מי הן שתי המשפחות הישראליות המופיעות ברשימת 500 החברות המשפחתיות הגדולות בעולם?

כשמדברים על עסקים משפחתיים, רבים מניחים שהכוונה היא למסעדה מעבר לפינה או לניקוי היבש המקומי. אבל עסקים משפחתיים יכולים להיות גם תאגידים גלובליים גדולים מאוד כמו BMW למשל. מחקר חדש של המרכז לעסקים משפחתיים באוניברסיטת סנט גאלן שבשוויץ מציג רשימה של 500 החברות המשפחתיות המכניסות ביותר בעולם.

אחד הנתונים המעניינים ביותר בדו"ח הוא כי העסקים המשפחתיים מהווים למעשה בין 80% ל-90% מהחברות בעולם המניעות את התמ"ג ואת צמיחת העבודה העולמית. הרשימה מורכבת ממותגים רבים ביניהם, וול-מארט, פורד וטייסון וענקיות בינלאומיות כמו אמריקה מוביל והאצ'יסון ומפואה. בין החברות הידועות מופיעות גם חברות מוכרות פחות כמו Diersch & Schröder, חברת אנרגיה גרמנית המעסיקה רק 350 עובדים אך מכניסה מעל 2.5 מיליארד דולר בשנה.

בין החברות והמותגים ניתן למצוא ייצוג ישראלי כפול: משפחת עופר, הבעלים של החברה לישראל נמצאת במקום ה-128 ברשימה עם 11 מיליארד דולר בהכנסות ו-23,055 עובדים. ומשפחת תשובה, בעלת השליטה בקבוצת דלק הממוקמת במקום ה-132 עם 10.7 מיליארד דולר בהכנסות ו-16,328 עובדים.

כלל המשפחות המופיעות ברשימה מביאות יחד 6.5 טריליון דולר במכירות שנתיות – יותר מהכלכלה השלישית הגדולה בעולם והן מעסיקות יחד כמעט 21 מיליון בני אדם, כ-42 אלף איש לחברה בממוצע. החלק הארי ברשימה מורכב מחברות קמעונאיות וסיטונאיות המהוות 18% מהרשימה, מיד אחריהן הן חברות התעשייה למוצרים מגוונים, שהן 17% מהמדד ואילו חברות הייצור של מוצרי הצריכה מהוות 15% מכלל הרשימה. רק 6% מהחברות המשפחתיות עובדות עם משאבים טבעיים באופן ישיר, כמו כיריית ברזל או קידוח נפט.

נתון מעניין נוסף העולה מהרשימה הוא כי להיותה של החברה ציבורית או בבעלות פרטית יש השפעה קטנה, אם בכלל על הופעתה ברשימה. שכן, 52% מהחברות המופיעות ברשימה הן ציבוריות ואילו 48% מהן נשארו בידיים פרטיות. 

אירופה מובילה כאשר 50% מהחברות ברשימה מכנות את היבשת כביתן ואחריה בולטת צפון אמריקה המהווה 24% מהמדד. דווקא האזורים המקושרים יותר בתרבותם עם הסממנים המשפחתיים כמו דרום אמריקה ואסיה מהווים רק פלח קטן מהרשימה.

אז מה עשו המשפחות האלו אחרת בכדי להשיג הצלחה כזו ואיך הצליחו לשמר את שליטת המשפחה בעסק המצליח? "הם מעולים במעבר בין הדורות" אומר פיטר אינגליש, מנהל המרכז למצוינות של העסקים המשפחתיים בארנסט אנד יאנג, שתמכו בפרויקט של סנט גאלן. "זו עובדה מדהימה, שכן 44% מהחברות המופיעות ברשימה הן בבעלות הדור הרביעי ומעלה. בניגוד לפחות מ-5% מהחברות בעולם בכללותן".

אלו הן משפחות שמצאו תמיד דרך להסתדר – ועשו זאת במשך זמן רב. החברה הממוצעת במדד 500 המשפחות עושה עסקים לפחות 88 שנים, על אף שהממוצע מוטה כלפי מעלה על ידי כמה חברות ותיקות ומרשימות במיוחד. החברה הוותיקה ביותר למשל היא תאגיד טאקנאקה, הקיים מאז 1610. המשפחה עדיין מנהלת את חברת ההנדסה והבנייה גם היום והצליחה להתגבר על מכשולים עסקיים, פוליטיים ומשפחתיים במשך יותר מ-400 שנים.

בעוד רבים רואים בדפוס החשיבה המשפחתי הטעון ריגשית כמחסום להצלחה עסקית המחקר האחרון מציע דווקא כי משפחות מצוידות טוב יותר בכלים לשימור הצלחה עסקית ארוכת טווח מאשר העסקים המסורתיים.

הנה כמה הסברים אפשריים לשאלה מדוע חברות משפחתיות מצליחות לשרוד טוב יותר תקופות קשות. ראשית, עסקים משפחתיים נוטים להסתכל אל עבר עתיד רחוק, הן אינן ממוקדות רק ברבעון הבא אלא גם בדור הבא. ראייה ארוכת טווח עוזרת לשמור על פרספקטיבה נכונה בעת קבלת החלטות. שנית, חברות משפחתיות טובות יותר בטיפוח העובדים שלהן, מה שהופך אותן למותגים חזקים וחדשניים יותר כגורם ישיר לכך שהם שומרים על העובדים הטובים ביותר בתוך העסק. החברות המופיעות במדד הן אולי לא החדשניות ביותר אך הן טובות במיוחד בזיקוק השירות או המוצר שלהן.

על אף שהמדד מציג את הצמרת של העסקים המשפחתיים המצליחים והוותיקים ביותר, עסקים משפחתיים צעירים -בייחוד אלו שצריכים להתמודד עוד עם המשימה המרתיעה ל העברת השליטה לדור הבא, יכולים להסתכל על החברות המופיעות ברשימה כמודל לחיקוי ומקור השראה. הרבה חברות משפחתיות חושבות שהן לא ישרדו זמן כה רב אבל עכשיו, הרשימה מוכיחה להן כי למעשה הישרדות והצלחה הן ברות השגה.

כל התמונות : thinkstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן