Forbes Israel Logo

“מכרתי את הפרטיות של משתמשי וואטסאפ בתמורה לרווח גדול יותר”

בריאן אקטון, 46, השותף המייסד של וואטסאפ, יושב בבית הקפה של מלון הפור סיזנס הנוצץ בפאלו אלטו, קליפורניה. הדרך היחידה לנחש שהוא שווה 3.6 מיליארד דולר היא אולי הטיפ שהשאיר על הקפה שלו, 20 דולר. עם מבנה מוצק, טישירט מאירוע חברה של וואטסאפ וכובע מצחייה, הוא נחוש להימנע מכלוב הזהב של ההון ולבצע את השליחויות שלו בעצמו, כולל לקחת את המיני־ואן שלו למוסך מוקדם יותר באותו בוקר. הודעת סמס בדיוק מגיעה מסוכנות ההונדה שלו, "התשלום התקבל". הוא מראה לי את ההודעה. 

הכתבה מופיעה בגיליון אוקטובר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

"זה מה שרציתי שאנשים יעשו עם וואטסאפ", הוא אומר על שירות המסרים הגדול ביותר בעולם, שמשמש 1.5 מיליארד בני אדם ומעניק שירות העברת הודעות מוצפנות, ללא פרסומות, בבסיסו. "זה היה אינפורמטיבי ושימושי".

בריאן אקטון. החליט שלא להילחם | צילום: Patrick T. Fallon/Bloomberg via Getty Images

השימוש בזמן עבר תלוי באוויר. לפני למעלה מארבע שנים אקטון ושותפו יאן קום מכרו לפייסבוק את וואטסאפ, חברה עם הכנסות זניחות כמעט, תמורת 22 מיליארד דולר, אחת הרכישות המדהימות ביותר של המאה האחרונה. לפני עשרה חודשים הוא עזב את פייסבוק ואמר שהוא רוצה להתמקד בעשייה ללא מטרות רווח. ואז, במרץ האחרון, כשפרטים לגבי שערוריית קיימברידג' אנליטיקה התחילו לדלוף, הוא פרסם ציוץ בטוויטר שהפך מיד לוויראלי והימם את מעסיקיו לשעבר, שהפכו אותו למולטי־מיליארדר: "הגיע הזמן. #DeleteFacebook". בלי הסברים. הוא לא פרסם שום ציוץ מאז.

עכשיו הוא מדבר בפומבי בפעם הראשונה. בעקבות לחץ שהגיע ממארק צוקרברג ושריל סנדברג, למצוא דרך לייצר כסף מוואטסאפ, הוא מצא את עצמו נלחם בפייסבוק, שפקפקה במערכת ההצפנה שהוא סייע בפיתוחה, והניחה יסודות ליצור מודעות מטורגטות ולאפשר הודעות שיווקיות. אקטון עזב את פייסבוק שנה לפני שסט המניות האחרון שהגיע לו ממנה היה אמור לעבור לבעלותו המלאה. "זה היה כאילו, בסדר, טוב, אתם רוצים לעשות את הדברים האלה שאני לא רוצה לעשות", אומר אקטון.

למכור את התינוק

זאת היתה כנראה ההתעקשות המוסרית היקרה ביותר בהיסטוריה. אקטון עשה צילום מסך למחיר המניה כשיצא מהדלת – ההחלטה הזאת עלתה לו 850 מיליון דולר.
הוא פועל עכשיו לפי קוד מוסרי דומה. ניכר בבירור כי אקטון לא נהנה מאור הזרקורים שיתלווה לריאיון הזה, והוא ממהר להדגיש ש"פייסבוק הם לא הרעים" ("אני חושב עליהם פשוט בתור אנשי עסקים טובים מאוד"). אבל הוא שילם מחיר גבוה על הזכות לומר את אשר על ליבו. "כחלק מההסכם שהוצע בסוף הנהלת פייסבוק ניסתה להכניס סעיף של הסכם סודיות", אומר אקטון. "זאת אחת הסיבות לכך שקיבלתי סוג של רגליים קרות כשניסיתי להגיע איתם לפשרה כלשהי".

פייסבוק היא כנראה החברה המבוקרת ביותר על פני כדור הארץ ובמקביל, היא שומרת על הדימוי שלה ועל המידע הפנימי שלה בנחישות קרמלינית. "הודות למאמצים העיקשים של הצוות, שנחוש לפתח מאפיינים בעלי ערך, וואטסאפ עכשיו היא חלק משמעותי בחייהם של למעלה ממיליארד בני אדם, ואנחנו נרגשים לגבי האפשרויות שצופן העתיד", נמסר מדוברות פייסבוק. סוג כזה של תשובות מסתיר מאחוריו את הנושאים שהניעו את מייסדי אינסטגרם להתפטר בפתאומיות. קווין סיסטרום ומייק קריגר, על פי הדיווחים, נכוו בפייסבוק ומידו הכבדה של צוקרברג עצמו. הדיווחים של אקטון לגבי מה שהתרחש בוואטסאפ – והתוכניות של פייסבוק לגבי האפליקציה – מספקים הצצה נדירה, ברמת המייסד, לחברה שהיא בעת ובעונה אחת הארגון שמציב רף גלובלי לסטנדרטים של פרטיות, שומרת הסף של העובדות, וגם מתרחקת בהדרגה מהשורשים היזמיים שלה.

זה גם סיפור על יזם אידיאליסטי, שכולם יכולים להזדהות איתו: מה קורה כשאתה בונה משהו מדהים, ואז מגיע מישהו עם תוכניות שונות מאוד לגבי התינוק שלך? "בסופו של יום, מכרתי את החברה שלי", אומר אקטון. "מכרתי את הפרטיות של המשתמשים שלי בתמורה לרווח גדול יותר. קיבלתי החלטה ועשיתי פשרה, ועם זה אני צריך לחיות כל יום".

שידוך תמוה

למרות מיליארדי הדולרים שהחליפו ביניהם ידיים, אקטון וצוקרברג מעולם לא הפכו לחברים. "אני לא יכול לספר לך הרבה על הבחור", הוא אומר. באחת מתריסר הפגישות שלהם צוקרברג ניפץ לאקטון את האשליה הרומנטית ואמר לו שוואטסאפ, ששמרה על מידה מסוימת של אוטונומיות ביקום של פייסבוק ואפילו המשיכה לפעול במשך תקופה מהמשרדים המקוריים שלה, היא "קבוצת מוצרים עבורו, כמו אינסטגרם".

אז אקטון לא ידע למה לצפות כשצוקרברג הזמין אותו למשרדו בספטמבר האחרון, בערך בתקופה שבה אקטון הודיע לפייסבוק שהוא מתכנן לעזוב. לאקטון ולקום יש סעיף בחוזה שלהם, שמאפשר להם לקבל את כל המניות שלהם, שחולקו לארבע שנים, אם פייסבוק תתחיל "ליישם יוזמות של מוניטיזציה" ללא הסכמתם.

מבחינת אקטון, זה היה סעיף פשוט למימוש. השידוך פייסבוק־וואטסאפ הרים גבות מההתחלה. לפייסבוק יש אחת מרשתות הפרסום הגדולות בעולם: קום ואקטון שונאים מודעות. הערך המוסף של פייסבוק למפרסמים שלה הוא הכמות האינסופית של המידע שיש לה על המשתמשים שלה: המייסדים של וואטסאפ הם קנאי פרטיות, שמאמינים שקוד ההצפנה הנערץ שלהם היה חלק משמעותי מהצמיחה הגלובלית חסרת התקדים של החברה שהקימו.

הדיסוננס הזה תסכל את צוקרברג. פייסבוק, אומר אקטון, החליטה לנסות שתי דרכים להפיק כסף מוואטסאפ. הראשונה, להציג מודעות מטורגטות כפיצ'ר חדש של וואטסאפ. אקטון הרגיש שהמהלך הזה פוגע בקשר החברתי של המשתמשים שלו. "פרסום מטורגט מבאס אותי", הוא אומר. המוטו שלו בוואטסאפ היה "בלי מודעות, בלי משחקים, בלי גימיקים" – ניגוד ישיר לחברת האם, שמפיקה 98% מהרווחים שלה מפרסום. מוטו נוסף היה "קח את הזמן לעשות את זה כמו שצריך", ניגוד מובהק ל"פעל מהר ושבור דברים".

פייסבוק גם רצתה למכור כלים שיאפשרו לעסקים לשוחח עם משתמשי וואטסאפ. ברגע שהעסקים הביעו התעניינות, פייסבוק קיוותה למכור להם גם כלים אנליטיים. האתגר היה ההצפנה האטומה לעילא של וואטסאפ, שמנעה הן מוואטסאפ והן מפייסבוק את קריאת ההודעות הנשלחות. פייסבוק אולי לא התכוונה לפצח את הקוד, אומר אקטון, אבל המנהלים שלה עדיין חקרו ו"גיששו" אחר דרכים להציע תובנות עסקיות לגבי משתמשי וואטסאפ, גם בסביבה המוצפנת.

בלי קרב

התוכניות של פייסבוק לוטות עדיין באפלה. בעוד סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, נשאלה על ידי המחוקק האמריקאי בתחילת ספטמבר האם וואטסאפ עדיין מוצפנת מקצה לקצה, היא התחמקה ממתן תשובה חיובית או שלילית ואמרה, "אנחנו מאמינים גדולים בהצפנה". דובר מטעם וואטסאפ אישר שהאפליקציה תתחיל להציג מודעות בסטטוסים שלה החל בשנה הבאה, אבל הוסיף שיותר עסקים יתחילו לשוחח עם לקוחות בפלטפורמה. "ההודעות יישארו מוצפנות מקצה לקצה. אין תוכניות לשנות את זה".

צוקרברג ונשיא האיחוד האירופי אנטוניו טאג'אני. פייסבוק רימתה או "התבלבלה"? | צילום: shutterstock

אקטון, מבחינתו, הציע לעשות מוניטיזציה לוואטסאפ באמצעות מודל של תשלום מהמשתמשים. למשל, לגבות עשירית פני אחרי כמות מוגדרת וגדולה של הודעות בחינם. "אתה בונה את זה פעם אחת, וזה רץ בכל מקום, בכל מדינה", אומר אקטון. "אתה לא צריך צוות מכירות מתוחכם. זה עסק פשוט מאוד".

התוכנית של אקטון נגדעה על ידי סנדברג. "המילים שלה היו, 'זה לא סקלבילי'".
"התקשרתי אליה פעם אחת", אומר אקטון, שהרגיש שאולי אפשר לשחק פה על תאוות בצע. "הייתי בקטע של, 'לא, את לא מתכוונת שאי אפשר להצמיח את זה. את מתכוונת שזה לא יעשה כסף באותה מידה כמו…', והיא פשוט התחילה להתפלפל שם קצת ולמרוח אותי. אני חושב שהבהרתי את הנקודה שלי… הם אנשי עסקים, הם אנשי עסקים טובים. הם פשוט מייצגים מערכת של מנהגים, עקרונות ואתיקה עסקית לצד מדיניות, שאני לא בהכרח מסכים איתן".

כשאקטון הגיע למשרד של צוקרברג, עורך הדין של פייסבוק כבר היה שם. אקטון הבהיר שאי ההסכמה – פייסבוק רצתה לעשות כסף באמצעות מודעות, והוא רצה לעשות כסף ממשתמשים כבדים – פירושה שהוא יכול לקבל את כל הקצאת המניות שלו. הצוות המשפטי של פייסבוק לא קיבל את הטענה וטען מנגד, שוואטסאפ רק בוחנת את האפשרויות של יוזמות המוניטיזציה ולא "מיישמת" אותן. לצוקרברג, מצדו, היה מסר פשוט: "הוא אמר משהו כמו 'זאת כנראה הפעם האחרונה שאתה אי פעם מדבר איתי'".
במקום להתחמש בעורכי דין או להתפשר במקום טוב באמצע, אקטון החליט לא להילחם. "בסופו של יום מכרתי את החברה שלי", הוא אומר. "מכרתי את העקרונות שלי. אני מכיר בזה".

סוף שבוע חלומי

המצפן המוסרי של אקטון או אולי התמימות שלו – בהינתן התגמול שהוא היה אמור לקבל מתג המחיר של 22 מיליארד דולר – הוחדר בו בבית שבו גדל. סבתא שלו הקימה מועדון גולף במישיגן. אמא שלו הקימה עסק לתובלה ב־1985 ולימדה אותו לשאת באחריות כבעלים של עסק ברצינות רבה. "היא לא היתה מצליחה לישון בלילה בגלל משכורות", סיפר אקטון לפורבס קצת לפני המכירה לפייסבוק.

אקטון סיים את התואר הראשון שלו במדעי המחשב בסטנפורד והפך לאחד העובדים הראשונים של יאהו ב־1996, מה שהניב לו מיליוני דולרים. הנכס הגדול ביותר שלו מהתקופה ביאהו: החברות עם קום, מהגר אוקראיני שאליו חבר על בסיס גישתם הרצינית לחיים. "שנינו חנונים, בחורים גיקים", נזכר אקטון בריאיון קודם. "יצאנו לסקי ביחד, שיחקנו אולטימייט פריזבי ביחד, כדורגל".

אקטון עזב את יאהו ב־2007 כדי לטייל קצת לפני שיחזור לסיליקון ואלי להתראיין לפייסבוק, מכל המקומות. אבל זה לא הסתדר, אז הוא הצטרף לסטארט־אפ הניסיוני של קום, וואטסאפ, תוך שהוא משכנע קומץ קולגות לשעבר מיאהו לממן את שלב הסיד. הוא לקח לעצמו סטטוס של שותף מייסד והגיע להחזקה של כ־20% בחברה. הם ניהלו את העסק באופן שהתאים להם, על בסיס מזומן, עם דגש אובססיבי לאיכות של התשתית שלהם. "כל הודעה היא כמו הבן הבכור שלך", נהג אקטון לומר.

מארק צוקרברג פנה לקום לראשונה באמצעות אימייל באפריל 2012. המייל התגבש לכדי ארוחת צהריים בבייקרי הגרמני של אסתר בלוס אלטוס. קום הראה את המייל לאקטון, שעודד אותו ללכת. "לא חיפשנו למכור את החברה", נזכר אקטון היום. "לא היתה לנו תוכנית לאקזיט".

אבל שני דברים הציתו את ההצעה הדמיונית של צוקרברג ב־2014. הראשון היה ששמע שהמייסדים של וואטסאפ הוזמנו למשרדים של גוגל במאונטן וויו לפגישות, והוא לא רצה להפסיד אותם למתחרים. השני היה מסמך שניתח את השווי של וואטסאפ. המסמך נכתב על ידי מייקל גריימס ממורגן סטנלי, ומישהו הראה אותו לצוות העסקאות בפייסבוק ובגוגל.

עסקת האינטרנט הגדולה ביותר זה עשור נוהלה במהירות בסוף השבוע של הוולנטיינ'ס, במשרדי עורכי הדין של וואטסאפ. לא היה זמן לבחון את הפרטים הקטנים, למשל את הסעיף לגבי מוניטיזציה. "זה היה רק אני ויאן, ואמרנו שאנחנו לא רוצים להכניס מודעות למוצר", אומר אקטון. הוא זוכר שצוקרברג הביע "תמיכה" בתוכניות של וואטסאפ לקדם את ההצפנה מקצה לקצה, ואפילו חשב שזה יכול לחסום ניסיונות לקצור מידע על משתמשים.

לא היה קל לפקפק בכוונות האמיתיות של צוקרברג, כשההצעה שלו תפחה ל־22 מיליארד דולר. "הוא הגיע עם סכום גדול של כסף והציע לנו הצעה שאי אפשר לסרב לה", אומר אקטון. המייסד של פייסבוק הבטיח לקום מקום בדירקטוריון, החניף למייסדים ולפי מקור שהשתתף בדיונים, אמר להם שיופעלו עליהם "אפס לחצים" לגבי מוניטיזציה בחמש השנים הראשונות.
אבל פייסבוק, כך התברר, רצתה להתקדם הרבה יותר מהר.

טעות תמימה?

סימני האזהרה הופיעו לפני שהעסקה נחתמה באותו נובמבר. העסקה נדרשה לאישור הנציגים האירופאים המחמירים, ופייסבוק הכינה את אקטון לקראת מפגש עם כתריסר נציגים של ועדת התחרות של האיחוד האירופי בשיחת וידאו. "תדרכו אותי להסביר שיהיה קשה ממש לאחד או למזג את המידע בין שתי המערכות", אומר אקטון. הוא אמר את זה לרגולטורים והוסיף, שלו ולקום אין שום רצון לעשות משהו כזה.

מאוחר יותר, במקום אחר בפייסבוק, הוא גילה שקיימות "תוכניות וטכנולוגיות למזג מידע". ובאופן ספציפי, פייסבוק יכולה להשתמש ברצף המספרים 128 ביט, שניתן לכל מכשיר טלפון, כסוג של גשר בין החשבונות. שיטה נוספת היתה התאמה בין מספרי טלפון או זיהוי חשבונות פייסבוק באמצעות מספרי טלפון והתאמתם לחשבונות וואטסאפ שמשויכים לאותו מספר.

בתום 18 חודשים בלבד טופס חדש של תנאי השימוש בוואטסאפ חיבר בין החשבונות וגרם לאקטון להיראות כמו שקרן. "אני חושב שכולם הימרו, כי הם חשבו שהאיחוד האירופי שכח נתח נכבד ממה שאמרנו לו, כי חלף מספיק זמן".

לא היה להם כל כך הרבה מזל: פייסבוק נדרשה לשלם קנס של 122 מיליון דולר על כך שמסרה "מידע מטעה או לא מדויק" לאיחוד האירופי. זאת העלות של עשיית עסקים, מכיוון שהעסקה נחתמה, וחיבורים כאלה ממשיכים גם היום (על אף שעדיין לא באירופה). "הטעויות שביצענו בהגשה ב־2014 לא היו מכוונות", אומר דובר מטעם פייסבוק. "מכעיס אותי אפילו לחשוב על זה", אומר אקטון.

סנדברג. "זה לא סקלבילי" | צילום: shutterstock

החיבור בין החשבונות החופפים היה הצעד הראשון לעבר מציאת דרכים לעשות כסף מוואטסאפ. העדכון בתנאי השימוש הכין את הקרקע לאופן שבו וואטסאפ יכולה לעשות כסף. במהלך הדיונים לגבי השינויים האלה, פייסבוק חיפשה "זכויות רחבות יותר" למידע המשתמשים של וואטסאפ, אומר אקטון, אבל המייסדים של וואטסאפ הדפו בחזרה, עד שהגיעו לפשרה עם הנהלת פייסבוק. הסעיף לגבי ההימנעות מפרסומות יישאר בעינו, אבל פייסבוק עדיין תחבר בין החשבונות ותציג הצעות לחברויות בפייסבוק ותציע לשותפים המפרסמים שלה מטרות טובות יותר, מטורגטות טוב יותר, למודעות בפייסבוק. וואטסאפ תהיה הקלט, ופייסבוק תהיה הפלט.

אקטון וקום השקיעו שעות בניסיונות לסייע לנסח מחדש את תנאי השימוש, אך נתקעו בפסקאות שהתייחסו להודעות מעסקים. "נהיינו אובססיביים לשתי הפסקאות האלה", נזכר אקטון. כאן הם הפסידו בקרב נגד מודל המודעות, כשעורך דין יעץ להם לכלול אישור ל"שיווק מוצרים", כך שאם עסק ישתמש בוואטסאפ למטרות שיווקיות, וואטסאפ לא יהיו אחראים מבחינה משפטית.

נגמר הזמן

מייסדי וואטסאפ עשו כל שביכולתם לעכב את תוכניות המוניטיזציה של פייסבוק. במהלך רוב 2016 צוקרברג נהיה אובססיבי לתחרות עם האיום מצד סנאפצ'אט. זה הקל על וואטסאפ להעביר את התוכניות הכספיות לאש נמוכה ולדווח על פיצ'רים חדשים במוצר, שחיקו את אלו של סנאפצ'אט: המצלמה החדשה מאפשרת לכם להוסיף אימוג'יז לתמונות מאז אוקטובר 2016, הסטטוס הצטרף בפברואר 2017 ונתפס בציבור הרחב כהעתקה של הסטוריז בסנאפצ'אט.

עד אז, שלוש שנים מחתימת העסקה, צוקרברג כבר הפך לחסר מנוחה, לדברי אקטון, וביטא את התסכול שלו בפגישה עם כל המעורבים עבור צוותי וואטסאפ. "התחזיות של סמנכ"ל הכספים, התוכנית שלהם לעשור הקרוב – הם רצו ונזקקו להכנסות מוואטסאפ כדי להמשיך ולהציג צמיחה בפני וול סטריט", נזכר אקטון. מבחינה פנים ארגונית, החברה הקצתה קצב הכנסות של 10 מיליארד דולר בתוך חמש שנים מתחילת יישום המוניטיזציה, אבל מספרים כאלה נשמעו לאקטון גבוהים מדי – וניזונים מפרסום.

לאקטון היתה אלטרנטיבה שהוא ניסה לקדם במקום מה שהוצע: להזמין עסקים לשלוח "תוכן אינפורמטיבי, שימושי", למשתמשי וואטסאפ, כמו המסרון שקיבל מהמוסך שלו, אבל לא לאפשר להם לפרסם או לעקוב אחרי המידע שיקבלו, למעט מספר הטלפון. הוא גם קידם את מודל התשלום לפי שימוש. אבל ללא הועיל.

עשור קודם לכן אקטון עזב עמדה ניהולית במחלקת המודעות של יאהו בגלל התסכול שחווה ממה שמכונה "גישת הנסקאר" של הפורטל המקוון, כלומר הבאנרים שהופיעו על העמודים. הדחף להשיג הכנסות על חשבון מוצר טוב וחוויית משתמש טובה "עשה לי טעם רע בפה", נזכר אקטון. עכשיו הוא רואה את ההיסטוריה חוזרת על עצמה. "זה בדיוק מה ששנאתי בפייסבוק ומה ששנאתי ביאהו", אומר אקטון. "אם זה מכניס לנו דולר, נעשה את זה". במילים אחרות, הגיע הזמן ללכת.

בינתיים קום נשאר. הוא יצבור את פרק הזמן הדרוש עד למימוש האופציות וחבילת המניות האחרונה שלו, גם אם הוא בקושי מגיע למשרד (rest and vest, תנוח ותרוויח, כמו שאומרים בסיליקון ואלי). קום הצליח "לעבור את זה", עד שלבסוף עזב באפריל, חודש אחרי ציוץ #deletefacebook של אקטון. בפוסט בפייסבוק הוא הכריז שמעתה יתרכז באספנות של מכוניות פורשה. באוגוסט, כשפורבס נפגשו עם אקטון, מקור מסר שקום מפליג ביאכטה בים התיכון, הרחק מהכל. לא היה ניתן להשיג את תגובתו.

זאת כפרתי

אם הוויתור על 850 מיליון דולר מרגיש לכם כמו כפרה, אקטון עשה צעד נוסף בכיוון הזה. הוא השקיע הון באפליקציית מסרים קטנה, סיגנל (Signal), שמנוהלת על ידי חוקר אבטחה בשם מוקסי מרלינספייק במטרה להציב את המשתמשים לפני הרווח. הוא נתן להם 50 מיליון דולר והפך אותם לקרן. עכשיו הוא עובד עם אותם אנשים במטרה לפתח פרוטוקול הצפנה בקוד פתוח, שיהיה חלק מסיגנל ויגן על 1.5 מיליארד משתמשי וואטסאפ, ומוצע כאפשרות גם במסנג'ר של פייסבוק, בסקייפ של מייקרוסופט וב־Allo messenger של גוגל. בעצם, הוא יוצר גרסה טהורה, אידיאליסטית של וואטסאפ, כפי שהיתה בהתחלה: הודעות ושיחות בחינם, עם הצפנה מקצה לקצה ובלי שום מחויבויות לפלטפורמות פרסום.

אקטון אומר שלסיגנל יש "מיליוני" משתמשים, עם מטרה להפוך את "התקשורת הפרטית לנגישה ובכל מקום". 50 מיליון הדולר של אקטון ימשכו את הפרויקט לזמן ארוך – לפני שהגיע, סיגנל פעלה עם חמישה מתכנתים במשרה מלאה – אבל הקרן רוצה לפתח מודל עסקי נצחי, בין שזה אומר לקבל תרומות תאגידיות כמו ויקיפדיה או בשיתוף פעולה עם חברה גדולה יותר, כמו שפיירפוקס עשתה עם גוגל.

חברות נוספות נכנסו לחלל הזה. AnchorFree, חברת תוכנה ברדווד סיטי, קליפורניה, יצרה רשת וירטואלית פרטית שמסתירה את הפעילות המקוונת של משתמשיה, שהורדה בינתיים 650 מיליון פעמים. החברה גייסה 358 מיליון דולר, ועל פי הדיווחים היא כבר רווחית. מנוע החיפוש הפרטי DuckDuckGo מכניס 25 מיליון דולר בשנה, תוך שהוא מציג מודעות, אבל לא משתמש בהיסטוריית החיפוש של המשתמשים שלו כדי ליצור פרופיל סודי, כמו שעושה גוגל. באופן דומה, רגולטורים במספר מדינות כבר הודפים את מעקב המודעות. סול קליין, אחד מאנשי ההון סיכון המובילים בלונדון, צופה שבסופו של דבר פייסבוק תיאלץ להציע אופציית מנוי ללא מודעות. במילים אחרות, מודל ה"חיוב פר שימוש" יזכה אולי להגיד את המילה האחרונה.

אקטון, מצדו, מנסה להסתכל קדימה. חוץ מסיגנל הוא השקיע גם מיליארד דולר שקיבל מפייסבוק כדי לקדם עשייה פילנתרופית, לתמוך בשירותי בריאות באזורים נחשלים בארה"ב לצד תמיכה בחינוך לגיל הרך. הוא אומר שהוא נחוש לגדל את הילדים שלו בצורה נורמלית, בבתי ספר ציבוריים, במיני־ואן של הונדה ובבית צנוע (יחסית). יחד עם זאת, אקטון מציין שהוא במרחק של פחות משני קילומטרים מהמתחם של צוקרברג. עושר אגדי, מתברר, "לא משחרר כמו שהיה ניתן לצפות".

הכתבה מופיעה בגיליון אוקטובר 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.