מכסת יצוא הגז תופחת ל-40%: "נמלא את הקופה במיליארדי שקלים"

הממשלה הודיעה על הפחתת מכסת יצוא הגז הטבעי מהמאגרים מ-53% ל-40%. על פי ההחלטה, 60% מהגז יועבר לשימוש המשק הישראלי. מדובר ב-540 BCM גז שיהיה ברשות ישראל ב-25 השנים הבאות, כך הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת של ראש הממשלה, שר האוצר ושר האנרגיה אמר נתניהו: "אנחנו לא רוצים להידמות למדינות שהתמהמהו ונשארו בלי גז. במקום שיישאר באדמה – רוצים להפיק גז ולמלא את קופת המדינה במיליארדים כדי לטפל בצרכים התקציביים של המדינה. חייבים להמשיך את הצמיחה. צריך מנועי צמיחה. הגז הוא מנוע צמיחה".

עוד אמר נתניהו: "כמות הגז הזו תספק את הצרכים שלנו ל-25 השנים הבאות. מדובר בהחלטה שמאזנת בין הצורך להבטיח מקור אנרגיה זמין וזול לשימוש אזרחים ישראל והצורך לייצא גז שממנו צפיק המדינה רווחים שיושקעו לרווחתם ולבטחונם של האזרחים. במשך 20 שנה אנו צפויים לקבל 60 מיליארד דולר".

באירוע אמר סילבן שלום: "להחלטה יש השפעה ישירה על אזרחי ישראל ועל המשק. חוסן לאומי פירושו חוסן בטחוני אבל גם כלכלי וחברתי. לאחר תקופת עיון מעמיק יחד עם כל חברי ועדת צמח וכל הגורמים שעסקו בדבר, הגענו למסקנות הנכונות". 

לטענת שלום, "ההחלטות צריכות להיות כאלה שימריצו את השוק ויעודדו את המשקיעים. במסגרת החלטות אלה חייבנו את החברות והיזמים לשלם ללא דיחוי את התמלוגים למדינות".

עוד אמר שר האנרגיה: "הגדלת היקף הגז למשק היא חשובה מאין כמותה. הסיבה לכך היא הרצון להגדיל את מספר השנים שיהיה לנו בטחון אנרגטי. זה יאפשר לנו לבחון בעתיד את הדברים בצורה שקולה יותר. בנוסף, העובדה שהתגלו שני קידוחים יבשים השפיעה". 

"הגדלת כמות הגז תאפשר לפתח תחבורה מבוססת גז ותעשייה עתירת גז. היום חיברנו מפעל באופקים לרשת הגז, מה שחוסך לו מיליון וחצי שקל לחודש". לדברי שלום, הדבר יאפשר למדינה להנות מהוזלות של עלויות האנרגיה וזה יוזיל את המחירים של החברות ויאפשר לחברות האנרגיה להתמודד טוב יותר עם התחרות בעולם.

עבור האזרחים מדובר לטענת שלום "בהוזלת יוקר המחיה בישראל. מדובר בהוזלת מסים עתידית, הורדת החוב הלאומי, את הוצאות הבריאות, החינוך ועוד". 

גם שר האוצר יאיר לפיד בירך על ההחלטה. "הגז הוא לא פחות מנס שקרה למדינה. אנחנו צריכים לדאוג שהנס לא ישתלט עלינו. מדינות רבות סבלו מהמחלה ההולנדית בעקבות תגליות גז". 

בנוסף אמר לפיד כי גם הייצוא יתרום למדינה. "אין מספיק שחקנים בשוק הגז. העובדה שישראל מייצאת יאפשר לחברות להתמודד עם התחרות בשוק". 

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר תמך בדבריהם של ראש הממשלה והשרים ואמר: "נמצא מספיק גז במים הטריטוריאלים של ישראל לספק אנרגיה לעשרות שנים. יש הרבה אי ודאות ביחס למה יהיה הביקוש לגז אצלנו בשנים הבאות אך הנתונים שהביאה ועדת צמח נראים לנו סבירים". 

עוד אמר פישר: "לווייתן הוא אחד המאגרים הגדולים שהתגלו בשנים האחרונות. המדינה צריכה לפתח את לוייתן ולהמשיך לחפש מאגרי גז נוספים. לשם כך דרושה טכנולוגיה מתקדמת שאין לנו, לכן אנחנו צריכים לשכנע חברות זרות לבוא ולחפש פה גז". 

"בשל חוסר הוודאות לכמות הגז העתידית, כדאי להפוך את הנכסים שיש לנו לכסף. ברור שאנחנו צריכים לפתח גם את היכולת שלנו לייצא גז. אנחנו מעוניינים בקידום התחרות בשוק הזה. צריך להגיע לאיזון. החברות הזרות רוצות לבוא לכאן ואנחנו רוצים אותן כאן". פישר כינה את ההחלטה "רצינית ומקצועית" ואמר כי הבנק עומד מאחוריה. 

בשבוע שעבר סיכמו נתניהו, לפיד ושלום על הפחתת מכסת היצוא של הגז הטבעי מהמאגרים. על פי ההחלטה, הכמות שתותר ליצוא תהיה נמוכה מ-53% עליהם המליצה ועדת צמח, אשר בחנה את הנושא. ההחלטה מגיעה על רקע מסע לחצים מכל הכיוונים על מקבלי ההחלטות. מחד, מבקשות חברות הגז להגדיל את נפח הייצוא, ומנגד קמו ארגונים חברתיים שטענו כי יש להגדיל את הכמות שתיוותר לצרכי המשק הישראלי.

נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

הפחתת יצוא הגז זוכה לתמיכה גם מהמועצה הלאומית לכלכלה, אם כי במועצה מזהירים כי ההכנסות למדינה מהמאגרים לא יהיו גדולות כפי שמצפים. אתמול התייחס סגן יו"ר המועצה מוריס דופרמן לסוגיית ייצוא הגז ואמר: "הכנסות המדינה ממיסים לא ישנו את המשק הישראלי מקצה לקצה. זה הרבה מאוד כסף במונחי מדינת ישראל, אבל זה לא עד כדי כך דרמטי".

לדברי דופרמן, "זו בהחלט הזדמנות לשפר את מצבנו הגיאופוליטי, אבל כנראה שגם זה לא יהפוך אותנו לחביבי המזרח התיכון. בין השאר, מכיוון המדינות שלידינו לא צריכות הרבה גז".

דופרמן סבור כי על מדינת ישראל לייצא את הגז מן המאגרים מכיוון שזה ימקסם את הכנסות המדינה מהם. הוא השווה את המאגרים לפרדס תפוזים ואמר: "תושבי מדינת ישראל אוהבים תפוזים ולכן אסור לכם לייצא תפוזים. פתאום יקומו מפעלים שייצרו מיץ תפוזים, וייצאו אותו, וההכנסות יהיו יותר נמוכות למדינה מאשר אם היא היתה מאפשרת ייצוא תפוזים".

ועדת צמח הוקמה בתקופת הממשלה הקודמת ופרסמה את מסקנותיה בספטמבר 2012, לפיהן יש לייצא 53% ממאגרי הגז הטבעי שנמצאו בישראל. מסקנות הועדה משכו ביקורת ציבורית רבה על כמות הגז המיוצאת ובתקופה האחרונה התקיים מאבק ציבורי רחב על שינוי המלצות הועדה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן