מיליארד סינים כבר לא מספיקים: על המלכוד הדמוגרפי של החברה הסינית המזדקנת במהירות

השקעה בשווקים הסיניים נראית כמשתלמת במיוחד- לפחות לשנים הקרובות. הארגון מחדש של הכלכלה הסינית שמתבססת פחות על יצוא, ויותר על צריכה מקומית, נוסח המערב, יוצרת הזדמיונות השקעה מעולות.

יחד עם זאת, על המשקיעים לראות גם את התמונה המלאה. השווקים הסיניים הם אומנם פוטנציאל עסקי מצוינים לשנים הקרובות, אך זו לא השקעה שכדאי לשקול לטווחים ארוכים מאוד. מדוע? מכיוון שסין עומדת בפני התמוטטות דמוגרפית בעשורים הבאים.

מדובר בתופעה דומה לזו שמתרחשת כיום ביפן ומלווה בתקופה מתמשכת של צמיחה איטית, נפילה בערך הנכסים ובמחירי מוצרי הצריכה.

כמו יפן, גם סין מורכבת מחברה מזדקנת במהירות. לפי ההערכות של ממשלת בייג'ין, מספר האזרחים מעל גיל 60 יגדל ל-437 מיליון (כ-30% מהאוכלוסייה) עד 2050. בשנה שעברה עמד המספר כל 194 מיליון, כ-14.3% מהאוכלוסייה.

נכון, בימינו אנשים פעילים ופרודוקטיביים עד גילאים מאוחרים יחסית, אך צרכנים מעבר לגיל 50 בכלכלות המפותחות, נוטים לצרוך פחות ולחסוך את כספם, והמעמד הבינוני והגבוה בסין לא ינהג אחרת מזה שביפן ובמערב.

תחזית קודרת. מבוגרים יותר וקונים פחות | צילום: רויטרס

כאשר מגיעים לגיל מסוים, כבר מחזיקים בדירה הגדולה ביותר שאי פעם תכננתם במהלך החיים, המשכנתא כבר שולמה, והבית כבר מרוהט. ממשיכים להוציא כסף על צרכים בסיסיים ומותרות קטנות, אך הקניות המשמעותיות בחייכם כבר מאחוריכם.

אוכלוסייה מזדקנת תגרור סטגנציה של הכלכלה המקומית וירידה באיסוף המיסים. וכפי שיפן מגלה כעת, וסין תגלה בהמשך, אין פתרון פשוט לכך.

אתם בוודאי אומרים לעצמכם שכאשר סין תחוש צורך, היא פשוט תעודד את העלאת שיעור הילודה. אך נראה כי המצב לא כה פשוט: לשם העלאת שיעור הילודה צריך אחוז גבוה של נשים סיניות בגילאים המתאימים ללידה ואילו בסין, כבר כעת מספר הנשים בגילאים 20-24 נמצא בירידה. עד 2015 גם חתך הגילאים 25-29 יחל לרדת ובשנת 2040 יהיו בסין כמעט חצי ממספר הנשים בגילאי הפריון לעומת היום.

עד 2040 מספר הנשים הסיניות בגיל הפריון יקטן בחצי | צילום: רויטרס

ניסיונות עידוד ילודה ברחבי העולם בדרך כלל לא עולים יפה. ברוסיה למשל מציעה הממשלה כבר מספר שנים 10,000 דולר לאימהות, עם לידתן הילד השני, ושיעור הילודה עדיין נשאר שלילי.

אם סין מתכננת בייבי-בום כדאי שהוא יקרה עכשיו. אך יש בעיה קטנה – מדיניות הילד האחד המונעת מרוב זוגות המעמד הבינוני במדינה להגדיל את משפחתם. גם כעת, כאשר השלטון מקל מעט את הגזירה, יהיה קשה להרגיל את האוכלוסייה לסיטואציה חדשה של משפחות מרובות ילדים, אשר במציאות הכלכלית החדשה, יתקשו להתקיים.

העתיד הרחוק של סין נראה בוגר יותר מאי פעם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן