מי חכם יותר, נשים או גברים? תלוי באיזו מדינה הם גרים

השוני בין מוחם של הגברים והנשים הוא נושא הממלא מדפי ספרים. הדיון אודות ההבדלים הוא פרובוקטיבי ונובע מהשאלה האם ההבדלים הם תוצאה של למידה או שמא הם מובנים מראש. מחד הטיעון הביולוגי ומאידך הטיעון החברתי והתרבותי וכמו לרוב הוויכוחים, גם לשאלה זו אין תשובה ברורה.

חוקרים מהמכון הבינלאומי ליישומי ניתוח מערכות בווינה נקטו בגישה שונה לאחרונה בניסיונותיהם לענות על שאלת ההבדלים בין הגברים והנשים. נקודת ההתחלה של המחקר הייתה היציאה מן ההבדלים הקוגניטיביים הברורים והידועים בין הנשים והגברים ולאחר מכן הוספת הגורמים החברתיים והשגשוג הכלכלי למשוואה.

החוקרים ניתחו נתונים שנאספו מראיונות עם 14 אלף נשים ו-17 אלף גברים בגילאים 50-84. המשתתפים במחקר מגיעים מ-13 מדינות ברחבי אירופה והם בעלי ממגוון רחב של תנאים כלכליים, בריאותיים וחברתיים. לכל מדינה במחקר ניתן מדד אזור פיתוח שונה שנבנה משילוב של נתוני תוצר מקומי גולמי, רמת ההשכלה במדינה ותוחלת החיים של אזרחיה.

מטרת הראיונות הייתה להעריך שלושה תחומי תפקוד קוגניטיבי במרואיינים: זיכרון אפיזודי (היכולת להיזכר במילים), אוריינות חשבונית (היכולת להבין מושגים מתמטיים בסיסיים) ורהיטות קטגורית (היכולת לציין דוגמאות מכל קטגוריה). לרוב הגברים היו טובים יותר מהנשים בקטגוריית האוריינות החשבונית ואילו הנשים טובות יותר בקטגוריית הזיכרון האפיזודי. בעוד בקטגורית היכולת הנותרת שני המינים השיגו תוצאות דומות.

תוצאות אלו היו צפויות, אך כאשר הוכנס למשוואה מדד אזור הפיתוח של המדינה הגיחו תוצאות יוצאות דופן ובלתי צפויות: ככל שהשתפר המדד של המדינה כך השתפרו גם הביצועים הקוגניטיביים של שני המינים – אך השיפור היה משמעותי בהרבה אצל הנשים.
המדינות המפותחות יותר, בייחוד אלו שבצפון אירופה, הראו יותר שיפורים קוגניטיביים בשני המינים לאורך זמן. אבל נראה כי שיפור המדד המדיני השפיע הרבה יותר על הנשים מאשר על הגברים, שהשתפרו בצורה משמעותית הן בקטגוריית הזיכרון והן בקטגוריה המתמטית.

צילום: shutterstock

התוצאות עשויות להצביע על כך שפיתוח כלכלי וחברתי פותח יותר דלתות עבור נשים מאש גברים, כנראה מהסיבה כי נשים נמצאות בעמדת נחיתות גדולה יותר ולכן יש להן יותר מה להרוויח משיפורי המדד המדינתי. בין אם הסבר זה הוא הגורם לשינויים או לא, פועל יוצא מהמחקר הוא כי גורמים כלכליים וחברתיים משפיעים במידה רבה על התפקוד הקוגניטיבי. גם אם גברים ונשים אכן יורשים ביולוגית נקודות חוזק וחולשות קוגניטיביות מסוימות, המחקר מצביע על כך שההשפעות החברתיות משחקות תפקיד עצום באופן שבו נקודות החוזק או החולשות הללו באות לידי ביטוי, ואיך הן משתנות לאורך הזמן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן