מכה לדנקנר: אדוארדו אלשטיין נסוג מההשקעה בקונצרן אי.די.בי

דרמה של הרגע האחרון: אדוארדו אלשטיין פורש מהמירוץ לרכישת אי.די.בי.איש העסקים מארגנטינה הודיע על כוונתו הערב ומעמיד את נוחי דנקנר במצב בעייתי שכן כל ההצעות האחרונות של דנקנר למשקיעים התבססו על הזרמות הון שאלשטיין היה אמור להביא. 

נסיגתו של המשקיע הארגנטינאי מהווה מכה קשה לדנקנר ובעקבותיה הוא עלול לאבד את השליטה באי.די.בי. אלשטיין, שמונה רק לפני ימים ספורים לסגן יו"ר אי.די.בי פתוח, אמור לחזור בסוף השבוע הקרוב למולדתו.

אתמול בלילה, מיד אחרי שנודע על נסיגתו של אלשטיין מן ההשקעה באי.די.בי, נועד בעל השליטה עם מחזיקי האג"ח והציג להם משקיעים חלופיים, ישראלים ובינלאומיים, במקומו של אלשטיין . הסיכוי למציאת משקיעים אחרים אינו גבוה שכן  כבר ביום ראשון הקרוב פג הדד ליין של בית המשפט והוא יצטרך להגיש לידיו את המתווה החדש שלו. בחברה מציינים כי דנקנר יספיק להציג לבית המשפט חלופה ראויה.

סוגית אלשטיין החלה כבר לפני 9 חודשים כאשר בספטמבר האחרון חתם דנקנר על מזכר הבנות עם איש העסקים מבואנוס איירס במסגרתו הזרים אלשטיין 25 מיליון דולר באופן מיידי לגנדן, החברה הפרטית השולטת באי.די.בי.

מאז בעצם התחילה דרך ארוכה שבמהלכה ניתנה לאלשטיין האופציה להגדיל את השקעותיו הן בחברה הפרטית והן בחברה הציבורית – אי.די.בי אחזקות. במאי האחרון, לאחר שהוצמדה לחברה הבת של אחזקות – אי.די.בי פתוח הערת עסק חי שלמעשה מעמידה בספק את היכולת של החברה לעמוד התחייבותיה, פרסמה החברה כי אלשטיין יגדיל את השקעתו בחברה הציבורית.

90% ממחזיקי החוב: להשתלט על החברה

מוקדם יותר היום נודע כי באסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקת שהתקיימה אתמול הצביעו מחזיקי האג"ח ברוב של מעל ל-90% בעד השתלטות על החברה ונטילת המושכות מידיו של בעל השליטה נוחי דנקנר. עוד הצביעו המחזיקים על מימוש של מניות אי.די.בי פתוח.

האסיפה התקיימה לאחר קיום שיחות מרתוניות אל תוך הלילה בין בעל השליטה בחברה לבין נציגות מחזיקי האג"ח של אחזקות. במהלך השיחות הציע דנקנר להזרים כ-550 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח בתמורה ל-50% ממניות פתוח שיועברו למחזיקי האג"ח. החברה האם, אי.די.בי אחזקות, למעשה תימחק על פי מתווה זה.

בנוסף, על פי ההצעה על החברה להזרים כ-150 מיליון שקל נוספים עד סוף השנה. גורמים המקורבים לנושא אומרים לפורבס כי הזרמת הון חיצוני בהיקף רחב מבורכת אך הם מטילים ספק באמינות ההצעה ואף חושבים שמדובר בנסיון נואש נוסף בטרם פג הדד ליין של בית המשפט. " עדיין אין בטוחות רציניות אל ההצעה, שמענו כבר מספיק הבטחות מהחברה על הזרמות הון", הם אומרים


צילום: טל שחר

עם תוצאות ההצבעה הקרב על אי.די.בי למעשה עולה מדרגה לקראת יום ראשון הקרוב – ה-7.7 – המועד האחרון שאותו קבע בית המשפט להגשת הסדרי חוב. נראה כי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות ביטלו את המתווה הזה וכאמור הצביעו בעד השתלטות על החברה.

ההצבעה כאמור הינה אינדוקטיבית, כלומר אינה מחייבת ונועדה לאפשר לנציגות לבחון את דעתם ורצונם של מחזיקי האג"ח. השיחות האינטנסיביות נמשכות וסביר להניח כי דנקנר ינסה להגיש ביום ראשו הקרוב הצעה משופרת.

"מדובר בצעד אמיץ ובוגר המהווה פתח לסיום סאגת הסדר החוב הנמשכת כמעט שנה", אמר אוהד אלוני, נציג הארגון להגנה על חסכונות הציבור. "ככל שבעל השליטה, אלשטיין, נציגות פיתוח או כל משקיע אחר יהיו מעוניינים להיות חלק מקבוצת השליטה, הרי שהדרך סלולה בפניהם במסגרת תהליך התמחרות שקוף, ובלוח זמנים קצוב. לא יהיה כאן מקום למריחות, לא יהיה כאן מקום לתירוצים, בעל המאה יהיה בעל החברה. מי שיביא את המזומן יזכה במניות אידיבי פיתוח.  הציבור מאס בהבטחות והגיע הזמן לסיים את הסדר החוב הזה לטובת הנושים ולטובת המשק".

דסק"ש השלימה את ההנפקה

דסקונט השקעות, החברה הבת של אי.די.בי פתוח, השלימה את ההרחבה של אג"ח מסדרה ו' בהיקף של 200 מיליון שקל. בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של 423 מיליון שקל. בעקבות הביקושים, הגדילה החברה את סך הגיוס לכ-216 מיליון שקל. את ההנפקה הובילה כלל חיתום כשלצידה רוסאריו קפיטל, לידר הנפקות, לאומי פרטנר וברק קפיטל חיתום.

ההשלמה נעשתה למרות שהיום הודיעה סוכנות הדירוג מעלות כי היא מעניקה דירוג BBB ספקולטיבי להנפקת איגרות חוב בהיקף של עד 650 מיליון שקל של דסק"ש. הדירוג תקף בגין הנפקת איגרות חוב של סדרה ו', בדרך של הרחבת סדרה, יחד עם כתבי אופציה לסדרה א' וכתבי אופציה לסדרה ב', הניתנים למימוש לאיגרות חוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן