מי צריך רישיון? בקרוב תוכלו לנסוע במכוניות ללא נהג

בשנות ה-50 המאוחרות של המאה ה-20 הציגה לראשונה חברת ג'נרל מוטורס את הרעיון של מכונית שנוסעת על גיר אוטומטי. דגמי הפיירבירד והקאדילק סייקלון, שהיו הראשונים בעולם שהכילו את הטכנולוגיות הללו, מגיעים עכשיו לשווקים עם גירסאות משודרגות המכילות חידושים טכנולוגיים מבוססי חיישנים, לייזרים, לויינים, מצלמות ומיקרו שבבים במחירים אטרקטיביים במיוחד. 

אמנם רוב חברות הרכב לא מתכוונות להוציא לשוק דגמי מכוניות ללא נהג לפני שנת 2025, אך כבר כיום הן מוכרות רכבים המכילים אמצעי בקרת שיוט וסיוע בפקקי תנועה מתקדמים המהווים למעשה בסיס לטכנולוגיות הבאות שיאפשרו שליטה אוטומטית ברכב מבלי לגעת בהגה. 

לארי ברנס, יועץ בכיר בפרויקט המכונית ללא נהג של חברת גוגל אומר כי "הרעיון של מכוניות שיכולה לנסוע בעצמה הוא די עמוק". לדברי מי שהיה ראש מחלקת המחקר והפיתוח של ג'נרל מוטורס, "מדובר במהלך המהפכני ביותר בתעשיית הרכב העולמית מזה 125 שנים". 

הפיתוח המהפכני ביותר בתעשיית הרכב ב-125 השנים האחרונות | צילום: משרד התחבורה בנוואדה, ארה"ב

תהליך הפיתוח של מכוניות ללא נהג, החל כבר ב-1956 במעבדות ג'נרל מוטורס, שם פותחו חידושים טכנולוגיים בתחום עבור דגמי הפיירבירד 2. באותה תקופה פותח לראשונה חיווט חשמלי שיחובר לכביש ויסייע בכיוון המכונית במסלול הנסיעה הרצוי. שלוש שנים לאחר מכן, הקאדילק סייקלון, שהיה דומה במראיהו למטוס סילון, הציג לראשונה את טכנולוגיית הטייס האוטומטי, שאפשרה לנהג להתכונן מראש למכשולים בדרך והפעילה באופן עצמאי את מערכת הבלמים ברכב.

עם השנים, שכללו חברות הרכב הגדולות את הטכנולוגיות האוטומטיות והיום יש כבר מי שרואה במנגנוני הנהיגה החדשניים השונים אמצעי ההופך את הנהיגה באוטו לשעשוע של ממש. "ממש כמו שפעם אנשים רכבו על סוסים והיום הם משמשים לשם בידור וספורט, ניתן כבר לדמיין שאנשים נוהגים ברכבם לשם שעשןע בלבד", מסביר כריס ארמסון, ראש מחלקת הפיתוח הטכנולוגי בגוגל.

אחת המטרות העיקריות העומדת מאחורי פיתוח מכוניות ללא נהג היא למנוע כמה את תאונות הדרכים בנגרמות מטעויות אנוש בכביש. על מנת לזרז את התהליך הזה, מדינות מסויימות, כמו נבאדה ופלורידה בארה"ב כבר הכינו מבעוד מועד חוקים שיאפשרו להעלות את הרכבים העתידיים על הכביש ולמסד קריטריונים לקבלת רישיון על מכוניות מסוג זה.  

אולם על מנת שפרויקט מהפכני זה יצליח מבחינה כלכלית, על חברות הרכב לשכנע את הציבור בכדאיות הטכנולוגיות הללו. מדובר באתגר לא פשוט, בהתחשב בעובדה שאנשים רבים נחשבים חולי הגה ואחרים פשוט לא מוכנים עדיין להפקיד את חייהם בידיו של רובוט כזה או אחר. 

בנוסף, גם אם יצליחו חברות הרכב לפנות אל ליבם של רוב המרכנים, הן עדיין צריכות לדאוג לתשתיות מתאימות שיאפשרו שימוש במכוניות ללא נהג, לא רק במישור הטכנולוגי, אלא גם בתחום המשפט. יהיה עליהן לנסח תחומי אחריות ברורים שיאפשרו אחזקת רכב מסוג זה, תהליך שעלול לקחת שנים רבות עד שיושלם. 

עם זאת, ישנן חברות שכבר רואות מכוניות ללא נהג יוצאות לשוק בעתיד הקרוב. ענקית הטכנולוגיה גוגל, השיקה את פרוייקט המכונית ללא נהג שלה עוד בשנת 2010. החברה מתמקדת כעת בשיפור יישומים בתחום מדעי המחשב. במסגרת הפרויקט עובדת גוגל בשיתוף פעולה עם חברת טיוטה ומנסה את הטכנולוגיה על דגמי הפריוס ו-RX 450 שלה. המכוניות החדישות הצליחו לנסוע כבר למעלה מ-480 אלף קילומטרים על הכבישים. בנוסף, גוגל נמצאת במשא ומתן עם חברות רכב נוספות המעוניינות לרכוש את הטכנולוגיה שפיתחה. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט מצפה כי עוד בזמננו מכוניות ללא נהג יהפכו לסטנדרט מחייב על הכבישים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן