מיליארד הודים לא טועים: כך תעקוף הודו את סין ותהפוך במאה הקרובה לכוח כלכלי משמעותי בעולם

זוהי לא טעות – הודו נמצאת בתנועה בדרכה להיות מעצמה עולמית. אחרי ניצחון מזהיר בבחירות שהתקיימו במאי 2014, ראש הממשלה נרנדה מודי אמר לעמו כי הוא זקוק לעשר שנים בלבד כדי להפוך את המדינה למודרנית. הוא גם הבטיח כי עד שנת 2022, אז תחגוג הודו 75 שנות עצמאות, העולם יוכל להכיר בכך שהודו היא פני המאה ה-21.

ב-15 החודשים שעברו מאז שנכנס לתפקידו, מודי הפך לכוכב רוק עבור קבוצה עצומה של בני דור המילניום האופטימיים וקהילת העסקים המקומית, כמו גם עבור האזרחים ההודים המתגוררים ברחבי העולם. הופעתו במדיסון סקוואר גארדן בניו יורק בספטמבר שעבר, משכה רקורד מרשים של יותר מ-18,500 צופים. מאז כניסתו לתפקיד, הוא ביצע 26 נסיעות בינלאומיות, רובן למדינות באסיה, אך גם לצפון ודרום אמריקה, אירופה ואוסטרליה – ושיווק את המדינה למשקיעים פוטנציאליים על מנת שיבצעו עסקים בהודו. בבית, הוא ייעל את הבירוקרטיה ההודית, הקל רגולציות אנטי-עסקיות ושיווק לבוחריו את החזון שלו על הודו.

ערב עלייתו לשלטון של מודי, האינפלציה ההודית הייתה 9% והצמיחה הכלכלית הייתה 5%. כיום האינפלציה ירדה ל-5% וקרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי הכלכלה ההודית תצמח ב-7.5% ב-2015, ותשיג את הצמיחה בסין לראשונה מאז 1999. התחזיות העתידיות לגבי המדינה נראות מבטיחות גם הן. הבנק העולמי צופה כי להודו יש את הפוטנציאל להפוך לכלכלה השלישית בגודלה בעולם במהלך 10 השנים הבאות, ולהפוך לגדולה בעולם באמצע המאה. התוצר המקומי הגולמי צפוי לצמוח בין 7.5% ל-8.3% בשנה הבאה.

הכלכלה של הודו, שהיקפה הוא 2 טריליון דולר, אולי תישאר קטנה יותר בשנים הבאות מהכלכלה הסינית שהיקפה הוא 10 טריליון דולר, אך עם מחירי הנפט הנמוכים כיום, לדמוקרטיה הגדולה בעולם והאוכלוסייה הענקית והמיומנת שלה – יש עוד הרבה מקום לגדול.

מעמד הביניים ההודי צפוי לגדול מ-50 מיליון ל-200 מיליון תוך חמש שנים | צילום: thinkstock

אפילו כעת, הודו היא מרכז יזמות ה-IT הרביעית בגודלה בעולם, עם מעל ל-3,100 סטארט-אפים טכנולוגיים שהוקמו בשנה האחרונה בלבד. היא מדורגת במקום השני בעולם מבחינת ייצור מזון, ותעשיית הרכב שלה מייצרת 22 מיליון מכוניות בכל שנה, והופכת אותה בכך לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. הודו מתרברבת בשוק הקמעונאות שלה, המגלגל 600 מיליון דולר בשנה, ושוק המסחר האלקטרוני שלה נמנה על השווקים עם הצמיחה המהירה בעולם. מוקדם יותר השנה, תחת מדיניות "תוצרת הודו" שלו, מודי סייע לשכנע את הענקית הקוריאנית סמסונג ואת איירבוס האירופאית, לפתוח מפעלים חדשים במדינה שלו.

לפי ארנסט ויאנג, מעמד הביניים בהודו, אשר מהווה 5% מהאוכלוסייה (או 50 מיליון תושבים), יגיע תוך חמש שנים ל-200 מיליון תושבים. החברה מעריכה כי צמיחת מעמד הביניים תואץ במהרה, ותגיע ל-475 מיליון תושבים ב-2030. כך היא תוסיף יותר בני אדם, לעומת סין, למעמד הביניים העולמי של סין תוך 12 שנה מהיום.

ככל שמעמד הביניים של הודו מתרחב, שוק התיירות היוצאת של המדינה גדל גם הוא. עד שנת 2020 הוא צפוי לעלות ל-40 מיליארד דולר. היעדים האהובים על מטיילים הודים כיום הם סינגפור ותאילנד, ואחריהם ארה"ב וסין במקומות השלישי והרביעי בהתאמה. לפי דוח מחקר של Renub שבדק את כמות הכסף שהוציאו תיירים הודו בחו"ל בכל מדינה, ארה"ב הגיעה למקום הראשון ב-2014. למעשה, תיירים הודים הוציאו יותר על הטיול שלהם לארה"ב מאשר על כל שאר תשעת היעדים הנפוצים ביותר יחד.

לכן, כלל לא מפתיע ששוק התיירות העולמי עוקב אחר הטרנדים האחרונים בתשומת לב רבה, כולל אירלנד, ספרד, דרום קוריאה, אינדונזיה, מקאו הסינית ופולין – כולן פתחו לאחרונה משרדי נסיעות בהודו.

בתוך עשור מהיום, ברור שהודו תהיה מדינה שונה ממה שהיא כיום, ואולי אף תהיה הכוכב הכלכלי הזוהר החדש של אסיה. עם עבר עשיר ומגוון (שנמשך על פני יותר מ-250 אלף שנה), מסורות דתיות ופילוסופיות (במדינה ממלאים את המצוות של 8 דתות או פילוסופיות חיים עיקריות), אופטימיות של הדור הצעיר (יותר מחצי מהאוכלוסייה היא מתחת לגיל 25), וכמובן גם צמיחת מעמד הביניים, הודו נמצאת בדרך הנכונה בהפיכתה לשחקנית גלובלית משמעותית במאה הנוכחית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן