולשמור עליהם מפני גניבות או העתקות.

אך דווקא בימים אלו (ואולי דווקא בהם), אחד מאוספי המטבעות הידועים והחשובים ביותר בעולם צפוי לשבור את כל השיאים הקודמים – ולהפוך לאוסף המטבעות היקר ביותר שנמכר אי פעם. אוסף המטבעות האמריקאים, אשר מעמיד למכירה האספן האמריקאי רוברט פוג', צפוי להימכר במכירה פומבית במהלך חודש מאי – ועל פי כל ההערכות צפוי מחירו להיות גבוה מ-200 מיליון דולר ולהפוך, כאמור, לאוסף המטבעות היקר בהיסטוריה.

ערכו האדיר של האוסף מרשים במיוחד אם מביאים בחשבון את העובדה שהוא מכיל 700 מטבעות בסך הכל. כך, ערכו הממוצע של מטבע באוסף אמנם עומד על מעט יותר מ-285,000 דולר, אך ערכם של מעל 10 מטבעות באוסף עולה על מיליון דולר למטבע. המטבע היקר ביותר באוסף הוא מטבע חצי דולר משנת 1777, אשר יוצר במשך שנתיים בלבד. ערכו מוערך בלא פחות מ-1.75 מיליון דולר, בעיקר בשל מצבו המצוין והאופן בו השתמר כמעט 240 שנה. בנוסף, נמצאים באוסף מטבע רבע הדולר הראשון אשר הוטבע אי פעם, ועוד שורה ארוכה של מטבעות וסיפורים מההיסטוריה האמריקאית.

אחד מאלה האהובים על פוג' הוא סיפורו של מטבע מימיה הראשונים של ארה"ב. לקראת סיומה של מלחמת העצמאות של תושבי המדינה החדשה למול צבא בריטניה, הוא מספר, נוצר משבר חמור במתכות – ובמיוחד כסף וזהב – במדינה הצעירה. אנשיה האמינו כי כאשר יגיעו כוחות צבא צרפת לסייע להם במלחמתם הם יביאו עמם כמויות גדולות של זהב וכסף, והם יוכלו סוף סוף לנקוט את אחד הצעדים הסמליים ביותר בדרך להפיכה למדינה עצמאית – ולהטביע מטבע. אך להפתעתם, כוחות צרפת שהגיעו ליבששת החדשה אמנם סייעו להם במאבקם למול צבא בריטניה, אך את הזהב והכסף הם השאיור בצרפת הרחוקה. כך, ראשי המשק האמריקאי הצעיר מצאו עצמם ללא כל מתכת או יכולת להטביע מטבע חדש. ואז, על פי האגדה, הסכימו ג'ורג' וושינגטון ותומאס ג'פרסון לתרום את כל כלי הכסף הפרטיים שברשותם – אותם המיסו, ומהם יצרו את המטבעות הפדרליים הראשונים. אחד ממטבעות אלו נמצא גם הוא באוסף, וערכו מוערך ב-650,000 דולר.

הייתם משלמים? | צילום: thinkstockphotos

כמובן שלפוג' אין הוכחות מוסכמות על אמיתותו של סיפור זה, אך לאספנים הנלהבים העובדות עצמן אינן כה חשובות. אין עוררין על כך שמדובר בפיסות של ממש מההיסטוריה האמריקאית, ופוג' מאמין כי לא חסרים אספנים נלהבים אשר יהיו נלהבים לשים את ידם על אוסף נדיר שכזה – גם עבבור סכום אדיר בגובה 200 מיליון דולר. אך בנוסף, הוא מדגיש, השקעה באוסף מטבעות כמוה ככל השקעה אחרת, שכן ערכו של האוסף עשוי להמשיך לצמוח בקרוב ולספק לאוחז בו תשואה גבוהה על הכסף שישקיע. "מטבעות נמצאים בשוק כבר עשורים רבים, והמשמעות ההיסטורית שלהם תמיד רלוונטית", הוא מסביר. "ערכו של אוסף כזה יכול לטפס משמעותית, בטח בעידן בו השימוש במטבעות עשוי להסתיים כבר בעתיד הקרוב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן