ממש כמו בחלום: מה עושות פטריות ההזיה למוח האנושי?

מדענים החוקרים את השפעותיהם של הכימיקליים הפסיכדליים בפטריות הקסם גילו כי המוח האנושי מציג דפוסי פעילות דומים הן במהלך חלומות והן בזמן טריפ מרחיב אופקים מסמים.

סמים פסיכדליים כמו LSD ופטריות קסם מסוגלים לשנות את הדרך בה אנו חווים את העולם, אך מעט מאוד ידוע על התהליך הפיזי עצמו שקורה בזמן זה במוח. במחקר שפורסם בכתב עת בנושא מיפוי המוח האנושי, מדענים חקרו את השפעות החומר של הפסילוסיבין, החומר הפסיכדלי הנמצא בפטריות הזיה, תוך שימוש בנתונים מסריקות מוח של מתנדבים שלהם הוזרק הסם.

בנוסף חוקרים בריטיים חקרו את הפוטנציאל של פסילוסיבין להקל על צורות חמורות של דיכאון באנשים שאינם מגיבים לטיפולים אחרים, וקיבלו מספר תוצאות חיוביות. בארצות הברית, מדענים ראו תוצאות חיוביות בניסויים בMDMA, סם המסיבות הטהור, בטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטי.

מצב שהוא כמעט כמו חלום

אנשים המשתמשים בסמים פסיכדליים מתארים לעיתים קרובות "תודעה מורחבת", דמיון עשיר והרגשה של הימצאות בחלום. על מנת לחקור את הבסיס הביולוגי של החוויות הללו, החוקרים ניתחו נתוני הדמיה מוחית מ-15 מתנדבים שהוזרק להם פסילוסיבין לווריד.

צילום: shutterstock

המתנדבים נסרקו תחת ההשפעה של הסם, ותחת השפעה של תרופת דמה. החוקרים בדקו את השינויים ברמת דם-חמצן בין המצבים, מדד זה מצביע על רמות הפעילות במוח. הם מצאו כי עם פסילוסיבין, פעילות ברשת המוח הפרימיטיבית, הקשורה לחשיבה רגשית הפכה בולטת יותר, כאשר מספר חלקים נוספים ברשת פעילים בו זמנית.דפוס זה דומה למצב בו אנשים חולמים.בנוסף הם מצאו כי למתנדבים שקיבלו פסילוסיבין הייתה פעילות יותר קטועה ופחות מתואמת ברשת המוח שקשורה לחשיבה ברמה גבוה, לרבות במודעות עצמית.

"אנשים אשר משתמשים בפטריות הזייה מתארים לעיתים קרובות מצב דמוי חלום בו הם שרויים. הממצאים שלנו, לראשונה, מספקים הסבר פיזי לחוויה הזו" אמר רובין קרהארט-האריס, החוקר הבריטי שהיה מעורב במחקר. הוא הוסיף "ריתק אותי לראות את קווי הדמיון בדפוסי הפעילות במוח בין מצב פסיכדלי ובזמן שינה בה אדם חולם. במיוחד כי שתי הפעולות כרוכות באזורים הפרימיטיביים שבמוח הקשורים לרגשות וזיכרון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן