ממון משפחתי דור 2.0: איך לשמר את ההון בחילופי המשמרות בין ההורים והילדים

דמיינו לכם את התרחיש הבא: איש עסקים ממולח התעשר מהשקעות באחת ממדינות אפריקה. שתי בנותיו – האחת סטייליסטית, השנייה מנסה מזלה כזמרת – אינן מעוניינות להיכנס לעסק המשפחתי ואינן מבינות דבר וחצי דבר בהשקעות. ממון – יש. מישהו שיקבל עליו אחריות – אין. ואם יקרה משהו לאב, מה עושים?

הדיבור על ה־Next Generation ("דור ההמשך") תופס תאוצה בעולם ניהול ההון. נכון, כולם יסכימו שעדיף להיות חולה ועשיר על פני חולה ועני, ובכל זאת, אין לזלזל בקשיים שבהם נתקלים בני דור ההמשך במשפחות עתירות ממון.

הבעייתיות בלהיות דור המשך מתחלקת לשני מישורים: פסיכולוגי וטכני. במישור הפסיכולוגי בני דור ההמשך נאלצים להתמודד עם ציפיות גבוהות – שיקבלו אחריות, שייכנסו לעסק המשפחתי (גם אם אינם מעוניינים), שישמרו על ההון המשפחתי (גם במחיר של ויתור על זוגיות), שיצליחו לשמור על האינטרסים השונים של בני המשפחה (בלי להיכנס למאבקים מרים) ועוד. במישור הטכני הם נדרשים להפגין ידע רב בתחום לא פשוט כלל.

אז מה אפשר בכל זאת לעשות? כמו כל דבר בחיים, גם במקרה הזה לא תזיק מעט הכוונה. יש היום מומחים (אם כי לא רבים) בנושא שנקרא המשכיות, שפירושו תהליך שמשפחה בוחרת לעבור על מנת לנסות ולשמר את המסורת המשפחתית ואת ההון שצברה לאורך השנים.

המפתח להצלחת המשימה הוא פתיחות, לדבר על הדברים בתוך המשפחה. כמו כן, נדרשת היכרות עם כלים שונים – למשל חוזה משפחתי, נאמנויות, צווי ירושה והסכמי ממון – אשר בשימוש נכון יש להם כוח אדיר בשמירת ההמשכיות, ולכן חשוב להכיר אותם ואת ההגנות שהם נותנים.

גם הסכם ממון הוא חלק מהעסק | צילום: shutterstock

ואם בהסכמי ממון עסקינן, דוגמה מהחיים: מעשה בבן למשפחה עשירה שרצה להתחתן, הוא מצא אהבה. דרוש הסכם ממון – קבע אביו. הנסיכה המיועדת חתמה בלית ברירה. אחר כך עשתה ניסיון כושל להימלט מרוע הגזרה. לאחר החתונה עשתה טעות מרה, כששלפה קלף מיקוח חדש – הדור הבא. הפעם כבר היה ברור גם לנסיך וגם למלך, כי הנסיכה אוהבת ממון יותר מאשר את נישואיה…
למרות ההומור שבסיפור, אל נא נתבלבל, ללא הסכם ממון מבעוד מועד, כל רכושה של המשפחה היה עלול להיות בסיכון, כולל העסק המשפחתי.

ונסכם בדוגמה חיובית: משפחה מהוותיקות והאמידות בישראל, שבני הדור הרביעי שלה החליטו כי ברצונם לשמור על ההון המשפחתי. אותם אנשים צעירים נכנסו לתהליך שבמסגרתו פתחו את הבעיות, דיברו על הפחדים ועל הרצונות שלהם ובו בזמן רכשו כלים פיננסיים וניהוליים. אותה משפחה לא רק שהצליחה ככל הנראה לשמר את הממון, אלא גם הרוויחה קירוב לבבות, שספק אם היה מתרחש בדרך אחרת.

הכותב הוא מלווה פיננסי ב-UBS Wealth Management Israel

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן