מי זוכר את עמוס 6? אלון מאסק חושף פרוייקט להטסת משלחת למאדים

בזמן שישנתם, אילון מאסק שיתף את כל העולם בחלומו השאפתני ביותר – להקים מושבה על הכוכב האדום (מאדים), והציג תוכנית מפורטת כיצד הוא מתכנן לעשות זאת. לטענת מאסק ניתן להתחיל בתהליך השינוע של אלפי אנשים בין כדור הארץ לבין מאדים, כבר בעשור הבא. אם הכל ילך לפי התוכנית, מערכת התחבורה השאפתנית של החברה, ה-ITS – Interplanetary Transport System, תסייע למין האנושי להקים תוך 40-100 שנה מושבה קבועה המקיימת את עצמה על מאדים ולאכלס כמיליון בני אדם. עד כאן הכל טוב ויפה, אבל עם דיבורים באוויר לא נגיע לשם. אז איך מאסק מתכנן להוציא את התוכנית לפועל?

שאפתני, אבל בהחלט ראלי
במסגרת קונגרס האסטרונאוטיקה הבינלאומי השנתי שהתקיים במקסיקו, פירט אמש (ג׳) מאסק כיצד חזון יישוב מאדים שלו הולך להתממש; התהליך כולל שימוש בשורה ארוכה של טכנולוגיות בהם טילים ענקיים לשימוש חוזר, תא דלק שבנוי כולו מסיבי פחמן (חומר קל משקל) ומנועים עוצמתיים במיוחד. תהליך החזרה לכדור הארץ אמור להיות פשוט יותר מתהליך השיגור הראשוני, ולכן הוא יתבצע גם ללא המשגר הענק בו נעשה שימוש בנסיעת ההלוך. מבחינת זמנים, האידיאל של מאסק הוא שהמסע יסתכם ב-30 ימים, אך ככל הנראה המספר ינוע בין 80 ל-150 יום, תלוי בהתקדמות הטכנולוגיה.


מושבה על מאדים כבר בעשור הבא? | מקור: SpaceX

כפי שניתן לראות בסרטון מטה, התהליך אמור להתבצע כך; החללית תשוגר מקייפ קנוורל, בשלב מסוים המשגר יתנתק ממנה והחללית תמתין במסלול בעוד שהמשגר יחזור לכדור הארץ. שם, המשגר יחזור לנקודת שיגור (ממש כמו ששואב אבק רובוטי חוזק לתחתנת העגינה שלו) יתחבר במהרה אל מיכלית דלק, ימריא מחדש ויאפשר לחללית לתדלק ולצאת לדרך למאדים (בעוד שהוא יחזור שוב לכדור הארץ).

המשגרים עצמם הם גרסה משודרגת של טיל הפלקון 9 של החברה, אשר יורכבו מ-42 מנועים המתודלקים בגז מתאן. לפי מאסק, גם אם חלק מהמנועים ברקטה ייפגמו ויפסיקו לעבוד, החללית עדיין תוכל להשלים בהצלחה את המשימה ולנחות בביטחה.

מקור: SpaceXמקור: SpaceX
סוגיה נוספת אליה מאסק התייחס אמש נוגעת להיבט הכלכלי של העסק; בעוד שכיום כרטיס יחיד למאדים בשיטת שיגור קיימת עולה בסביבות ה-10 מיליארד דולר, במידה והתוכנית שלו תצא לפועל ותעבוד באופן שוטף, נוכל להגיע למאדים במחיר של 200,000 דולר בלבד, כ-750,000 ש״ח. כדי לקצץ את המחיר באופן כה משמעותי מאסק יצטרך לעבוד קשה מאוד ׳ולאלתר׳ עם חומרים קלים, רקטות חזקות וטכנולוגיות לשימוש חוזר. (אגב – ברגע שהחללית תהיה במסלול למאדים היא תפרוס שני פאנלים סולארים כדי לקצור אנרגיה מהשמש ולחסוך עלויות בדלק). מאסק צופה כי ניתן יהיה להשתמש בכל מאיץ רקטות אלפי פעמים, בכל טנק דלק מאות פעמים, ובכל חללית כ-12 פעמים. כמו כן, בעוד שבשלב ראשוני ניתן יהיה לצוות כל חללית ב-100 איש, מספר זה עשוי לעלות בהדרגה ל-200 ומעלה.

נזכיר כי החזון השאפתני של מאסק מגיע פחות מחודש אחרי שטיל ה-Falcon 9 של SpaceX התפוצץ, יומיים לפני שצפוי היה לשאת את לווין התקשורת הישראלי, עמוס 6 לחלל. לאחרונה נודע כי התוצאות הראשונות של החקירה מעידות על כך שהפיצוץ ככל הנראה נבע מדליפה במערכת ההליום.

מאסק אמר כי הוא מאמין שבפני המין האנושי עומדות שתי אופציות: האחת – מלחמה והכחדה, והשניה – חקר החלל ויישוב פלנטות אחרות ובראשן מאדים. מיותר לציין באיזו אופציה הוא בחר, אבל מה דעתכם? שנתחיל לארוז?

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

סדר בים התראות הסייבר: SecBI מגייסת 5 מיליון דולר

גיוס: Reporty HLS הישראלית מגייסת 5 מיליון דולר כדי לסייע לאזרחים בצרה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן