מים שקטים: אימפריית הנדל”ן של האחים בן ציון ושלמה פרשווטר

פעם, בהמתנה בתור הדליל לגייט של אל על בהית'רו, עמד לפניי אברך שהגיש את דרכונו הבריטי למאבטח הישראלי. זה בהה בשם פרשווטר, שבו יכולתי להבחין מעבר לכתפו, והתחיל לתחקרו. לא התאפקתי והתערבתי בשאלה, אם לא שמע על עשיר הקהילה החרדי ואם לא עבר פעם בדרך לפתח תקווה וראה את בית החולים מעייני הישועה, שהקימה המשפחה. לא, הוא לא שמע, גם לא קורא את יידישער טריביון, המגזין היידישאי־האמריקאי שהקדיש את אחד משעריו למיליארדר החרדי ועשה לו כבוד.

לצידי במטוס מצאתי אברך אחר, שניכר בו שלא החליף את החליפה המקומטת כמה שבועות טובים לפחות. "אדוני מבני ברק?" שאלתי, ואחרי שענה בחיוב, שאלתי אם הגיע ללונדון לאסוף צדקה. גם הניחוש הזה היה נכון. כשאמרתי לו שיש פרשווטר במטוס, הוא הביט בי בתדהמה כאילו מסרתי לו את הקוד לחדר הכספות בפורט נוקס, ומיד אחרי שהמטוס פרש כנפיים, קם מכיסאו והתחיל לתור בקדחתנות ברחבי הג'מבו אחרי פרשווטר, והניח לי להתרווח בנחת לצד מושב פנוי, כמעט עד הנחיתה.

הדיירים בדירות שבבעלות ענקית הנדל"ן שלו ממורמרים על אופן הניהול ולא פעם פונים נגדו לבתי המשפט, אבל חובשי הכיפות בישראל ובעולם מרכינים ראש למשמע שמו של בן ציון פרשווטר (68). כמעט בכל ערב מתדפקים מגייסי צדקה (ונדבות) על דלת ביתו הצנוע יחסית בגולדרס גרין, לא רחוק מתחנת התחתית בלונדון. ספק אם מישהו יכיר את בעל הבית, כשהוא פוסע בכיכר פיקדילי או בבלומסברי או כשהוא נכנס לאחד המבנים ההיסטוריים היותר יפים במרכז לונדון, שנקרא על שם המשפחה, פרשווטר האוז, ברחוב התיאטראות שאפטסברי אווניו, שבין לסטר סקוור לסוהו, המקומות הכי יקרים בעיר שבהם הוא מחזיק בנכסי נדל"ן. פרשווטר הוא בנו של יהושע פרישוואסער, מי שעל שמו הוקם כאמור בבני ברק המרכז הרפואי מעייני הישועה לפני 25 שנה. ג'ואיש כרוניקל, שבועון יהודי בריטניה, דירג אותו במקום ה־74 ברשימת היהודים המשפיעים בזכות תרומתו לצדקה יהודית, לפני פויו זבלודוביץ' ואחרי הארי סטיילס מלהקת וואן דיירקשן (שדורג לאחר שאימץ גינונים יהודיים).

אבי המשפחה, שנפטר ב־1976, הגיע ללונדון מסאסוב שבפולין ב־1939 עם ויזת עסקים, רגע לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה. הוא לא הצליח לחלץ את אשתו ושלושת ילדיו, והם נספו בשואה.

ב־1947 הוא נישא לבתו של הרבי מבאבוב. שלמה, אחיו הצעיר (66) של בן ציון, מנהל ישיבה בגולדרס גרין, אבל עדיין משמש כדירקטור לצד אחיו בחברה הציבורית שלהם, כמו גם במאות חברות פרטיות. 

בן ציון פרשווטר | צילום: דודי בראון, באדיבות JDN , חדשות היהדות החרדית

הכל התחיל בקפה
שוויים של בן ציון ואחיו מוערך בכ־1.4 מיליארד ליש"ט. בבעלותם אלפי דירות ומשרדים, ודמי השכירות מסתכמים במאות מיליוני ליש"ט בשנה. אביהם החל במסע רכש נדל"ני בסוף שנות ה־50 ורכש בניינים ברחבי הבירה הבריטית. בהמשך הועברו ההחזקות לחברה ציבורית בשם דיז'אן Deajan)), שמניותיה נסחרות בלונדון. שורשיה של החברה בתאגיד שהוקם בשנות ה־30 של המאה הקודמת באי ג'וואה – שהפך מאוחר יותר לחלק מאינדונזיה – כדי לרכוש חוות לגידול פולי קפה ועצי גומי.

אחרי המלחמה המשיך האב לרכוש נדל"ן; בשנות ה־60 הוא רכש 3,000 דירות ובתים בלונדון, ובשנות ה־70 נחשבה החברה לבעלת הדירות הפרטית הגדולה בעיר.
בשנות ה־90, בשיא המיתון, הוסיפה דיז'אן לפורטפוליו גם סופרמרקטים ומבנים מסחריים שרכשה ב-83 מיליון ליש"ט. מאז שווי הנכסים עלה פי עשרה בממוצע: נוספו גם נכסים רבים בחוף המזרחי של ארה"ב ושורה של נכסים יוקרתיים במיוחד בלונדון, כמו מלון פאלאס העצום ברחוב סטראנד מול מלון סבוי, בית משרדים באוקספורד סטריט, או קומפלקס מאות הדירות הענקי פארק ווסט, ליד מארבל ארץ'.

מגייסי התרומות שמתדפקים על דלת ביתו של בן ציון מקבלים הפניה לבית הספר היהודי לבנות, בית יעקב, שעקב לחץ המבקשים, הפך בשנים האחרונות בלילות למעין לשכה לחלוקת צדקה של הגביר. פרשווטר מקבל קהל בדרך כלל מספר פעמים בשבוע, ואנשיו ממיינים ומשגיחים על התור הארוך. בקהילה מספרים ש־99% מגיעים מישראל, ואלה שמצליחים לשכנע, מקבלים בין 180 ליש"ט לכמה אלפים.

הדיירים מתלוננים
אף שפרשווטר ידוע בנדיבותו כלפי מבקשי הצדקה, דייריו לא תמיד מאושרים. הם מתלוננים שהניהול קמצני, יקר, שהמעליות לא עובדות, שקשה להאריך את החכירה (בבריטניה רוב הדירות נחכרות מבעל הבניין וככל ששנות החכירה מועטות, כך שווי הנכס יורד) ושחברת הניהול מחייבת אותם בתשלום אפילו על מענה על מכתבים שנוגעים להארכת חוזה החכירה. סוגיית ניהול הנכסים הבעייתית הגיעה לפני 20 שנה עד הפרלמנט; חבר הפרלמנט מטעם הלייבור טען, כי דיירים של החברה של פרשווטר חויבו בהוצאות מוגזמות לאחר שהבניין שבו גרו ברובע בצפון לונדון הוזנח. במקרה אחר הגיעו דיירים ממורמרים עד לבית המשפט העליון. היומון של לונדון, איבנינג סטנדרד, אף אבחן פעם את בן ציון פרשווטר כאיש של מחלוקת, הידוע לשמצה בקרב חוכרי הדירות ומעורב בסכסוכים רבים איתם. בית המשפט בעיר החוף איסטבורן פסק שעל אימפריית הנדל"ן לפצות את הדיירים הקשישים בבניין מגורים, אחרי שחויבו באלפי ליש"ט דמי החזקה בעוד שהבניין עצמו הוזנח. אבל בן ציון ואחיו ממשיכים לשמור על מעטה מסתורין וחשאיות ופועלים למתן צדקה בסתר או באמצעות קרן הצדקה הרשמית שלהם מאייפר, שחילקה אשתקד מענקים ותרומות בסך של כ־5.7 מיליון ליש"ט מהונה, שהסתכם בכ־110 מיליון ליש"ט.

"תגיד אתה מה עדיף?", שואל בכיר בקהילה על בן ציון פרשווטר, "מיליארדר בעל שארם שכיף לצחוק איתו, אבל שלא נותן אגורה, או מיליארדר מסוגר, קצת מוזר, אבל שנותן צדקה…".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן