מנהיגי ה-G7 הסכימו לסייע לכלכלות ספרד ויוון

בשיחת ועידה שערכו הערב שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של שבע המדינות החזקות בעולם, הוחלט לתאם עמדות ולפעול יחד להצלת מדינות אירופה שנקלעו למשבר כלכלי חמור. אמנם טרם יצאה תגובה רשמית משותפת של כלל המשתתפות בשיחה, אך שר האוצר היפני, ג'ון אזומי, הודיע מיד לאחר מכן על כך שהמדינות החליטו לפעול יחד על מנת לייצב את מצבן הכלכלי של יוון וספרד. שר האוצר האמריקאי, שניהל את שיחת הוועידה אמר כי מנהיגי ה-G7 דנו בצעדים שיש לנקוט על מנת לשמור על איחוד כלכלי של גוש היורו וכי הן תעקובנה אחר ההתפתחויות בשתי המדינות מקרוב.

מוקדם יותר היום, השר הממונה על התקציבים בספרד, כריסטובל מונטורו, התייחס סוף סוף לחבילת הסיוע האירופית להצלת ספרד, ואמר כי "האיחוד האירופי נע בכיוון הנכון במענה שהוא מספק לבעיותיה של ספרד" אך כי "ייתכן וניאלץ לפעול מהר הרבה יותר בשביל תמיכה במדינה". בהתחשב בגודל כלכלתה של ספרד, אין לה אפשרות לקבל חבילת סיוע מלאה. בראיון, הוא גם אמר שאיחוד בנקאי אירופי עשוי לקבל אור ירוק להקמתו כבר בקרוב, עוד לפני סדרת הוועידות בהמשך החודש, אך לא התחייב על התזמון.

ראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי אמור להשתתף בוועידה ברומא ב-22 לחודש עם הקנצלרית אנגלה מרקל, הנשיא הצרפתי פרנסואה הולנד ורה"מ האיטלקי מאריו מונטי. כל 27 מנהיגי האיחוד האירופי ייפגשו ב-28-29 ביוני בבריסל וצפויים להתמקד בדיוניהם באינטגרציה פיסקלית ופיננסית עמוקה יותר של גוש היורו.

בכיוון הנכון. כריסטובל מונטורו | צילום: רויטרס

מונטורו אמר כי הבנקים הספרדיים לא זקוקים לכמות אדירה של עזרה כספית, וחיזק את דברי יו"ר הבנק "באנקו סנטנדר" שאמר אתמול כי 40 מיליארד יורו אמורים להספיק להחיות את הסקטור הפיננסי של ספרד. אנאליסטים אחרים העריכו את הצורך הספרדי בעד 90 מיליארד יורו.

ועדיין, מונטורו נמנע מלאמץ מפורשות את הסיוע האירופי לסקטור הבנקאי, אך צייר קו בין אפשרות כזו לבין חילוץ נוסח הממשלה היוונית, בהדגישו כי תוכנית חילוץ רחבה יותר איננה עומדת על הפרק, והיא אפשרות לא נחוצה לכלכלה הרביעית בגודלה בגוש היורו. "מבחינה טכנית, אי אפשר ממש 'לחלץ' את ספרד", הוא הסביר. 

המפלגה העממית השולטת בספרד ניסתה לשמור את הדיונים אודות סיוע לבנקים במדינה בנפרד מכל הצעה להצלה בינלאומית רבתי של ספרד,בהצביעו על כי התמיכה הפיננסית צריכה להגיע מהבנק האירופי המרכזי או מקרן החילוץ של היורו. תחת ההסכמים הקיימים, קרנות חילוץ אינן יכולות לשמש הגדלת הון בנקאי.

הנושא צבר בהילות במדריד לאחרונה, לאחר הלאמת הבנק "באנקיה" (הרביעי בגודלו בספרד) ונסיקת התשואות על אגרות החוב הספרדיות. דבריו של מונטורו באו על רקע דבריה של אנגלה מרקל, לפיה מנהיגי האחיוד שוקלים לשים את הבנקים הגדולים בגוש 27 המדינות המורחב – תחת פיקוח ישיר של האיחוד, וכך לפצוח בהליך של בקרה ממורכזת יותר של האיחוד על הסקטור הפיננסי. ההצעה הגרמנית מהדהדת קריאה דומה של מאריו דראכי, נשיא הבנק האירופי המרכזי, בשבוע שעבר, אך נמנעת מלאמץ תוכניות אמביציוזיות יותר לשמור על המערכת הפיננסית של האיחוד ע"י יצירת אותו "איחוד בנקאי" לכאורה.

ספרד התעקשה בשבועות האחרונים כי לא תזדקק לחבילת החילוץ האירופית למרות המצב הקשה, מתוך ההכרה כי קבלת חבילה כזו תכופף אותה לאילוצים חיצוניים שיעוררו את התנגדות הציבור מחד, ומנגד – התובנה כי גוש היורו לא יכול לוותר בקלות על הכלכלה הרביעית בגודלה בו כחברה, ולא יוכל להניח לספרד להתמוטט.

 


 

כתבות נוספות בנושא:

מסובבים את האקדח: האם ספרד תשנה את מאזן הכוחות באירופה?

שר האוצר הספרדי: "אנחנו במצב קשה". החילוץ באופק?

ילדים זו צמיחה: הסיבה האמיתית לשקיעת כלכלת אירופה

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן