“מכירת וואטסאפ לפייסבוק תהיה טעות אדירה מצד המייסדים”

לאחרונה ישנן שמועות רבות בנוגע להתעניינות של פייסבוק ברכישת וואטסאפ. לאפליקציית התקשורת המיידית וואטסאפ יש כיום כ-200-300 מיליון משתמשים. פירוש הדבר שהיא עקפה בהרבה את אינסטגרם וכעת מתקרבת למימדים של סקייפ.

פייסבוק כיום היא חברת אינטרנט שפעילותה ברשת הולכת ומתכווצת ועל מנת לשרוד עליה להיכנס עמוק יותר לשוק המובייל. מאחר ופעילות מובייל איננה טבעית עבור פייסבוק, היא חייבת להשתמש בכוח הכלכלי שלה על מנת לרכוש חברות הפועלות בשוק ובתקווה להגדיל באמצעותן את כוחה בתחום.

רכישתה האפשרית של וואטסאפ על ידי פייסבוק ממשיכה את הקו האסטרטגי הברור של הרשת החברתית. בדומה למה שעשתה החברה עם אינסטגרם, היא מספחת לעצמה את חברות הסטארט אפ שעלולות להפוך ל"פייסבוק הבא של עולם המובייל" ומכניסה אותם כחלק מפייסבוק עצמה.

אולם, בניגוד לאינסטגרם שעד היום עדיין לא מרוויחה כסף בכלל, וואטסאפ הצליחה להציג מודל עסקי מצליח שמניב רווחים מרשימים. המודל של החברה אינו מבוסס על מודעות פרסום כי אם על גבייה של סכום פעוט של 99 סנט על כל הורדה של האפליקציה. עם כ-10 הודעות וואטסאפ שנשלחות ביום, לא פלא שהרעיון לקנות את האפליקציה קוסם למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג.
עם זאת, למרות שמכירת האפליקציה לרשת החברתית הגדולה בעולם עשויה להפוך את מייסדיה יאן קום ובריאן אקטון לעשירים מאוד, זו עלולה להיות הטעות הגדולה ביותר של חייהם ואלו הן הסיבות לכך:

1. לא כדאי לוותר על כוחה של החדשנות – עם מכירת וואטסאפ יצטרפו קום ואקטון לרשימה מכובדת של מיליארדרי סארט אפ כמו מייסדי יוטיוב צ'אד הארלי וסטיב צ'ן, שמכרו את החברה לגוגל תמורת 1.6 מיליארד דולר או מייסד אינסטגרם קוין סיסטרום שמכר לפייסבוק תמורת מיליארד דולר לפני שבעה חודשים בלבד. אולם למרות שברמה האישית הם הרוויחו מהעסקה, נראה שאם היו ממשיכים את דרכם העצמאית, הם היו עשויים להיות היום הבעלים של שתיים מהחברות החדשניות והחזקות ביותר בתחום האינטרנט, תואר שאולי לא כדאי לוותר עליו בכזאת קלות. אם קום ואקטון ימכרו היום את וואטסאפ לפייסבוק הם יראו מה היה קורה אם צוקרברג היה מוכר את פייסבוק ליאהו ב-2006.

2. אדם מסוגל להפיק רק הברקה עסקית אחת במשך כל חייו – כמעט כל היזמים הטכנולוגים לא מצליחים להבין את חשיבותם של מזל ותזמון נכון להצלחה העסקית שלהם. עבור יזמי עמק הסיליקון, פעמם רבות ההצלחה מגיעה בקלות רבה מדי ולאחר מכן הם מתקשים לשחזר אותה בסטארט אפ הבא. ההיסטוריה של תחום הטכנולוגיה מראה לנו שגם גאונים כמו הארלי וצ'ן, בדומה לשון פארקר מייסד נאפסטר קרוב לוודאי שלא יצליחו לשחזר את הצלחתם וככל הנראה לא נשמע מהם שוב.

3. השקעה איננה ערובה להצלחה – אמנם אחרי שהצליח יזם היי טק להוציא לשוק מוצר חדשני ויצר לעצמו מוניטין של חלוץ בתחום, ככל הנראה לא תהיה לו בעיה לגייס את השקעתן של קרנות הון סיכון עבור הפרויקט הבא שלו, אך זו אינה סיבה מספיק טובה לוותר על המוצר שהביאו עד הלום. יתרה מכך, בעוד שעבור יזם בשנות ה-20 מדובר באתגר שעשוי להגביר אצלו את הרעב ליצירת הדבר הגדול הבא, הרי שמייסדי וואטסאפ הן בני 36 ו-40 ונחשבים לקשישים בתחום ההיי טק, מה שהופך אותם לפחות אטרקטיבים בשוק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן