מייסד סיקרט: שכרנו דוברי עברית שיבדקו תלונות על תוכן פוגעני

נדמה שבשבועות האחרונים אפליקציית סיקרט לא מפסיקה לספק כותרות. החל מטענות על בריונות, תוכן פורנוגרפי, עידוד להתאבדות, השמצות הדדיות וחיסול חשבונות בין בני נוער ולאחרונה אפילו טענות על חורי אבטחה שמאפשרים לכאורה לגלות מי עומד מאחורי הסיקרטים. האפליקציה, שהחלה את דרכה בעמק הסיליקון, ושימשה שם לרכילויות עסיסיות מעולם הטכנולוגיה והון הסיכון, התגלתה על ידי הקהל הרחב והשיגה תוך זמן קצר יחסית מיליוני משתמשים פעילים. לפני כחודשיים עשתה האפליקציה עלייה והחלה להיות נפוצה גם בקרב סצנת הסטארטאפים והטכנולוגיה הישראלית. משם, כמו בארצות הברית, הדרך אל המיינסטרים ובני הנוער היתה קצרה. כיום, מועלים בה ברחבי העולם כחצי מיליון סיקרטים מדי יום.

סיקרט הספיקה לגייס כ-36 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומקרנות, כולל Google Ventures של חברת גוגל, ושווי השוק שלה חצה כבר את קו 100 מיליון הדולרים – לא רע לאפליקציה שעוד לא חגגה שנה. אז האם בין כל הטראשינג וההכפשות יש גם טוב בסיקרט? מה היה הסיקרט הראשון שעלה? מדוע האפליקציה זכתה לכזו פופולאריות בישראל? ואיך תתמודד החברה עם דיווחים על סיקרטים פוגעניים שנכתבו בשפת הקודש? שוחחנו עם דייוויד בייטו, מייסד החברה (יחד עם כריס ביידר) והמנכ"ל.

קודם כל, אתה זוכר מה היה הסיקרט הראשון שפורסם?
"הסיקרט" הראשון היה פתק אהבה אנונימי שכתבתי לחברה שלי, שבאותו זמן היתה בטיול, אבל זה היה עוד לפני שעלה לנו הרעיון לאפליקציה, שאתה רואה היום. אחד מהסיקרטים הראשונים שעלו בגרסת הבטא שלנו היה סיקרט של מישהו שהתוודה שהוא אכל סלט, יום אחרי יום, במשך שלושה חודשים…

כמה זמן לקח לכם לכתוב את הקוד לגרסה הראשונה של סיקרט?
כתבנו את רוב הקוד תוך שלושה-ארבעה שבועות. בשאר הזמן עשינו כל מיני כיוונונים באנימציות ובנינו את מנגנון בקרת התוכן שרץ ב-back end. שנינו (בייטו ושותפו, כריס ביידר. י.א.) עבדנו כמעט נונסטופ במשרד קטן. שחררנו גרסת בטא לקבוצה קטנה של חברים ומאוד התלהבנו ממה שהם התחילו לשתף. אז גם הבנו שאנחנו חייבים להפיץ את סיקרט לעוד אנשים.

יש לכם תוכניות להוסיף תגיות לסיקרט? אולי אפשרות לחיפוש או אינדקס?
אנחנו כל הזמן חושבים על דרכים חדשות להפוך את סיקרט למקום עם יותר השתתפות (engagement) של הקהילה. כמה מהרעיונות שמנית הועלו כבר כנקודות למחשבה לצוותים שלנו. אנחנו רק בני 7 חודשים, אז אתה יכול לצפות לעוד הרבה פיתוחים ושינויים בפלטפורמה שאתה רואה היום.

מה היה הסיקרט האחרון שעשה לך הרגשה טובה?
קשה לבחור רק אחד. הסיקרטים שגורמים לי להרגשה טובה הם אלו שבהם הקהילה תומכת בעצמה – כשאנחנו רואים משתמשים תומכים אחד בשני בתגובות. אחד מאוספי הסיקרטים הכי מעוררי השראה שיש לנו באתר כרגע הוא זה. מדהים לראות במה אנשים משתפים ואיך החברים שלהם מגיבים, כשהם לא מתביישים להראות שהם פגיעים.

ומה היה הסיקרט הכי נורא שראית?
אנחנו עובדים קשה כדי ליצור וכדי לאכוף את המדיניות הנדרשת, כדי שסיקרט יישאר מקום בטוח, כיפי עם מעורבות של הקהילה. למרות שנתקלנו בניצול לרעה ובמשתמשים שעשו שימוש זדוני באפליקציה, אנחנו כל הזמן עובדים, כדי לשפר את הזיהוי ואת מהירות התגובה של הסרת התוכן הפוגעני, שמקומו לא בסיקרט.


מייסד ומנכ"ל סיקרט, דייוויד בייטו | מקור: cc-by-Fortune Brainstorm TECH, flickr

לאחרונה התפרסמו בישראל מספר מקרים של בני נוער, שהשתמשו בסיקרט כדי לפגוע בנערים אחרים, לצחוק עליהם ואפילו לעודד פגיעה עצמית. אתה לא חושב שסיקרט אשמה בזה?
לכל רשת חברתית יש את האחריות לספק כללי התנהגות ברורים, לאכוף אותם, והכי חשוב – לתת כלים למשתמשים, כדי שיוכלו לנקוט פעולות, בכל פעם שהם רואים בפיד שלהם תוכן שלא שייך לשם.

מה אתם עושים בפועל כדי למנוע מצב שסיקרט תשמש לבריונות, להשמצות ולהעלאת תמונות אינטימיות?
בריונות, השמצות ותמונות עירום – הם מקרים ברורים של הפרה של תנאי השימוש באפליקציה. הבטיחות היא בעדיפות עליונה בסיקרט – וזה קריטי שהפלטפורמה שלנו תייצר חלל בטוח ופרודוקטיבי. כדי להשיג את זה קבענו כללים ברורים להתנהגות, ואנחנו עושים הכל כדי להבטיח שלצוות שלנו יהיו מספיק כלים ואנשים, כדי לאכוף את הכללים הללו.

תוכל קצת להרחיב על צוות הבקרה? מה אתם עושים באמת כשיש לכם תוכן בעברית?
צוות הבקרה שלנו צומח תוך כדי תנועה, והוא אחד התחומים שבו אנחנו הכי מתמקדים עם הצמיחה של סיקרט בעולם. אנחנו מתאימים את עצמנו במהירות לדרישות העולמיות, בין השאר על ידי גיוס אנשים שדוברים את השפות המקומיות כמו עברית, רוסית ופורטוגזית.


בזמנו, צייצת בטוויטר שסיקרט הגיעה למקום הראשון בהורדות בישראל. כמעט ולא עובר יום בלי שתעלה פה כתבה שנוגעת לסיקרט. למה לדעתך תפסה האפליקציה כל כך חזק בישראל?
אני לא יכול להגיד בוודאות. אבל מה שראינו עם סיקרט, כמו עם רשתות חברתיות אחרות, זה שברגע שהיא תופסת במקום צפוף עם הרבה קשרים, כמו הסיליקון וואלי או כמו ישראל, האפליקציה גדלה במהירות. חברים משתפים אותה ואת התוכן שהם גילו, ואנחנו מתלהבים לראות איך סיקרט גדלה ומגיעה ליותר ויותר קהילות ואיך כל קהילה מביאה את הזווית שלה לפלטפורמה שלנו.

האם השימוש שעושים היום המשתמשים באפליקציה דומה למה שדמיינתם כשרק פיתחתם אותה?
אף אחד מאיתנו לא צפה כמה סיקרט תהיה פופולארית מסביב לעולם. ביחוד בישראל, כשהסיקרטים על הלחימה בעזה פשוט היממו אותנו. האנשים שהכי מושפעים מהמצב משתמשים בסיקרט כדי לבטא את הפחדים שלהם, וכדי שהקול שלהם יישמע. אבל זה לא רק הסיקרטים עצמם, זה גם השיחות הנוקבות נטולות הפילטרים, שמתפתחות שם – כל אלו הופכים את סיקרט לפלטפורמה לחופש דיבור. זה בדיוק ההעצמה שראינו בטוויטר בזמן "האביב הערבי" או בפייסבוק בזמן המהפכה בטוניס. זה מעורר כבוד לראות איך בזמן שהמאורעות ההיסטוריים האלו מתרחשים מסביבנו, המדיה החברתית מאפשרת לאנשים לספר את הסיפור שלהם.

בחודשים האחרונים התפרסמו בסיקרט לא מעט סיקרטים, שהתבררו לאחר מעשה כהדלפות מדוייקות של מקורות יודעי דבר. כך למשל סיקרט שחשף שויק גונדוטרה, סגן נשיא בגוגל והאחראי על גוגל+, מחפש מקום עבודה חדש, שהתגלה כאמיתי כחודש לאחר מכן; או סיקרט שחשף שנייקי עומדת לפטר מהנדסים שאחראים על פיתוח ה-FuelBand ועוד מוצרי Nike+ – שהתגלה גם כן כהדלפה אותנטית; רכישה עתידית של יאהו ועוד. אנחנו שואלים את בייטו, מה הוא חושב על השימוש הזה בסיקרט.

בייטו: זה היה שימוש מאוד שכיח באפליקציה, בעיקר בהתחלה, ואני חושב שזה מעניין. רוב האנשים משתמשים באפליקציה לשיחות יומיומיות, לפעמים שמחות, לפעמים אישיות מאוד, אבל שיתוף כזה של חדשות מהתעשיה הוא שימוש מאוד מעניין שאנחנו מצפים לו.


סיקרט. הפכה לפופולרית במיוחד בישראל

מה לגבי הדיווחים על פגיעויות באפליקציה? האם יש אפשרות טכנית להאקרים לקשר סיקרט מסויים למספר טלפון כלשהו ולגלות כך את זהות המשתמש?
יש לנו תוכנית שמתגמלת חושפי באגים ופירצות אבטחה בפלטפורמה שלנו. זה כלי מאוד חשוב עבורנו, כדי לשמור על הפרטיות והאמון של המשתמשים שלנו. 

ולשאלת 100 מיליון הדולר: מונטיזציה. איך אתם מתכוונים לעשות כסף?
מוניטיזציה היא תחום מאוד חשוב בשבילנו, אבל אנחנו עדיין בשלבים הראשונים של צמיחת הקהילה והפלטפורמה שלנו. זה חשוב מבחינתו שנתמקד קודם כל בחווית המשתמש.

מה לגבי הנפקה או רכישה? יש תוכניות?
לא. אנחנו עובדים קשה כדי ליצור קהילה לטווח ארוך, שמתבססת על ביטוי עצמי ושיתוף הוגן והפלטפורמה שתאפשר את זה, וזה הפוקוס העיקרי שלנו.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

Uber תחל לפעול בישראל מחר, תתחרה ב-GetTaxi

אפליקציות כחול לבן: להכנס לכושר ולשלוח תמונות שיגיעו רק לשכנים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן