מכנס ה-BIO העולמי: 10 עובדות על תחליפי דלקים פטרו כימיים

להפטר מהתלות שלנו בדלקי מאובנים הוא רעיון מושך, אך האם הדבר יכול להיעשות? פרספקטיבה מעניינת מאוד בנוגע לכך סיפק קונגרס ה-BIO העולמי לשנת 2016 שעסק בביולוגיה תעשייתית והתקיים בסן דייגו בסוף השבוע. מרשמי הכנס נראה כי הטענה נכונה למדי בכל הנוגע למוצרים שאנו מפיקים כיום מדלקים כאלו, כמו מוצרי פלסטיק, צבעים, ציפויים, מוצרי טקסטיל שונים כמו גם מספר סוגי אנטיביוטיקה, חומרי טעם ובשמים. השינוי בוודאי לא ייעשה בין לילה, אבל זה דבר שנמצא בתהליך, המונע מכלכלה רציונלית ומדע שמתפתחים בקצב מהיר ביותר.

אמנם קשה לדמיין זאת בתקופה שבה מחירי הנפט הגולמי והגז הטבעי נמצאים בשפל היסטורי, אבל יום אחד דלקי המאובנים יתכלו. זמן רב לפני שזה יקרה, רצוי מאוד שתחול הפחתה בפליטת גזי החממה. אסטרטגיה הגיונית אחת היא למצוא דרך לספק את צרכינו בכימיקלים ובדלקים ממקורות מתחדשים, כמו עצים, אצות, יבולי שדה ופסולת, שכיום רחוקה מלהיות מנוצלת עד תום. על כך נסב כנס ה-BIO הנדון. נכחו שם למעלה מ-1,000 משתתפים שהגיעו מ-50 מדינות, אשר ייצגו חברות קטנות וגדולות, אוניברסיטאות, עמותות וישויות ממשלתיות. באופן כללי, נוצר שם קשר מעודד בין המדעים המובילים בעולם, תשומת לב רואיה לבטיחות, וקפיטליזם אתי ופרקטי – כולם משולבים יחד לכדי אידיאליזם כנה ואופטימיות בנוגע למה שניתן לעשות.

Fotolia :יום אחד דלקי המאובנים יאזלו, ועד אז כדאי שנעלה על דרך חדשה | צילום

10 עובדות אודות תחליפי דלקי מאובנים

1. המאמצים הם באמת חובקי עולם, ופעילות מצוינת בתחום נעשית בנקודות רבות מאוד ברחבי הכדור.

2. לאחרונה חלו התפתחויות עצומות בתחומי הנדסה גנטית וסינתזה של רצפי DNA. כתוצאה מכך – שלב המחקר הוא כבר לא המכשלה שניצבת בפני רעיונות רבים מאוד.

3. לא מדובר רק בביוטכנולוגיה, ישנן גם מספר גישות כימיות לחלוטין שעשויות להגשים חלק מהמטרות של המרת הדלקים.

4. ההבטחה לטווח הקרוב יותר היא בתחומים אחרים מאשר דלקים לתחבורה, שהם אלו שהושפעו יותר מכל ממחירי הנפט הנמוכים ולעתים הם מסובכים יותר בגלל הטרייד אוף שבין מחירי המזון והדלק.

5. חברות שמשתמשות בכימיקלים הללו לא ישלמו בהכרח יותר עבור חומרים על בסיס ביולוגי. יחד עם זאת, אם יש להם יתרונות פונקציונליים אזי שחומרים ביולוגיים, שיקרים אך במעט, יכולים להחליף את אלו הפטרו-כימיים. במקרים מסוימים, החומרים הביולוגיים יכולים להיות אפילו מעט יותר זולים.

6. חומרי הגלם נעים בין תירס לעץ, אצות, פסולת עירונית מוצקה, שמן בישול משומש או מוצרי לוואי של תעשיות המזון והתעשייה הביולוגית. גז מתאן למשל יכול להיות גם הוא חומר גלם טוב.

7. על פי רוב הכי הגיוני "לרכב" על מערכות קיימות לשם ייצור ואיסוף חומרי הגלם הללו במקום לנסות לפתח מערכות שלמות באופן ייעודי.

8. מספר החלטות מדיניות ממשלתיות (חוקי מס, מכסות, דרישות למיזוגים…) עודדו את התעשייה הזו, אבל לרוב הן מייצרות הפרעות, הרס או אנומליות במסחר שבאופן כללי – לא מועילות במיוחד.

9. לאחר שנים של מאמצים, מערכות המבוססות על אצות מסוגים שונים הופכות ליותר ויותר שימושיות, אולי לא כל כך כחומרי דלק טבעיים, אלא כחומרים כימיים בעלי ערך גבוה יותר שמקורם מן החי.

10. משטר הרגולציה העולמי הנוגע לטכנולוגיות של תעשייה ביולוגית הוא אינו חסר ודאות ונעדר הרמוניה בינלאומית, אבל באופן כללי הוא רציונלי יותר, בעל עיתוי נכון יותר וצפוי יותר מאשר זה הנוגע ליבולים מהונדסים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן