מכורים לסמארטפונים: כמה רחוק מוכנים אנשים ללכת כדי להפיג את השעמום?

לפי נתונים של גוגל, רוב משתמשי האנדרואיד בודקים את הטלפון שלהם לפחות 150 פעמים ביום. טכנולוגיה לבישה, כמו גוגל גלאס ושעונים חכמים על סוגיהם, עשויים בסופו של דבר לגרום לנו להסתכל בצג הטלפון שלנו פחות אבל הם מגדילים את מספר ההפרעות הדיגטיליות בהם אנו מתעסקים כל יום (כל היום?). המשתמשים הראשונים של הטכנולוגיה הלבישה הקיימת, מדווחים כי ידיהם "מזמזמות" כמעט לאורך כל היום. אז נכון שהטכנולוגיה הדיגיטלית הגדילה את כמות הגירויים הנפשיים שאנו חווים, אך מה לגבי האיכות?

מחקר חדש שהובל על ידי טימותי ווילסון, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת וירג'יניה, הגיע למסקנה מדהימה: אנו מרגישים חוסר נוחות כה גדול במצבים בהם אנו נשארים עם עצמנו ומחשבותינו, עד שרבים מאיתנו היו מוכנים להכאיב לעצמם, רק כדי להפיג את השעמום. 

המחקר התעמת עם אי הנוחות של האנשים לגבי התודעה שלהם. "לכל אחד מאיתנו מוח גדול, מלא בסיפורים ופנטזיות ולמרות זאת אנו לא נהנים ממנו כלל" אומר ווילסון. "באופן שאינו מפתיע במיוחד, לגברים קשה להתמודד עם תודעתם מאשר לנשים. במחקר, שאיפשר לאנשים שתי אופציות: לשבת ולא לעשות דבר, או לחשמל עצמם, 25% מהנשים חישמלו עצמן במהלך 15 דקות, לעומת 66% מכלל הגברים. גבר אחד חריג, אשר נתוניו הוסרו מהתוצאות הסופיות של המחקר, חישמל עצמו 190 פעמים במשך 15 דקות של אי עשייה". 

המחקר נועד לחקור את יכולתם של אנשים לחלום בהקיץ. האנשים שנבחרו למחקר היו מגוונים מבחינת גיל ושימוש באלקטרוניקה, כך שלא ניתן לקשר באופן ישיר את השימוש בסמארטפונים למסקנות המחקר. אך ווילסון מציין "לא היינו משתוקקים למכשירים האלו אם לא היינו זקוקים להסחות דעת. אבל המצב אליו הגענו, בו יש כל כך הרבה מכשירים זמינים, מונע מאיתנו ללמוד כיצד להתנתק".

לא יכולים להתנתק| צילום:shutterstock

אך ניתן להסיק מהמחקר מסקנה רחבה יותר, המעלה שאלות רבות בדבר מטרותיה של ההתקדמות הטכנולוגית בעולמינו. כוחה הגדול של הטכנולוגיה הוא הפשטה, אך היכולת שלנו לחשוב בצורה מופשטת מתערעת לחלוטין לנוכח החדירה הבלתי פוסקת של הטכנולוגיה הדיגיטלית לתהליכי החשיבה שלנו. לשימוש במכשירים ניידים בקרב ילדים צעירים יכולות להיות השלכות רציניות על יכולתם לבצע חישובים מהירים בכוחות עצמם. כיום, שימוש נרחב במדיה נפוץ הרבה יותר מאשר עיסוק בתהליכים קוגנטיבים מורכבים יותר. אז מה יהיה על ילדינו?

מפתח אפליקציות בשם קווין הולאש, החליט להתמודד עם המצב דווקא באמצעות המטרד עצמו ופיתח אפליקציה בשם 'Moment'. היא עוקבת אחר זמן השימוש היומי בטלפון ובאמצעותה ניתן להציב גבולות לשימוש ולשחזר את האיזון בחיינו. קווין מסביר "פיתחתי את האפליקציה הזו עבורי, מצאתי את עצמי מתעלם מבני המשפחה והחברים שלי לטובת האייפון. האייפון שיפר את חיי במספר דרכים ואני לוקח אותו לכל מקום אליו אני הולך, אך לעיתים אני משתמש בו יותר מדי ומרגיש איך העיניים והמוח שלי פשוט מתאבנים. לרוב אני משתמש באייפון כדי להפיג את השעמום, אבל אולי כדאי שלפעמים, במקום, אקח נשימה עמוקה ואסתכל קצת על העולם שמסביבי".

המצב הקיים בו אנשים ממדינות מפותחות בוחרים לתת לעצמם מכות חשמל במקום לשבת בשלווה ולהתוודע לתודעתם, הוא באמת מזעזע. אנו זקוקים כנראה ליותר מתזכורת שתזכיר לנו כמה אנו משתמשים בטכנולוגיה, על מנת שנשתמש בה באופן סלקטיבי יותר. אנו זקוקים לסיבות לטפח באופן פעיל את חשיבתנו והפעילות המנטלית שלנו. משחק שחמט, מישהו?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן