מלחמה קרה: עליבאבא ואמזון נאבקות על הסחר האלקטרוני באסיה

אפשר לומר שהקרב החשוב ביותר שמתנהל כיום בעולם בתחום הסחר האלקטרוני הוא לא זה שבין אמזון ל-וולמארט, או זה שבין אמזון לבין שחקנים מהגל החדש של שיווק רב ערוצי, כמו וורבי פרקר ודולר שייב קלאב. הקרב החשוב ביותר הוא המלחמה הקרה שניטשת כיום בין אמזון לעליבאבא, קרב שככל הנראה יימשך עוד עשורים, ובשנים הקרובות יתמקד במיוחד באזור דרום-מזרח אסיה.

השחקנים

בהודו כולם מכירים את הסיפור הזה טוב למדי. החברות Flipkart ו-Snapdeal ניצבות אל מול המתחרה העשירה מארצות הברית, שמתכננת להזרים כ-3 מיליארד דולר לתוך המדינה. גם באינדונזיה השמועות מדברות על זרם של כ-600 מיליון דולר מצד אמזון. במעין תנועת סנדוויץ', נראה שאמזון מתכננת לכבוש את הודו במערב ואת אינדונזיה במזרח, ובהתמקד בנקודת המרכז הפוטנציאלית החדשה שלה – סינגפור – היא בוחרת את הקרבות שלה באזור בזהירות רבה.

שתי הענקיות מסין ומארה"ב חודרות לדרום-מזרח אסיה בכל הכח | צילום: Fotolia

בינתיים, עליבאבא לא מבזבזת זמן, ולאחרונה גם היא החלה להפגיז מבחוץ: כמיליארד דולר על מנת לרכוש את Lazada מבית Rocket Internet, שחקנית בולטת של מסחר אלקטרוני עם הוצאות כבדות. באמצעות הזרוע הפיננסית שלה – Ant Financial (המחזיקה בבנק יותר מ-4.5 מיליארד דולר), עליבאבא מרחיבה את האינטרסים שלה להשקעות בתחום הפיננסים באזור דרום-מזרח אסיה.

נשאלת השאלה, האם כניסתן מכל כיוון של שתי הענקיות, הסינית והאמריקנית, לאזור, היא דבר טוב?

השחקנים הקיימים בדרום-מזרח אסיה

אין ספק, מנקודת המבט של הצרכן, החברות תשרופנה כמה שהן רק יוכלו על מנת לזכות בנתח שוק, וזה טוב לצרכנים. זה ברור. אבל מה זה יעשה למתחרים? הקמעונאים, ואתרי המסחר המקוון שקיימים כבר בדרום-מזרח אסיה?

ללא ספק, אתרי סחר אלקטרוני קטנים אינם מוכנים לקראת התנפלות של אמזון או של עליבאבא. אנחנו יכולים לראות את זה בהודו עם Flipkart, שהערכת השווי שלה התכווצה לאחרונה. ישנן ראיות מועטות מאוד לכך שבאזור דרום-מזרח היבשת האתרים מוכנים טוב יותר ממנה. ובכל זאת, זה לא החלק המפחיד ביותר.

בארצות הברית וולמארט נאלצה להדוף את ההתנפלות של אמזון, שעקפה אותה בשווי השוק שלה עוד ב-2015. מדובר בחברה שהוציאה 10.5 מיליארד דולר רק על טכנולוגיות מידע באותה השנה. הקמעונאים מדרום-מזרח אסיה בוודאות לא מוכנות יותר מוולמארט, והם עומדים להתמודד עם שתי חברות שמוכנות כל הזמן להשקיע יותר מהיריבה שלהן בשוק הסוער הזה.

האם הקונגלומרטים הגדולים וממשלות האזור יעמדו מנגד? האם נראה בקרוב רגולציה פרוטקציוניסטית שתעזור לטפח חדשנות וסטארט אפים במדינות דרום-מזרח אסיה שיכולות להתמודד עם הענקיות הזרות? האם הענקיות תישאבנה את כל הערך הטמון באזור? על אף שהן טובות לצרכנים, האם הן גם תחזרנה הון אל הכלכלות המקומיות?
למעשה, אם הנושא לא יטופל כהלכה על ידי כל האקו-סיסטם הדרום-מזרח אסייתי, יש אפשרות ששני הפילים הללו ידרכו על כולם תוך כדי ההתכתשות ביניהם.

התחרות טובה לצרכנים, אך האם הון יזרום גם אל הכלכלות האסייתיות? | צילום: Fotolia

דרום-מזרח אסיה חיונית שוב

כל זה מחדד את החשיבות של דרום מזרח אסיה כשוק: זהו שדה קרב שיכול לקבוע את גורל הפריסה העולמית של עליבאבא ואמזון. אין ספק שהמזרח התיכון, דרום אמריקה ואפריקה הם כולם חלק מהאסטרטגיות לטווח הארוך, אבל דרום-מזרח אסיה כבר בשלה לחלוטין ואפשר לקטוף אותה היום. סין ואמריקה כבר נעולות היטב ונשלטות בידי השחקנים החזקים של היום בתחום המסחר האלקטרוני. דרום-מזרח אסיה היא הבמה הלוהטת הבאה.

אין להמעיט בערכה של חשיבות האזור. למלחמה הקרה בסחר האלקטרוני באזור יש השלכות גם על הגיאופוליטיקה של אמריקה וסין. היא גם מדליקה זרקור על התעוזה היזמית הדרום-מזרח אסייתית ועל האקו-סיסטם שם, המורכב מקונגלומרטים, סטארט אפים צעירים ומחזיקי אג"ח ממשלתיים. האם הענקיות הללו יגרעו או יוסיפו ערך לתעשייה המתוקצבת ביותר בתחום הטכנולוגיה כיום, בתת-היבשת החמה ביותר כיום? עוד נראה כנראה. עד אז – היו זהירים בעולם שבו יש שתי שמשות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן