מי צריך אייפון? בשוק השני בגודלו בעולם אפל מפסידה ליצרנים מקומיים

בשבוע שעבר, השיקה חברת קיואסמי הסינית את האתגר החדש עבור הסמארטפון של אפל. MI2 הוא הגירסה החדשה של מוצר הדגל של קסיואמי, ה-MiOne ועל פי המפרט הטכני שלו, הוא מכיל כמה יישומים שעולים על אלה הקיימים באייפון 4S. ואם לא די בכך, הסמארטפון של היצרנית המקומית נכמר בחצי מהמחיר של האייפון. 

למרות שקסיואמי הוציאה לראשונה את הסמארטפונים שלה לשוק רק לפני שנתיים, על פי מחקרי שוק נראה כי שוויה של החברה כבר גדול מזה של RIM יצרנית מכשירי הבלאקברי. המכשירים של החברה המקומית נמכרים תוך דקות מהרגע שהם מוצעים למכירה באתרי האינטרנט. לדברי מנכ"ל החברה לאי ג'ון, קסיומי מכרה קרוב ל-3 מיליון מכשירים רק ב-2012 והכנסותיה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו בכמיליארד דולר.

בניגוד לאפל, הגובה סכומי כסף גדולים ממפתחים שיבואו וישמעו מדי שנה את מנהלי החברה מדברים על המוצרים והיישומים החדשים, לאי נוקט בגישה פחות רשמית. עבור כניסה לאירוע ההשקה הרשמי של החברה בביג'ין הוא גבה מאנשים רק 199 יואן (כ-31 דולר) ואת ההכנסות מהכרטיסים הוא תרם לצדקה. לאירוע הגיעו כ-1,000 בני אדם.

הסינים מוכנים לוותר על חידושים טכנולוגיים תמורת מחיר זול יותר | צילום: רויטרס

אמנם ההערכה היא כי רווחי אפל בסין יגדלו, אך על פי תחזיות האנליסטים, ערכה של מניית החברה עלול לרדת מאחר והשינויים הדמוגרפיים בשוק הסמארטפונים המקומי מצביעים על כך שהחברה מצליחה רק במספר ערים מרכזיות במדינה.  

חברת המחקר IDC מעריכה כי בשנה שעברה סמארטפונים שעלו פחות מ-200 דולר היוו 40% מהמכשירים שנמכרו בעוד שאלה שעלו 700 דולר ומעלה תפסה רק 11% מהשוק. "בסין מכשירים שעולים בין 120-130 דולר נחשבים להוצאה סבירה", מסביר מייקל קלנדנין מחברת הייעוץ הטכנולוגי רד טק. הציבור יבחר בסמארטפונים הנמצאים בטווח המחירים הזה".

מכשיר ה-MI2 שייצא לשוק באוקטובר הקרוב מכיל מעבד ארבע ליבות, מצלמה של 8 מגה פיקסל ועוזר קולי הדומה לסירי של אפל. המכשיר יוצע למכירה עבור 310 דולר בלבד. לעומת זאת, מכירו של האייפון של אפל 800 דולר, המהווים שכר של חודשיים עבור תושב סין באחת הערים הגדולות. אולם חשוב לזכור שתושבי הערים מהווים רק מחצית מהאוכלוסייה הכוללת של המדינה המונה 1.3 מיליארד תושבים. בנוסף, השליטה של אפל בשוק הסמארטפונים בסין מוגבלת גם בשל העובדה שהחברה משחררת לשוק רק מכשיר אחד בשנה.

ברבעון הראשון של 2012 דורגה אפל כספקית הסמארטפונים השנייה בגודלה בסין עם 17.3% מהשוק. המובילה הייתה סמסונג עם נתח שוק של 19.2%. על פי ההערכות האנליסטים, עד שנת 2016 תרד אפל למקום השלישי. 

הביקושים של האייפון 4S ירדו באופן משמעותי ברבעון האחרון, בין היתר בגלל הבטחות לכך שמכשיר האייפון 5 שיושק בסתיו הקרוב צפוי להכיל יישומים רבים יותר התומכים בשפה הסינית. 

בנוסף לקסיואמי, אפל מתחרה בשוק הסיני גם עם קבוצת לנובו, תאגיד התקשורת ZTE קורפ ויצרנים מקומיים נוספים, כמו ג'יוני ומייזו טכנולוגיות, המציעים מכשירי סמארטפון בעלי יישומים מתקדמים בכחצי מהמחיר של האייפונים. בנוסף ישנם יצרנים שמציעים דגמי סמארטפונים מתקדמים פחות אך זולים הרבה יותר, כמו קבוצת אליבאבא ושנדה אלקטרוניקס. 

התחרות הקשה ביותר היא על ליבם וכיסם של אלה שקונים סמארטפון בפעם בראשונה. צרכנים אלה יעדיפו מכשיר פשוט וזול יותר וכאן נעלם היתרון של אפל.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן