מיהו הרופא הטוב? בכנס מומחים מיוחד ניסו להשיב הבוקר על השאלה

מיהו הרופא הטוב? על שאלה זו ניסו להשיב הבוקר מומחים מעולם הרפואה ומערכת הבריאות, לצד אנשי תקשורת העוסקים בתחום, בכנס שערכה המכללה האקדמית לישראל ברמת גן. הרב אלימלך פירר קיבל אות הוקרה מטעם המכללה באירוע, על פועלו למען החולה בישראל.

"כאדם דתי אני יודע מיהו הרופא הטוב, השאלה היא רק מיהו השליח הטוב", אמר הרב. "מדובר בתשובה מאוד אינדיבידואלית. כשמגיע אליי אדם להתייעץ, אני ממליץ על טיפול ורופא לפי הנתונים המוצגים לי. את הידע אני שואב משיחות עם מטופלים, ומעובדי בתי החולים ומערכת הבריאות. קשה לי לראות איך עושים מדד על הכלל". יחד עם זאת, הרב הצביע על שיקול הדעת של הרופא ועל הטכניקה שלו (היכולת המנואלית) בתור הפרמטרים החשובים ביותר בעיניו לרופא טוב.

הרגולטור ואיכות המערכת

פרופ' אהוד קוקיה, נשיא המכללה, פתח את הכנס בדברי ברכה והתייחס בין היתר דווקא לתפקיד "הרגולטור הטוב", כפי שהוא תופס אותו. "ליזום, לתכנן, להסתכל קדימה ולעשות את כל מה שצריך כדי שהתחום שהוא מופקד עליו יקבל את כל תשומת הלב והמשאבים", כך הגדיר זאת הפרופסור. "יש תחום מרכזי בנושא הבריאות שצמח בשנים האחרונות – איכות ושירות בבריאות – שעד לפני 15-20 שנה נתפס כלא אמין. 'מה החולה יכול לדעת על האיכות המקצועית שלי?', חשבו אז הרופאים. היום אנו יודעים שמדובר ב-'אמת נתפסת' – איך החולה תופס את מקצועיות הרופא ואלו דברים חשובים שמקדמים את טובת הציבור".

בהקשר זה, משרד הבריאות מוביל בשנים האחרונות בדיקות של איכות הטיפול הקליני בבתי החולים ובארגוני בריאות קהילתיים כמו טיפות חלב, שירותים אמבולטוריים, מרכזי בריאות נפש ועוד (התכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה שמתנהלת מזה עשור והתכנית הלאומית למדדי איכות בבתי החולים שפועלת מאז נכנסה ישראל ל-OECD ב-2013). כמו-כן, המשרד מבצע גם סקרים רבים ובודק את שביעות רצון הציבור מתפקוד המוסדות הרפואיים והמערכת הרפואית ככלל, במגוון תחומים.

הרב אלימלך פירר מקבל אות הוקרה מפרופ' קוקיה ורונית מלינרסקי | צילום: אמיר יעקובי

מוקדם יותר השנה התייחסנו לנושא באריכות בריאיון עם שר הבריאות יעקב ליצמן, שאמר לנו בין היתר כי הוא "צריך שיהיו בתי חולים טובים, וזו הדרך שבה אני בודק מה יש ומה עוד צריך. כל אחד מבתי החולים רוצה להתפאר בזה שהוא עבר את המדד הזה". כששאלנו את השר ליצמן על השקיפות בה נוקט משרדו בנושא, ועל הפרסום של תוצאות הסקרים באתר, הוא השיב כי בתי החולים צריכים לפחד במובן מסוים שגם אם התוצאות לא תהיינה טובות הן תתפרסמנה. לא מפתיע אם כן, ומבורך בהחלט, שבקרוב ישיקו במשרד מערכת BI שתהיה פתוחה לציבור הרחב דרך האינטרנט, ובאמצעותה יוכל כל גולש לבחון בעצמו את נתוני המבדקים, כפי שסיפרה הבוקר בכנס ד"ר ענת עקה זוהר, ראש מנהל איכות, שירות ובטיחות במשרד הבריאות.

בסוף החודש תפרסם המחלקה את "תורת השירות" לרופאים, מסמך שיסייע לרופאים לדעת "מיהו הרופא הטוב" בבואם לגשת לטיפול. התורה מדגישה בין היתר את האופן שבו אמור להיות לרופא אכפת ממטופליו, הוא אמור להעצים אותם ולסייע להם, לתת להם כבוד וליצור תחושה של שיתוף פעיל בהליך. תכנית כזו, לפי ד"ר עקה, תוביל גם לשביעות רצון גבוהה יותר של הצוות הרפואי מעבודתו, אך בכל אופן אין ספק כי משובר בשינוי גדול ומבורך בתפיסת הרופא ומדדי התפקוד שלו.

מקצוענות לצד יחסי אנוש

התשובה לשאלה מיהו הרופא הטוב היא תשובה סבוכה, והנואמים השונים בכנס ומשתתפי הפאנל שנערך בו הגיעו כולם למסקנה כי היא הדבר תלוי בפרמטרים משתנים, כמו זהות השואל וזהות המשיב, התזמון של השאלה ועוד.

נשיא המכללה, הפרופ' אהוד קוקיה, הציג בהקשר זה את תוצאותיו של סקר אינטרנטי שערך מכון גיאו-קרטוגרפיה עבור המוסד האקדמי במטרה למצוא את הפרמטרים שהציבור רואה בהם חשובים בבואו לשפוט את רופאיו. על הסקר השיבו 500 משתתפים בני 20 ומעלה במדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל ואת תוצאותיו המרכזיות פרסמנו כאן אמש.

בלטו במיוחד הנתונים לפיהם קרוב ל-70% מבני דור הY- לא הביעו העדפה בקבלת טיפול בין רופא מבית חולים לרופא "קהילה". מרבית הציבור הביע העדפה דומה לקבלת טיפול מדוקטור או מפרופסור, כלומר שלתואר אין משמעות רבה עבורו, וקרוב ל-60% סבורים כי "מערכת דירוג רופאים" שתכלול את כל הרופאים במדינה ותהיה נגישה לציבור הרחב תתרום למערכת הבריאות.

כמעט כל המשיבים הסכימו עם הקביעה כי הם סומכים, במקרים כאלו או אחרים, על הרופא שידע מה הטוב ביותר עבורם, כאשר שיעור משמעותי (קרוב ל-60%) ציינו כי הם סומכים על הרופא תמיד, או ברוב המקרים. יחד עם זאת, כ-80% הסכימו גם עם הקביעה כי מקצועיות הרופא מושפעת במידה רבה מיכולתו להקשיב למטופל.

מיהו הרופא הטוב? הרב פירר מדגיש קבלת החלטות ויכולת הטכנית | צילום:אמיר יעקובי

בחלקו השני של הכנס התקיים פאנל מומחים ובעלי דעה בנושא, בו השתתפו: מר נסים אלון, מנכ"ל שירותי בריאות לאומית; ד"ר ארנה טל, סגנית מנהל המרכז הרפואי אסף הרופא; מר דני אנגל, מנהל באסותא מרכזים רפואיים; רפי רוזנפלד, מו"ל פורבס; ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית; ושי ניב, גלובס.

המגוון הרחב של תחומי העיסוק וההתמחות של הדוברים מעיד כמובן גם על השוני הרב בתפיסותיהם את השאלה שעמדה לדיון – "מיהו הרופא הטוב?". רפי רוזנפלד, המוציא לאור של מגזין פורבס ישראל, התייחס לעבודת התחקיר שמבצעת מערכת המגזין בבואה לבנות את רשימת הרופאים הטובים שהיא מוציאה מדי שנה, ותיאר את שיטת איסוף הנתונים, המתבססת על המלצות רופאים כ-peer review.

עוד נאמו באירוע פרופ' אבי פורת, רופא ראשי במכבי שירותי בריאות; ד"ר אלון ליאל; יו"ר מועצת המנהלים של המכללה, השגריר לשעבר מר יצחק ליאור; והגב' רונית מלינרסקי, מנכ"לית המכללה. המכללה הוקמה בשנת 2010 על ידי שתי מכללות שהיוו שלוחות של אוניברסיטאות מחו"ל – המכללה לישראל ומכללת רמת גן. מתוך מטרה לפתח תכניות למען החברה בישראל, יזמה המכללה את הכנס, תחת המוטו "אנשים שעושים הבדל", שזו שנתו הראשונה.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים חייגו 077-4304645 או לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן