“מכירת מאגרי כריש ותנין במצב הקיים תעצור את התחרות המתוכננת וספק רב אם תצא לפועל”

השבוע הציגה המדינה את עיקרי התוכנית לפירוק מונופול הגז בישראל. על פי התוכנית דלק תמכור אחזקותיה בתמר ואילו נובל תמכור את מכסת הגז שלה המיועדת לשוק המקומי. כך יכנס לשוק המקומי ספק נוסף והתחרות תגדל. כמו כן, המדינה מחייבת את יצחק תשובה למכור את שני המאגרים הקטנים "כריש" ו"תנין" לידי שחקן אחר תוך כשנה. 

בעוד המדינה מתייחסת אל מכירת מאגרי "תנין" ו"כריש" כעובדה מוגמרת, מומחים בעלי עבר עשיר בענף מסבירים כי כלל לא מדובר במהלך פשוט. בכדי שיצליח תשובה למכור את המאגרים הקטנים, הם מסבירים, חייבת המדינה להשלים את הצעדים בהסדרת התחרות בענף הגז הטבעי בשני מישורים נוספים. אם לא יבוצעו המהלכים המאגרים כלל לא יהיו אטרקטיביים למכירה, ולכן מכירתם תוך שנה אינה אפשרית בגבולות ההיגיון. 

קידוח תמר | צילום: יח"צ

הצעד הראשון בו תצטרך המדינה לנקוט הינו מתן אפשרות רגולטורית ברורה לייצא עפ"י ההסדר למאגרים קטנים, עד 75% מהמאגר .

הצעד השני הינו הכנת תשתיות מתאימות הכוללות מתקן קליטת הגז על החוף וחיבור למערכת ההולכה הארצית .יש צורך ברשות ברורה ובלתי מותנית להתחבר לצינור שיונח ממאגר לוויתן לחוף תוך הנחה כי המדינה תחייב את בעלי ליוויתן להניח צינור הולכה מהמאגר לחוף. יש לצפות כי החברות, דלק ונובל, יחויבו ויתחייבו להניח צינור שכזה במהירות המקסימאלית כך שתתאפשר תחרות באופן מיידי וברמה הפרקטית.

ביצוע צעדים אלו יאפשרו מכירת המאגרים ,יבטיחו יתירות בהזרמת הגז לארץ ויספקו ביטחון ואלטרנטיבה ריאלית לאספקת הגז למדינה במקרה של תקלה ו/או פעולת טרור. ללא מתן אפשריות אלו לא ניתן יהיה לעניין גורמים מחוץ לישראל לרכוש את מאגרים אלו וממלא המהלך המתוכנן לא יאפשר תחרות במשק הגז .

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן