״מידתיות היא מילת המפתח״

מפעל הפיס פועל בשנים האחרונות רבות למען המאבק בהתמכרויות להימורים • מי שמובילה את הנושא החשוב הזה היא מירב ברנדפלד, מנהל אגף בקרה ורגולציה: "בשנים האחרונות יש שינוי תפיסתי עמוק חוצה ארגון שמדגיש ערכים חברתיים, אתיים וערכיים"

BrandVoice

מזה 15 שנה מפעל פיס מפעיל את מערך "משחקים באחריות". הוא עשה זאת עוד לפני שהמדינה חוקקה חוקים בנושא. למעשה, החל מ-2003 הוא לקח על עצמו מחויבות תאגידית והחל לתמוך ולעבוד עם עמותות שמסייעות לנפגעי הימורים בישראל.

מאז נכנסו במפעל שהפיס יותר ויותר לעובי הקורה בכל הנוגע לטיפול בנושא ההתמכרויות, אך השינוי הגדול חל ב-2013, אז נכנסה לתפקיד מירב ברנדפלד, מנהלת אגף בקרה ורגולציה, שמשכה אחריה את כל הארגון ורתמה את כולם למשימה. "בשנים האחרונות יש שינוי תפיסתי עמוק חוצה ארגון שמדגיש ערכים חברתיים, אתיים וערכיים", היא מספרת.

מירב ברנדפלד. צילום: שלומי יוסף


חשוב לציין, כי על פי המחקרים שביצעו במפעל הפיס, כ-50% מהאזרחים בישראל משחקים בהגרלות השונות ורק אחוז קטן (כ-5%) נמצא במצב של סכנה להתמכרות – עבור אלו בנו במפעל הפיס את המערך והתוכניות לטיפול.

"הפעילות שלנו לטיפול ומניעת התמכרויות מתבצעת בכמה רבדים", אומרת ברנדפלד. "ראשית, למדנו את הנושא לעומק, הגדלנו את התקציבים והמשאבים ופנינו למומחים בתחום לייעוץ. לאחר מכן התחלנו לתמוך במחקרים אקדמיים בנושא התמכרויות והקצנו מלגות מחקר לתחום".

"החלטנו להקים מרכזי טיפול בהתמכרויות בתל אביב, חיפה ובעתיד בבאר שבע", אומרת ברנפלד, "לעבוד עם עמותות שונות שתומכות בנושא ועם נוער בסיכון, לבצע שיתופי פעולה עם ארגוני תמיכה בהתמכרויות ולארגן הדרכות ובקרה פנים ארגונית, מרמת ההגרלות ועד רמת הזכיינים. וכמובן, גם להעלות את המודעות באמצעות פרסום ולקרוא לאנשים לשחק בזהירות, לא להגזים, כשמידתיות היא מילת המפתח".

חברה טובה יותר

מפעל הפיס היא חברה לתועלת הציבור, היא מבצעת הגרלות ואת הרווחים משקיעה בקהילה, בכך היא מנסה לייצר חברה טובה יותר. ניכר שהנושא בוער בעצמותיה של ברנדפלד, אך המשימה איננה שלה בלבד. "האחריות התאגידית" קיימת לכל אורכו של הארגון, מאחרון העובדים ועד הנהלת הארגון ויו"ר מפעל הפיס, שמשקיעים בנושא משאבים רבים.

כל הפעולות נעשות בשיתוף עם השלטון המקומי והרשויות המקומיות, משרדי הממשלה, הרווחה והאוצר, האקדמיה ועמותות שונות – והוא פונה לכל המגזרים, כולל המגזר החרדי והערבי.

תעשיית ההימורים בישראל נעמדת ביותר מ-15 מיליארד שקל בשנה. 11 מיליארד מתוכם משויכים להימורים החוקיים והמפוקחים, כמו מפעל הפיס והטוטו, ויותר מ-4 מיליארד להימורים בלתי מפוקחים. במפעל הפיס לקחו על עצמם את האחריות לטיפול בנושא, על אף שהוא אינו תמיד נמצא תחת אחריותם, כלומר, הם מטפלים גם באנשים שנפגעו כתוצאה מפעילויות שאינן ממוסדות.

אחת הפעולות שבמפעל הפיס גאים בה במיוחד היא הקמת מרכז המידע הגדול ביותר בישראל בנושא התמכרויות, הוא נמצא במקום מאוד בולט באתר האינטרנט של החברה. שם ניתן למצוא הסברים בנושא, ראיונות עם מומחים בתחום ועוד.

www.pais.co.il/specials/responsiblelottery

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן