Forbes Israel Logo

מישהו מטפל בך: מהו החוג הטוב ביותר בישראל ללימודי רפואה?

כרטיס הכניסה לפקולטה לרפואה תמיד היה נחשק במיוחד. דרישות הסף הבלתי אפשריות, אחוז הקבלה של 11% בלבד והתואר הנכסף וההירואי "ד״ר״ בתום מסלול לימודים מפרך, הופכים את הפקולטות לרפואה למבוקשות ביותר. ארבע האוניברסיטאות המלמדות את המקצוע קיבלו יחדיו לקראת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית כ־4,700 פניות של נרשמים, אך רק 517 בני מזל זכו להתקבל כסטודנטים מן המניין.

ובכל זאת, ובניגוד לפקולטות אחרות (כמו משפטים לדוגמה), לא חל שינוי דרמטי ב־30 השנה האחרונות במספר הבוגרים שמייצרות הפקולטות לרפואה בישראל. זאת על אף שהאוכלוסייה רק הולכת וגדלה. גם הסטודנטים שלמדו רפואה בחו״ל, כמו גם הרופאים שהגיעו בעלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, לא מצליחים למלא את החסר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

משפיעה גם בשטח וגם במחקר – העברית | צילום: האוניברסיטה העברית

ועדת פזי, שהוקמה לאור נתונים עגומים שמצביעים על כך שבעוד מספר לא רב של שנים יירד יחס הרופאים ל־2.7 על כל 1,000 תושבים, המליצה על כמה צעדי מנע, בהם הגדלת מספר הסטודנטים במחזור ל־800 איש. אחד הצעדים העיקריים בעקבות ועדה זאת היה הקמתה בשנה שעברה של הפקולטה החמישית לרפואה במדינת ישראל בעיר צפת, בחסות אוניברסיטת בר אילן. פקולטה זאת לא נכנסה לדירוג שלנו השנה מפאת צעירותה.

בכל הנוגע לארבעת המוסדות לרפואה שדורגו על ידי פורבס, יש תמימות דעים בין גורמים בכירים במערכת ההשכלה הגבוהה: רמתם גבוהה מאוד. ובכל זאת, המוסדות נבדלים זה מזה בפרמטרים שונים. במיוחד התבלטה האוניברסיטה העברית בירושלים במספר הגבוה של מנהלי המחלקות שהנפיקה. בדיקה מדגמית של חמישה בתי חולים גדולים בארץ – רמב״ם, סורוקה, הדסה, איכילוב ובלינסון – העלתה יתרון בולט לעברית, עם 110 מנהלי מחלקות. יחד עם השפעה מחקרית גדולה ורשימת פרסים ארוכה, היא קוטפת את המקום הראשון בדירוג.

הבאה בתור אחריה, עם 84 מנהלי מחלקות, ניצבת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, המדורגת שנייה ומתבלטת בהיקף המחקר שלה. פרופ׳ יוסף שילה, המשתייך לסגל האקדמי של האוניברסיטה, התבלט בשנה שעברה בנוף האקדמי הרפואי כשזכה בפרס ישראל לשנת תשע״א על מחקר פורץ דרך בתחום הגנטיקה. נוסף על כך, הפך פרופ׳ שילה לפני כחודשיים לישראלי הראשון שזכה בפרס קלואוז היוקרתי מטעם האגודה האמריקאית לחקר הסרטן.

אוניברסיטת בן גוריון הצעירה, השלישית בדירוג, דואגת לבדל את עצמה ולהנהיג גישה ייחודית בלימודי הרפואה. הגישה הקהילתית שהיא מטפחת שמה דגש על החולים, ובמסגרתה נדרשים התלמידים להכיר את הרקע ממנו מגיע החולה ואת צרכיו. מבין האוניברסיטאות השונות הציגה האוניברסיטה את שיעור המתקבלים הנמוך ביותר.

סוגרת את הרשימה הפקולטה לרפואה של הטכניון, שחוקריה זוכים בפרסים רבים. מבין הבולטים שבהם אפשר לציין את ד״ר דני ויסמן שהמציא את הפנאומוניטור, מכשיר ייחודי מסוגו בעולם המנטר בעיות נשימה בקרב פגים. ויסמן זכה על כך בפרס "הרשל ריץ״, פרס שנתי הניתן לחוקרים פורצי דרך ומובילים בתחומי המחקר היישומי לטובת הציבור.

לחוגים הטובים ביותר בהנדסת תעשייה וניהול
לחוגים הטובים ביותר במשפטים
לחוגים הטובים ביותר בכלכלה
לחוגים הטובים ביותר בהנדסת חשמל
לחוגים הטובים ביותר בביולוגיה
לחוגים הטובים ביותר במדעי המחשב
לחוגים הטובים ביותר בפסיכולוגיה

1. הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית

נוסדה ב: 1948
מספר סטודנטים: 870
התחילו ללמוד השנה: 176
התבלטה ב: מספר רב של מנהלי מחלקות שניפקה

2. הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב

נוסדה ב: 1964
מספר סטודנטים: 365
התחילו ללמוד השנה: 124
התבלטה ב: כמות פרסומים מחקריים מרשימה

3. הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון

נוסדה ב: 1974
מספר סטודנטים: 528
התחילו ללמוד השנה: 90
התבלטה ב: אחוז מתקבלים נמוך, המעיד על יוקרה

4. הפקולטה לרפואה בטכניון

נוסדה ב: 1969
מספר סטודנטים: 607
התחילו ללמוד השנה: 127
התבלטה ב: מספר הפרסים שזכתה בהם 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.