מיתון בלי קיטון: שוק האנרגיה הירוקה יוצא מאירופה לעולם

דחייתה של ספרד את הסובסידיות עבור טכנולוגיות ירוקות, והסיכויים העולים לכך שממשלות אירופאיות אחרות במצוקה יחתכו תקציבים לפרויקטים של ניצול אנרגיות השמש והרוח, אולי העכירו את השוק הפורח-לשעבר של האנרגיה המתחדשת ביבשת, אבל ברמה העולמית תהייה לכך השפעה מוגבלת בלבד: היזמים כבר עוברים לאסיה, אמריקה הלטינית ודרום אפריקה, לדברי אנאליסטים ומנהלים.

"השוק הספרדי היה, ביסודו, כבר די מת בתחום האנרגיה הסולרית", מסביר שייל קאן, סמנכ"ל מחקר של GTM בבוסטון, ומצביע על קיצוצים קודמים לתמריצים הנדיבים, שבוצעו כבר ב-2009 ושלחו זה מכבר את המפתחים הספרדיים להסתחרר סביב עצמם –  עד שבסופו של דבר הואץ המעבר שלהם לשווקים הבינלאומיים.

מרטין סימונק, אנאליסט בבלומברג-ניו-אנרג'י פיננסים בלונדון, מציין כי ספרד התקינה בערך 360 מגה-וואטים של אנרגיה סולרית ב-2011, בהשוואה ל-7.5 ג'יגה-וואט באיטליה. זו מדינה שמציבה איום גדול יותר על מפתחי אנרגיה מתחדשת, שכן המחוקקים המקומיים שוקלים קיצוץ של הפרמיות המשולמות עבור אנרגיה סולרית ברמות שעלולות לאפשר התקנה של 4 ג'יגה-וואטים בלבד השנה. "זה בטח לא שוק של צמיחה", אומר סימנק.

גרמניה, השוק הסולרי הגדול ביותר ביותר באירופה, עתידה אף היא לקצץ עוד בתמריצי האנרגיה המתחדשת, אבל לצעד הזה המפתחים מצפים כבר מזמן, והם מפצים עליו ע"י התפשטות לשווקים- בהתהוות מרוחקים מאירופה, כך מסבירים האנאליסטים.

הספרדיות מובילות. פאנלים סולריים בסביליה | צילום: רויטרס

החברות הספרדיות הן המובילות את המגמה לעיתים קרובות: ענקית האנרגיה המתחדשת אבנגואה, למשל, מייצרת 90% מהתפשטות ההון שלה מחוץ לספרד, ו-53% מהכנסותיה ברבעון הראשון של השנה מקורן מחוץ לאירופה, כך הצהירה לאחרונה החברה בפרזנטציית רווחים שערכה. אבנגואה בונה שתי תחנות כוח תֶרמוֹ-סולריות בארה"ב. בפברואר האחרון, חברת האנרגיה הסולרית הספרדית איסופוטון קיבלה השקעה בת 300 מיליון דולרים מחברה סינית, כחלק מעסקה לפיתוח תחנות כוח באסיה.

סולאר-ריזרב, חברת בנייה של תחנות כוח תֶרמוֹ-סולריות הפועלת מסנטה-מוניקה הוציאה בשנה שעברה לפועל יוזמה משותפת עם מפתח ספרדי, וזכו במכרז ממשלתי לבניית פרויקט בן 50 מגה-וואט. "תיאורטית, הממשלה מניחה לפרויקטים שזכו בשנה שעברה להמשיך", אומר קווין סמית', מנכ"ל סולאר-ריזרב. "הקושי הוא שאלה פרויקטים עצומים בגודלם ודורשים סכומי מימון נמוכים, בעוד שהשווקים די עצבניים כרגע".

סמית' וסולאר-ריזרב מכוונים להשלמת תחנת הכוח הספרדית, אבל גם שולחים עיניים וידיים לעבר צמיחה עתידית בארה"ב, דרום אפריקה, אמריקה הלטינית וגם המזרח התיכון. החברה מקימה 238 מגה-וואטים של פוטו-תאים בדרום אפריקה, משתתפת במכרז לפרוייקט תרמו-סולרי נוסף, באותה מדינה, ופעילה גם באוסטרליה, סין וסעודיה. "שאר העולם קופץ על העגלה בהתלהבות", מדווח סמית'. ובכל שוק שהוא, כך הוא מספר, הוא נתקל בחברות מתחרות ספרדיות ואימתניות. "התמיכה שהממשלה הספרדית סיפקה בשנים עברו יצרה כמה חברות אנרגיה מתחדשת עוצמתיות במיוחד", הוא אומר.

סוף הסבסוד האירופי לא ממש יצליח לדלל את השוק הסולרי – מסיבה נוספת הקשורה לגלובליזציה, מסביר סימונק: הודות לתחרות מצד יצרני פוטו-תאים סיניים בעלות נמוכה,מחירי הפאנלים הסולריים צנחו ב-75% בשנים האחרונות. "העובדה שנשארה בשטח היא שפוטו-תאים נהיים כאלה זולים, שהעסק יכול לגדול בלי שום מימונים ממשלתיים", מציין סימונק בסיפוק. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן