מכירות הדירות החדשות זינקו ב-26% ברבעון הראשון של השנה

המכירות של דירות חדשות בישראל זינקו ברבעון הראשון ב26%, כך עולה מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). בתקופה זו נמכרו 6,136 דירות חדשות, לעומת  4,874 דירות בלבד בחודשים ינואר-מרס 2012. מלאי הדירות החדשות למכירה צנח בכ-7% בשנה והגיע ל-20,350- דירות בלבד.

יצויין כי המכירות של דירות חדשות זינקו ברבעון הראשון בשיעור חד של 91% בת"א, 31% באזור הצפון, 67% במחוז חיפה ו-52% במחוז ירושלים.

המחסור בדירות הולך ומחריף, במיוחד בת"א, חיפה והצפון. על פי דוח הלמ"ס, מלאי הדירות החדשות בישראל יספיק ל-10 חודשים לכל היותר: 10 חודשים באזור הצפון, 10 חודשים באזור ת"א , 9 חודשים באזור המרכז, 8 חודשים בחיפה , 12 חודש בירושלים ובאזור הדרום.

נתוני הלמ"ס משקפים מצוקת דיור חריפה במדינת ישראל, ומעוררים דאגה רבה בלשכת רוה"מ והשרים הכלכליים. הם חוששים מהתייקרות חדה נוספת במחירי הדירות בישראל שזינקו כבר ב-81% ב-5.5 שנים.

החשש הוא מבועת נדלן מסוכנת: מחירי הדירות ימשיכו לזנק עקב ריבית המשכנתאות הנמוכה והירידה במלאי הדירות החדשות.

בנק ישראל מודאג מאד מנסיקת מחירי הדירות וקורא לממשלה להגביר את היצע הקרקעות לבניה ולהטיל מסים על משקיעים בשוק הדירות, כדי להגדיל את היצע הדירות למגורים, כולל מס של 25% על הכנסות משכר דירה, בדומה למס רווחי הון.

צילום: אהוד כהנים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן