מישראל לאוסטרליה בארבע שעות: המנוע שעשוי לשנות את העולם

האם העולם עומד בפני המהפכה הגדולה ביותר מאז המצאת מנוע הסילון? חברה בריטית קטנה, אשר פיתחה מנוע שיוכל בעתיד להביא מטוסים לכל מקום בעולם בתוך ארבע שעות בלבד ולהגיע למהירות הגבוהה פי 5 ממהירות הקול, קיבלה היום תמיכה מצד סוכנות החלל האירופית, לאחר שהשלימה מספר ניסויים מוצלחים בטכנולוגיית המנוע שלה.

חברת Reaction Engines מאמינה כי מנוע ה-SABRE שלה, אשר פועל כמו מנוע סילון באטמוספירה ובאמצעות הנעה רקטית בחלל, יכול לשנות את עולם התעופה, בכך שיהפוך כל יעד בעולם למרוחק ארבע שעות טיסה בלבד מהאחר.

מטוס החלל, שנקרא סקיילון, קיים נכון לעכשיו רק על הנייר. החברה הצליחה לפתח מחלף חום, שמסוגל לקרר אוויר שנשאב אל המנוע במהירות גבוהה מ-1,000 מעלות צלזיוס ל-150- מעלות בתוך מאית השנייה. הטכנולוגיה הזו פותרת את אחת המגבלות הכי גדולות של מנוע הסילון, אשר מוגבל למהירות של פי 2.5 ממהירות הקול. המנוע החדש יכול להכפיל את המהירות הזו.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

צילום: רויטרס

החברה קיבלה דחיפה משמעותית היום מצד סוכנות החלל האירופית, אשר בחנה את טכנולוגיית המנוע. "המבחנים הראו הצלחה בטכנולוגיה שדרושה לפיתוח מנוע ה-SABRE", אמר ראש מערך ההנעה בסוכנות, מארק פורד. "אחד המכשולים העיקריים לרכב חלל רב פעמי הוסר. השער פתוח. עכשיו אפשר להשאיר את עידן הסילון מאחורינו".

תחת מעטה חשאיות

כשמנוע הסייבר נמצא במצב סילון, האוויר צריך להידחס לפני שהוא מוזרק אל תוך מיכלי הבעירה. הבעיה היא שהחום שנוצר על ידי הדחיסה יכול להפוך את האוויר לחם מספיק כדי להמיס את המנוע. האתגר של המהנדסים היה למצוא דרך לקרר את האוויר מהר מספיק מבלי ליצור קרח על המנוע, מה שיכול לחסום אותו ולגרום לו להפסיק לפעול. באמצעות שימוש ברשת צפופה של צינורות דקים, המהנדסים הצליחו לעקוף את הבעיה הקטלנית הזו, אולם הם מסרבים לחשוף כיצד הצליחו לעשות זאת.

"אנחנו לא מתכוונים לחשוף כיצד זה עובד", אמר המעצב הראשי בחברה ריצ'ארד וורוויל, שהתחיל את הקריירה במחלקת המנועים הצבאיים של רולס רויס. "זה הסוד השמור ביותר שלנו. החברה מסרבת במכוון להגיש פטנטים על טכנולוגיית החלפת החום כדי להימנע מחשיפת פרטים נוספים – בייחוד השיטה למניעת הצטברות קרח".

מנוע הסייבר מסוגל להביא מטוס למהירות הגבוהה פי 5 ממהירות הקול ולגובה של 25 ק"מ, בערך 20% מיציאה מהאטמוספירה. לאחר שיגיע לגובה הזה, יעבור המנוע להנעה רקטית וישלים את ה-80% הנותרים.

החברה מאמינה כי מנוע הסייבר הוא היחיד מסוגו שנמצא בפיתוח, וכעת היא מבקשת לגייס 250 מיליון ליש"ט למימון הפיתוח בשלוש השנים הבאות, בהן היא מתכננת לבנות דגם מוקטן של המנוע המוגמר.

אם המפתחים יצליחו, הסייבר יהיה המנוע הראשון בהיסטוריה שיוכל לשלוח רכב לחלל בלי הנעה חד פעמית. עד כה שוגרו הטילים לחלל באמצעות הנעה רקטית רב שלבית, אשר התנתקה מן הרכב בתום השימוש.

ייקחו עוד שנים ארוכות עד שמטוס הסקיילון ייצא לשווקים, אך נכון לעכשיו הטכנולוגיה מעוררת עניין בתעשיית החלל העולמית ומצד ממשלות, משום שהיא למעשה מכפילה את הגבולות הטכניים של מנועי הסילון הנוכחיים, ויכולה לחתוך את העלויות של טיסה לחלל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן