ממש לא קרנבל: 35 יום למונדיאל בברזיל והבלאגן חוגג – כל הפאשלות

"עיכוב בברזיל זה האקלים. אתה חי בתוך זה. אתה לא יכול לברוח מזה. אין משהו שאפשר לעשות לגבי זה. אני חושב שזה צריך להיות מקור לגאווה עבור הברזילאים שיש להם מאפיין לאומי שפשוט אי אפשר להתעלם ממנו", כתב הסופר וההרפתקן הבריטי, פיטר פלמינג, כבר בשנת 1933. "אדם שנמצא במצוקת זמן יהיה אומלל בברזיל".

יותר מ-80 שנה חלפו מאז שפלמינג – אחיו הבכור של יוצר סדרת ג'יימס בונד, איאן פלמינג – כתב את דברי הביקורת הציניים הללו בספרו "הרפתקה ברזילאית",שבו סיכם את רשמיו מהמסע שערך שנה קודם לכן בנהרות במרכז ברזיל. 80 שנה, ונראה שדבר לא השתנה באופן ההתנהלות של התושבים ושל הרשויות במדינת הענק הדרום אמריקאית.

עבור ראשי התאחדות הכדורגל הבינלאומית (פיפ"א) התיאור של פלמינג אינו עורבא פרח אלא הסיוט בהתגלמותו. בשנת 2007 הם קבעו כי משחקי הגביע העולמי 2014 ישובו לברזיל אחרי 64 שנה, וזאת אחרי שאף מדינה דרום אמריקאית אחרת לא הגישה מועמדות. מאז הביעו נשיא פיפ"א ספ בלאטר ויתר הבכירים את אמונתם כי הברזילאים יעמדו ביעדים לקראת המונדיאל שייפתח ב-12 ביוני, וזאת על אף שורה של עיכובים.

אלא שבינואר האחרון, אחרי שהתברר כי מחצית מהאצטדיונים לא היו מוכנים בתאריך היעד של 31 בדצמבר, בלאטר כבר נשמע אחרת לחלוטין. "אף מדינה לא הייתה באיחור כל כך גדול בהכנות מאז שאני נמצא בפיפ"א, אף שזו המדינה המארחת היחידה שהיה לה כל כך הרבה זמן להתכונן – שבע שנים", אמר בלאטר, שעובד בפיפ"א כבר 39 שנה, מהן 14 שנה בתפקיד הנשיא.


האיחור הכי גדול, עבודות באיצטדיון קורניתיאנס | צילום: רויטרס

חלפו שלושה חודשים, ובתחילת אפריל הודה גם מזכ"ל פיפ"א, ג'רום ואלקה, כי המצב אינו טוב. "אם אתם רוצים שאני אסכם… אז אנחנו לא מוכנים", אמרואלקה במהלך ביקור בדרום אפריקה, המארחת של המונדיאל הקודם לפני ארבע שנים. הוא הוסיף כי "ייתכן שיהיו דברים שלא יהיו מוכנים לגמרי בתחילת הגביע העולמי, אבל הדבר החשוב ביותר עבור 32 הנבחרות הוא מתקני האימון והמגרשים".

בברזיל לא התרגשו יותר מדי מהביקורת של פיפ"א. מיד אחרי שהשמיע בלאטר את דבריו הבוטים הבטיחה נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, כי ארצה "תארח את הגביע הזה בכבוד ותהפוך אותו לגביע של כל הגביעים". גם בשבוע שעבר הביעה רוסף את ביטחונה כי כל 12 האצטדיונים וכל שדות התעופה יהיו מוכנים בזמן.

אבל קצת יותר מחודש לפני שריקת הפתיחה במשחק הראשון בין ברזיל לבין קרואטיה, עולה השאלה אם האופטימיות של רוסף אכן מבוססת על עובדות. המציאות בשטח, נכון לעכשיו, לא מציגה תמונת מצב מעודדת לקראת אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם.


רוסף, מלאת בטחון | צילום: רויטרס

טרמינל, ז'ה טם?

ועדה מיוחדת של רואי חשבון במדינת מאטו גרוסו שבמערב ברזיל הגישה בשבוע שעבר דוח מצב על התקדמות העבודות ב-16 פרויקטים לקראת המונדיאל,שהממשלה המקומית הייתה אמורה להשלים עד 31 במאי. מהדוח עולה כי מרבית העבודות – שנוסף לבניית האצטדיון, מגרשי האימונים והרחבת שדה התעופה,כוללות גם את הרחבת התחבורה הציבורית, סלילת כבישים חדשים והוספת נתיבים בכבישים קיימים – רחוקות מאוד מסיום.

כך למשל, הושלמו רק 43.6% ממתקן האימונים באוניברסיטה הפדרלית של מאטו גרוסו, ורק 48.5% מהמתקן בשכונת בארו פארי בעיר קויאבה. כמו כן, הושלמו רק 37.8% מעבודות השיקום של הרחובות הסובבים את האצטדיון המקומי. "מהשלב המוקדם של עבודת הוועדה ראינו שיפור, אבל עדיין יש הרבה מאודמה לעשות", הודה במסיבת העיתונאים חבר הוועדה, ז'ואו בטיסטה קמארו.

הנשיאה רוסף הייתה עדה בעצמה לעיכובים בהכנות. ביום חמישי שעבר היא הגיעה לארנה פנטנאל שבקויאבה כדי לחנוך אותו באופן רשמי, כפי שהיא עושה בכל האצטדיונים המוכנים. אולם לאכזבתה, היא נאלצה להסתפק בצילומי סלפי עם העובדים אחרי שהתברר כי כ-13 אלף מתוך 41,390 המושבים עדיין לא הותקנו, ועדיין נותרו עבודות ליטוש באצטדיון, שיארח ארבעה משחקים בשלב המוקדם.

אצטדיון נוסף שגורם ללא מעט דפיקות לב בקרב בכירי פיפ"א והוועדה המארגנת המקומית הוא ה"ארנה קורינתיאנס" שבסאו פאולו, שיארח את משחק הפתיחה ושישה מפגשים נוספים, כולל אחד מחצאי הגמר.


הארנה פנטנל, רוב המושבים לא הותקנו | צילום: רויטרס

האצטדיון, שאמור להכיל 68 אלף צופים, עדיין לא הושלם, אף שהיה אמור להיות מוכן כבר בדצמבר. הסיבה המרכזית לעיכובים היא מותם של שלושה פועלים בתאונות באצטדיון זה. האחרון שבהם היה פאביו המילטון דה קרוז, שנהרג בסוף מרץ אחרי שנפל מגובה של כשמונה מטרים בעת שעבד ביציעים. בסך הכל, נהרגו שבעה עובדים במהלך בניית האצטדיונים.

לנוכח העיכובים, החליטו בפיפ"א שלא למכור בינתיים 7% מהכרטיסים למשחקים, כולל למשחק הפתיחה, מחשש שלרוכשים לא יהיה בכלל מקום. "אנחנו לא יכולים לומר בדיוק כמה כרטיסים יהיו כי אנחנו לא יודעים את המספר המדויק של המושבים באצטדיונים", אמר מנהל השיווק של פיפ"א, תיירי וייל. חשש נוסף הוא ממצבם של שדות התעופה שאמורים לקלוט את מאות אלפי התיירים שיגיעו לברזיל ואת מיליוני הברזילאים שינועו בין הערים המארחות.

תחקיר שפורסם בתחילת אפריל ב"גלובו", היומון הנפוץ ביותר בברזיל, מצא כי עבודות השיפוץ וההרחבה בשישה מתוך שמונת שדות התעופה יושלמו רק אחרי המונדיאל. בשדה התעופה פורטו אלגרה הושלמו רק 1.85% מהעבודות בטרמינל הנוסעים, בעוד בשדה בפורטלזה עומד הנתון על 15.62% בלבד. על כן החליטה חברת התעופה הממלכתית אינפראירו, שמפעילה את שמונת השדות, לבנות טרמינלים זמניים שינסו להתמודד עם זרם הנוסעים הצפוי.


תנועה כבדה מחוץ למראקנה | צילום: רויטרס

הכדורגל כבר לא העיקר

מנתונים בלתי רשמיים שפורסמו בחודשים האחרונים עולה כי תג המחיר על אירוח המשחקים מגיע ל-30 מיליארד ריאל ברזילאי (כ-14.5 מיליארד דולר), אולם העיכובים בבניית האצטדיונים והתשתיות עלולים להוביל לזינוק בסך ההוצאות. למרות זאת, בממשלה הברזילאית בטוחים כי הגביע העולמי – וגם האולימפיאדה שתתקיים בריו דה ז'נרו בעוד שנתיים – יסייעו לשיקום הכלכלה השביעית בעולם אחרי שנתיים של צמיחה מתונה, ויצמצמו את האבטלה.

אבל על אף האהבה חוצת הגבולות לכדורגל והשמחה על ההזדמנות להשיב את הגביע העולמי "הביתה", התושבים לא מצטרפים לאופטימיות של רוסף וממשלתה. לפי סקר של מכון דאטה-פוליה שפורסם בחודש שעבר, רק 48% מהברזילאים תומכים באירוח המונדיאל, וזאת לעומת 78% בנובמבר 2008. 41% מהתושבים ציינו כי הם מתנגדים לאירוח האירוע הספורטיבי, עלייה של 3% לעומת הסקר הקודם בפברואר.

את חוסר שביעות הרצון הציבורית אפשר היה לחוש כבר ביוני שעבר, כאשר ברזיל אירחה את גביע הקונפדרציות, טורניר ההכנה לקראת המונדיאל. הפגנות שפרצו בסאו פאולו נגד עליית מחירי התחבורה הציבורית התפשטו לערים נוספות ברחבי המדינה בהשתתפות יותר משני מיליון בני אדם, במה שהפך לגל המחאה הגדול ביותר בברזיל זה 20 שנה.

המפגינים מחו נגד ההוצאות המוגזמות על אירוח המשחקים על חשבון תשתיות חברתיות, נגד העלייה במחירי מוצרי היסוד ונגד שחיתות בדרגים הציבוריים הגבוהים. הזעם הציבורי גבר על רקע הפעלת הכוח המוגזמת מצד המשטרה, שלפי דיווחים השתמשה גם באש חיה.

כעשרה בני אדם נהרגו במהלך ההפגנות, 250 נפצעו ומאות נעצרו. המחאה אומנם שככה בתחילת יולי, אולם לא נעלמה לחלוטין. כמעט לכל מקום שאליו מגיעה רוסף, שמקווה להיבחר לכהונה נוספת בבחירות באוקטובר הקרוב, היא נתקלת במפגינים שמאיימים לשבש את המונדיאל ודורשים להפנות יותר כספים לחינוך ולבריאות.

בשבוע שעבר, כאשר המפגינים הפריעו לנאומה במהלך ביקור במדינת פארה שבצפון ברזיל, כבר לא הצליחה הנשיאה לשתוק. "בדמוקרטיה, לכל אחד יש זכות להביע את מחשבותיו, אבל אני רק רוצה לבקש מכם: תפגינו, כל עוד אתם לא מפריעים לרוב הדומם". את המפגינים זה לא שכנע.

חלוץ העבר רונאלדו, החבר בוועדה המארגנת, הודה כי המשחקים לא יהיו הפתרון לכל החוליים של ברזיל. "ברזילאים רבים חושבים שהגביע יהיה הצלה עבורהמדינה עם התקדמות בחינוך, בבריאות ובביטחון", אמר. "כן, הגביע ישאיר אחריו כמה יתרונות, אבל הוא לא יפתור את הבעיות הללו".


מפגינים מתעמתים עם המשטרה בברזיל | צילום: רויטרס

כובשים את הפאבלות

אם כל זה לא מספיק, גם בעיית הביטחון עדיין גורמת לדאגה רבה. ברזיל סובלת זה שנים מרמת פשיעה גבוהה, ועיקר הבעיה בשכונות העוני (פאבלות) של ריו דה ז'נרו. בשנת 2008, לקראת המונדיאל והאולימפיאדה, החלו הרשויות המקומיות במבצע לטיהור השכונות מכנופיות הסמים הרצחניות ששלטו בהן במשך שנים.במסגרת הפעילות, יחידות משטרה מיוחדות, לעתים בסיוע של כוחות צבא, נכנסות לשכונות הצפופות כדי לחפש חמושים ומאגרי נשק ובמטרה להפגין נוכחות רשמית קבועה.

הפעולה האחרונה התבצעה בשבוע שעבר בקומפלקסו דה מארה שבצפון ריו, שם מתגוררים 130 אלף בני אדם, והכוחות אמורים להישאר במקום לפחות עד 31 ביולי. לעתים התפתחו חילופי אש בין כוחות המשטרה לבין החמושים מהכנופיות, שהובילו גם לפגיעה באזרחים חפים מפשע. ביום ראשון האחרון פרצו הפגנות בקומפלקס דו אלמאו שבריו אחרי שקשישה בת 72 נהרגה מירי, והשוטרים ירו גז מדמיע בניסיון להרגיע את הרוחות.

רק בשבוע שעבר סערו הרוחות אחרי שדאגלס רפאל דה סילבה פריירה, רקדן מוכר בן 25, נהרג בחילופי אש בשכונת עוני ליד חוף קופקבאנה המפורסם בריו, שאמור לארח אלפי תיירים בזמן המונדיאל. במשך ימים אחדים התפרעו התושבים, שהאשימו את המשטרה בהרג הצעיר, ובעימותים נהרגו שני בני אדם נוספים.


הפאבלות, כאב ראש גדול לרשויות | צילום: רויטרס

בברזיל משקיעים משאבים רבים כדי לספק אווירת ביטחון ב-12 הערים שיארחו את המשחקים. כוחות צבא ומשטרה גדולים התפרסו בערים – הצפי הוא שיהיה שוטר אחד על כל 50 צופים במגרשים ושוטר אחד על כל 80 מבקרים באתרים המיועדים לצפייה המונית – ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים הוכנסו לשימוש, גם בסיוע של חברות ישראליות, כדי להבטיח שמאות האלפים יוכלו ליהנות מהחוויה.

ארגוני זכויות אדם, שעוקבים אחרי היערכות הרשויות הברזילאיות, לא הסתירו את ביקורתם מהפגיעה הנוספת בזכויות התושבים שנגרמת מאירוע הספורט המתקרב. מלבד הכעס על היד הקשה של המשטרה נגד מפגינים ועל ההשתלטות על שכונות הפשע, ציינו הפעילים גם את כוונת הפרלמנט להעביר חקיקה נגד טרור, שלטענתם תצמצם את חופש הביטוי ותאפשר לדכא באלימות כל הפגנה.

"במקום לאמן את המשטרה כיצד להתמודד עם הפגנות המוניות שקטות, תגובת הממשלה הייתה להפוך את המפגינים לפושעים על ידי מתן צ'ק פתוח לכוחות הביטחון לעצור אנשים", אמר אטילה רוקה, מנהל סניף אמנסטי בברזיל. "החוקים החדשים שהוצעו מאיימים על הזכות לחופש הביטוי. זה לא נוגע רק לגביע העולמי, אלא להשלכות ארוכות הטווח על כל הפגנה שלווה בעתיד".

למרות כל הבעיות, צריך לזכור שגם לפני המונדיאל הקודם בדרום אפריקה היו חששות כבדים מחוסר המוכנות של המתקנים ומרמת הפשיעה הגבוהה, אבל בסופו של דבר הפך האירוע הספורטיבי הגדול ביותר בתולדות היבשת השחורה לחוויה בלתי נשכחת. על כן, ייתכן שגם המונדיאל בברזיל יכה את כל התחזיות השחורות המוקדמות, ואם הנבחרת המקומית תצליח לשחזר את ימיה הגדולים ולזכות בגביע מול הקהל המקומי (בניגוד ל"טרגדיה" של 1950) – אז אולי כל הצרות יישכחו. לפחות עד אולימפיאדת ריו 2016.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן