Forbes Israel Logo

מטרה טובה: עובד FBI הפך את הביג דאטה לכלי נגד החבר’ה הרעים

גורדון ביטקו, מנהל מערכות המידע ב-FBI לשעבר, משתמש בביג דאטה במצוד אחר פושעים וטרוריסטים • "מידע אלקטרוני הוא לעיתים קרובות המפתח לפיצוח התיק"

במצוד אחר פושעים וטרוריסטים, מידע אלקטרוני הוא לעיתים קרובות המפתח לפיצוח התיק. אך כמויות הנתונים העצומות שנוצרו על ידי כל מיני מכשירים אלקטרוניים מקדשים על רשויות אכיפת החוק לאתר רמזים חיוניים.
גורדון ביטקו, שסיים לאחרונה את תפקידו כמנהל מערכות המידע של ארגון ה-FBI האמריקני לאחר שלוש וחצי שנים כדי להצטרף למועצה ללטכנולוגיות המידע (ITI), איגוד סחר בתעשייה הטכנולוגית, נזכר כי בחקירה לפיצוץ שאירע במרתון בוסטון 2013 נוצרו כ-50 טרה-בייט של נתונים. פיגוע הירי ההמוני שהתרחש בלאס וגאס בשנת 2017 הניב פטה-בייט אחת – עלייה של פי 20 במספר שנים. "זו בעיה מערכתית", אומר ביטקו. "50 טרה-בייט היא פעולה רגילה ויומיומית לארגון ה-FBI כעת".

גורדון ביטקו. צילום: Fedscoop.com

כדי להתמודד עם חקירות גדולות, ה-FBI נקט במגוון רחב של פעולות וגייס סוכנים ואנליסטים לסריקות של קטעי וידאו, שמע ומקורות נתונים אחרים. לאחר הירי בלאס וגאס, כבר עבדו בארגון צוותים מרובים שעבדו מסביב לשעון במשך שבועות, עורכים סריקות בקטעי וידיאו שניסו לבסס את תנועותיו של החמוש בתקופה שקדמה לזוועה. זה משך משאבים ממקרים אחרים עליהם עבדו בארגון.

כאשר הועלה לדרגת מנהל מערכות המידע של ה-FBI באפריל 2016 על ידי ג'יימס קומי, מנהל הסוכנות דאז, ביטקו לחץ במהירות לקידום התוכניות להוציא את הנתונים לשירותי ענן כדי לעזור לעובדים לנפות נתונים מהר יותר. הוא גם השיק מספר יוזמות לשיפור הכישורים הדיגיטליים של כוח העבודה של ה-FBI, וסיפח יותר טכנולוגיות של חברות פרטיות. בכך הפנה הוצאות של יותר מ-100 מיליון דולר בשנה על הסכמי רישיון ארגוני.

עלייתו של ביטקו לתפקיד הטכנולוגי הבכיר בסוכנות, אליה הצטרף בשנת 2007, העניקה לו פודיום ממנו יכל להטיף על הצורך הדחוף בשינוי. "המסר שלי, באופן נחרץ, היה שהטכנולוגיה היא כיום הנהג של הרוב המכריע של פעילויות הארגון", הוא אומר. 

העברת פעולות לענן סייעה ל-FBI להפוך לזריז יותר. דוגמה לכך היא חטיבת הלוחמה בטרור של הסוכנות שהצליחה להריץ מערכת חדשה בשירותי האינטרנט של אמזון במשך כמה חודשים כדי לבחון פליטים עם סיכוני ביטחון פוטנציאליים. ביטקו אומר שתחת המערכת הפנימית הקודמת בה השתמש הארגון, פיתוח ופריסה של הטכנולוגיה היה לוקח כמה שנים.

כדי לשכנע יותר מומחי נתונים להצטרף ל-FBI, הוא יצר עבורם מסלול קריירה פנימי ברור ובשנת 2017 מינה את קצין הנתונים הראשי הראשון של הסוכנות, מריה וורה, תפקידה לעמוד בראש אסטרטגיית נתונים כוללת ארגונית. הוא עודד גם השגיות לחברות מהמגזר הפרטי, יצר תוכנית הכשרה פנימית שתעזור לצוות לפתח כישורי נתונים והשיק קהילה פרטית ומדעית מקוונת בתחום הנתונים לעובדי ה-FBI שהיו קשורים לקבוצות דומות במקומות אחרים בממשל. עד שביטקו עזב את הסוכנות היו בה כמה מאות משתתפים.

חלק מהעבודה הזו התרחשה בתקופה סוערת ב-FBI. במאי 2017 פיטר הנשיא דונלד טראמפ את קומי, והחליף אותו בכריסטופר ריי, שהושבע לתפקידו באוגוסט אותה שנה. אולם הגיבוי מלמעלה לתכנית הטרנספורמציה הדיגיטלית של ביטקו מעולם לא נפסק. "גם קומי וגם ריי תמכו בכך", הוא אומר. "תמיד הרגשתי נתמך".

עדיין יש הרבה עבודה שצריך לעשות כדי להפוך את ה-FBI לארגון ממוקד נתונים באמת, אבל אחרי יותר מעשור בסוכנות, ביטקו אומר שהוא היה מוכן לאתגר חדש. ב-ITI הוא ישמש כאסטרטג המדיניות הראשי שלה לממשלה ולמגזר הציבורי, ויסייע לחברות לעבוד עם גופים פדרליים ומדיניים למודרניזציה של הטכנולוגיה בה הם משתמשים.

התפקיד כרוך בכך שהוא מסייע למנהלי מערכות מידע ממשלתיים לחשוב בצורה אסטרטגית יותר על תוכניות הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהם ולבנות גשרים חזקים יותר בין המגזר הציבורי לתעשיית הטכנולוגיה. המשימה הישנה של ביטקו הייתה לגרום ל-FBI לחשוב על עצמו כארגון הראשון בטכנולוגיה; המשימה החדשה שלו, וניתן לטעון שהיא אפתנית אפילו יותר, היא לעודד ארגונים אחרים במגזר הציבורי לחשוב באותה צורה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.