מייסד דיוטי פרי תרם 180 מיליון דולר לטובת חקר מחלת הדימנציה

אם היו לכם מיליארדי דולרים, הייתם תורמים אותם לטובת מיזמים חברתיים כאלה ואחרים? עבור צ'אק פיני, מייסד רשת דיוטי פרי ופילנתרופ ידוע, התשובה לכך חיובית. אתמול, באמצעות קרן הפילנתרופיה אטלנטיק בראשה עומד, בחר האחרון לתרום כ-177 מיליון דולר לטובת מחקר ארוך שנים ועצום בהיקפו, העוסק בחקר מחלת הדימנציה. המבצעות הן שתי אוניברסיטאות מובילות: האחת בארה"ב, והשנייה באירלנד.

"ג'יימס בונד של עולם הפילנתרופיה", הוא הכינוי שהדביקו לצ'אק פיני, כבר לפני שנים רבות. פיני תרם מאות מיליוני דולרים לטובת פרויקטים שונים ברחבי העולם. והפעם, קרן התרומות אטלנטיק, העניקה סכום עצום שיעסיק את חוקרי הדימנציה. שאיפתו של פיני היא, למצוא דרך בה תיעצר התקדמות מחלת הדימנציה. שתי האוניברסיטאות, האחת בסן פרנסיסקו (UCSF), והשנייה בדבלין (Trinity College) יקימו יחד מרכז חקר רפואי – בינלאומי, במסגרתו יפעלו ב-15 השנים הקרובות כ-600 חוקרים ומומחים שונים, שיתמקדו בנושאי הזקנה.

"מטרתנו היא ליצור דור של מנהיגים מסביב לעולם, שבידיהם הידע, המיומנויות והאמביציה לשנות את דרך הטיפול במחלת הדימנציה. החוקרים יעסקו בגורמים המשפיעים על בריאות המוח", הדגיש כריסטופר ג. אוסלי, נשיא ומנכ"ל קרן אטלנטיק. בעשותנו כך, אנו מתכוונים להפחית בצורה דרמטית את מספרם של מבוגרים המפתחים את מחלת הדימנציה, המשפיעה בצורה דיס-פרופורציונלית על אנשים מעוטי יכולת ובני משפחותיהם", אמר אוסלי. עוד ציין, כי מחלת השכחה הנה נחלתם של 47 מיליון איש ברחבי העולם, נכון להיום. מספר זה גדל בהתמדה,  לצד עלייה בתוחלת החיים.

טיפול באוכלוסיית חולי האלצהיימר בארה"ב לבדה, נאמד בכ-226 מיליארד דולר. הנתונים שבידי החוקרים מדאיגים: עד שנת 2050 צפויה מחלת הדימנציה לתקוף אחד מכל שלושה אנשים. תרופות יעילות למניעת המחלה, טרם נמצאות כיום על המדפים. עוד ציינו החוקרים, כי ניתן למנוע לפחות 30% ממקרי הדימנציה תוך שינוי אורח החיים: הקפדה על פעילות גופנית, איסור על התבודדות ועוד.

 המיליארדר שנחוש לנצח את הדימנציה | צילום: atlanticphilanthropies.com

ד"ר ברוס מילר, נויורולוג התנהגותי ודירקטור במרכז הזיכרון וההזדקנות ב-UCLA, הוא ממובילי המחקר. בכוונתו לעשות ניסוי בו תיבדק האפשרות לטפל בחולים במחלות כרוניות דוגמת הדימנציה, באמצעות מוזיקה. זאת, דרך בדיקת השפעת המוזיקה על המוח האנושי. נושא נוסף שיקבל במה במחקר, הוא זה המתייחס לסטיגמה המודבקת לחולי מחלת השכחה: "כאשר אנו מדברים על דימנציה, אין הבדל בין שיח זה, לזהו שהתנהל בשנות ה-50 על מחלת הסרטן", אמר מילר. "אנשים לא רוצים להודות שהם סובלים מהמחלה. הם מודאגים מההשלכות על עבודתם, ובעיקר על תפקודם כבני אדם", סיכם. בכוונתו לפתח שיח של תקשורת כנה בנושא, בכדי שחולים יוכלו לקבל את הטיפול הרלוונטי לו הם זקוקים.

על הפילנתרופ הצנוע צ'אק פיני, נכתב כבר רבות. במיוחד בספר הביוגרפיה על חייו, אשר יצא ב-2007, והתמקד בעובדה שהאחרון תרם את רוב הונו, מבלי שאף אחד ידע. ובכן, כיום כולם כבר יודעים, ועם זאת, זה מרשים למדי. פיני בן ה-84, ככל הנראה מצוי בקשר עם חברים קרובים או בני משפחה שסבלו או סובלים ממחלת הדימנציה, על פי ההערכות. 

בהצהרה ששיחרר המיליארדר, ציין כי: "חשיבה בריאה היא דבר שלא ניתן להעריכו בכסף. הרפואה מתקדמת ומסייעת לנו לחיות חיים ארוכים יותר, ולכן ישנה חובה מצידנו לתמוך במנהיגים שיקדמו את בריאות המוח. אין טעם לחכות עם מחקר מסוג זה, עד אשר האתגרים הכרוכים במחלה כמו דימנציה, יכריעו אותנו. עלינו להשקיע במרכזים ובאנשים שביכולתם לפתח את הידע בטיפול במחלה לטובת קהילת העולם כולו".

התרופות למחלת השכחה עוד אינן באופק, אך אל לנו לשכוח את העשיר החביב שתרם את הונו, כדי שנזכור טוב יותר בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן