מימד חדש של יזמות חברתית: המיזם שמשלב הדפסת תלת מימד, רווחים – ומלחמה בעוני ובזיהום הסביבה

לא חסרות צרות ובעיות בעולם, ומיזמים חברתיים שונים מנסים לטפל בהן אחת אחרי השנייה. אך הפעם, מגיע מיזם מסקרן במיוחד אשר שואף לסייע לפחות לשתיים מהבעיות החמורות בעולם: בעיית העוני במדינות המתפתחות, ובעיית הזיהום הקשה הקיימת באותן מדינות. תוסיפו לכך מודל כלכלי שאמור להניב לחברה המארגנת רווחים יפים ושילוב עם טכנולוגיה מתקדמת כמו הדפסה תלת מימדית – ותקבלו את אחד המיזמים המסקרנים של השנה.

המיזם שייך לחברה הקנדית "בנק הפלסטיק", בראשה עומד איש העסקים דייויד כץ. כץ מספר כיצד טייל במקומות שונים בעולם, ונדהם פעם אחר פעם מכמויות הפלסטיק העצומות בהן נתקל בשפכי מאגרי המים השונים, בעיקר במדינות המתפתחות. ברבות ממדינות אלה, הוא מספר, ניתן למצוא מאות ואלפי בקבוקי ומיכלים משומשים אשר הושלכו ונסחפו עם הזרם, ונאגרו במצבורי ענק בגדות הנהרות ובסמוך למפלים טבעיים.

כץ לא ידע איזו בעיה הפריעה לו יותר – הזיהום המתמשך בשמורות הטבע, או העוני ממנו סובלת האוכלוסייה במדינות אלו. ואז, הוא הגה תכנית אשר מתיימרת לפתור (או לפחות לסייע) את שתי הבעיות יחדיו: הוא הקים את "בנק הפלסטיק", במסגרתו יוזמנו התושבים המקומיים לצאת ולאסוף את כלי הפלסטיק המושלכים בשמורות הטבע. את הבקבוקים והמיכלים שיאספו הם יביאו למרכזי איסוף מיוחדים.

צילום: shutterstock

עד כאן, המיזם וודאי נשמע מוכר למדי: הרעיון זהה לרעיון העומד בבסיס חוקי המיחזור הקיימים במדינות רבות (לרבות ישראל), לפיהם אזרחים יכולים להזדכות ולקבל כסף עבור בקבוקים למחזור אשר יביאו למרכזי איסוף מיוחדים. אך כץ לא הסתפק במחזור הפלסטיק: הוא מתכנן להמיר את כל הפלסטיק אשר ייאסף לכדי פלסטיק מומס, אשר ישמש כחומר להדפסה תלת מימדית. כך, במקום לשלם למקומיים כסף (אם כי האפשרות הזו עודנה קיימת), התושבים יוכלו להמיר את הפלסטיק אשר יאספו בכלים בסיסיים אשר יודפסו עבורם באמצעות מדפסות תלת מימד אשר ישכנו באותם מרכזים.

השבוע פרסמו בחברה כי הדפיסו את הכלי הראשון אשר נוצר באמצעות פלסטיק ממוחזר: מברג. כך, תושב מקומי אשר יזדקק למברג חדש יוכל פשוט לצאת ולאסוף כמות מספקת של בקבוקים משומשים, ובתמורה אליהם יקבל מברג מודפס – וחדש לחלוטין. כעת פועלים בחברה על יצירת דגמים נוספים של כלים אשר יוכלו לסייע לאותם תושבים – החל מאטמים ומשוטים לסירות ועד עזרים רפואיים שונים.

רעיון נוסף אשר כץ שואף לקדם הוא חלוקת נקודות זכות עבור אותם בקבוקים – באמצעותם יוכלו המקומיים לרכוש השכלה. עדיין לא ברור כיצד תפעל מערכת שכזו, אך לכץ כבר תוכניות לחלוקת מכשירי טאבלט טעונים בהרצאות מוקלטות וחומרי לימוד נוספים.

וכיצד כץ מתכנן להרוויח מכל העסק הזה? הוא מקפיד להתייחס לאותם מרכזים כאל "מרכזי יזמות חברתית", ומתייחס אל הפלסטיק אשר ייאסף בהם כאל "פלסטיק בעל אחריות חברתית". כעת, כץ מקווה שהחברות המובילות בתעשיית הפלסטיק (ובמיוחד בתחום ההדפסה התלת מימדית) אכן יעדיפו לרכוש את הפלסטיק ממנו – ולהצהיר בגלוי כי הן משתמשות ב"פלסטיק חברתי". "אנחנו נאפשר לחברות אשר משתמשות בפלסטיק את האפשרות להצהיר בפני קהל הלקוחות שלהן – כי הן משתמשות ב'פלסטיק חברתי', שעזר לשפר את העולם", הוא אומר.

כעת, ב"בנק הפלסטיק" מתכוננים להשקת הסניף הראשון שלהם, אשר ייחנך בעוד שבועות ספורים בלימה בירת פרו. על פי חזונו של כץ, בעוד מספר שנים תוכלו למצוא סניפים של הבנק בעשרות מקומות ברחבי העולם, ובכולם ישתמשו בפלסטיק כמטבע חליפין לכל דבר ועניין. אם המיזם ילך כמתוכנן, כץ יוכל גם להדפיס לעצמו גביע – על תרומה לקהילה ולסביבה כאחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן